„Ura
acuză fără să ştie. Ura judecă fără să audă. Ura condamnă după bunul ei plac. Ea nu
respectă nimic, crede că înfruntă un complot universal. La capătul puterilor,
cuirasată în platoşa resentimentului ei, tranşează totul printr-o samavolnică
şi suverană ticăloşie. Urăsc, deci exist.”
Discursul
urii nu este un eseu
asupra urii în sine, ci este un eseu despre cenzura urii, despre minimalizarea
ei, dar şi despre amplificarea ei. „Când arzătoare şi brutală, când
insidioasă şi glacială, o ură neobosită bântuie lumea. Spectrul ei obstinat şi
îndărătnic tulbură relaţiile private şi problemele publice.” Chiar dacă ne
prefacem că n-o vedem, chiar dacă aparent nu-i găsim justificare, ura se
insinuează zilnic în vieţile noastre marcând cu prisosinţă atât relaţiile
particulare, cât şi pe cele publice. Iar marea noastră vină a tuturor rezidă în
primul rând în faptul că suntem atât de „geniali” încât găsim explicaţii şi
justificări la toate câte ni se întâmplă, explicaţii care frizează ridicolul
uneori. Pentru ura din spaţiul particular lăsăm la latitudinea noilor
psihologii, amputate de o cultură profundă, însă atinse de mondenitate, să ne
justifice orice faptă al cărei vehicul este ura: pedofilul are scuza unei
copilării nefericite, hoţul este atins de şomaj, prietenul învrăjbit e lipsit
de educaţie ( ura nefiind decât fructul alterat al lipsei de educaţie)
crimele dintre foşti iubiţi se justifică prin pasiuni bolnăvicioase şi
aşa mai departe.
Chiar
şi urile colective sunt tratate ca acte de circumstanţă, actele de
terorism fiind luate drept reacţii ale umiliţilor şi obidiţilor planetei.
Totul are o justificare şi singura măsură ce poate fi luată este ca aceste
fapte să fie înscrise în analele istoriei ca apoi să fie cu lejeritate date la
spate. De fiecare dată când se întâmplă ceva ne prefacem surprinşi pentru
ca apoi să ne consolăm că nu ni s-a întâmplat nouă. Nici nu
ne trece prin cap să încercăm să pătrundem în profunzimea actelor
generatoare de ură. Asemenea pendulului lui Foucault ura îşi lasă dâra
fumegândă de la un eveniment la altul fără să se disipeze, fără să se atenueze.
De la Bombele atomice din 1945 până la bombele umane din 11 septembrie 2001 au
trecut doar două generaţii. De fiecare dată uitarea şi-a intrat rapid în
drepturi spre a lăsa loc unor noi şi noi evenimente. „Această neliniştitoare
condiţie umană, spune Sartre în 1945 în revista Timpuri moderne, de
acum încolo în mod ireversibil înzestrată cu puterea de a face lumea fărâme,
este definită de capacitatea ei universală de omucidere, aşadar de
sinucidere…Nu mai există specie umană… după moartea lui Dumnezeu, iată că se
vesteşte moartea omului.”
Prima
fractură în istoria modernă a omenirii, bomba de la Hiroşima a arătat cât de
fragilă este pacea lumii. Şi pentru că istoria s-a scris şi s-a uitat, nici n-a
trecut bine greul furtunii că ne şi grăbim să dăm fila, suntem invadaţi de
iluzia schimbării mentalităţilor.” Nenumărate instincte de ură şi de
violenţă sălăşluiesc în stare latentă în inimile omeneşti, spune istoricul
Leon Poliakov, iar învăţămintele primite, preceptele moralei pot cu
dificultate să le ţină-n frâu. De ce ravagii sunt capabile aceste forţe
elementare, din clipa în care-în loc să se opună dezvoltării lor-justificarea
morală şi consacrarea ideologică vin să le dea o mână de ajutor şi mai curând
le stimulează decât le frânează? Astfel, prin răsturnări descumpănitoare,
oamenii au ştiut mereu să întoarcă în avantajul unor asemenea pasiuni
evangheliile lor cele mai nobile.”
Cele
două războaie mondiale care au bântuit omenirea secolului al XX-lea au reuşit
să pună între paranteze însăşi ideea de umanitate. Până unde poate merge
inumanul din om şi de unde începe lipsa de speranţă a individului? Iată întrebări
la care nu s-a găsit încă răspuns. Şi noul tip de război ce nu cunoaşte
frontiere, terorismul, justifică aceste întrebări fără răspuns, deocamdată.
Terorismul de ultimă generaţie se autoproclamă nihilist-fără reguli, fără
limite, departe de războinicul tradiţional care încerca să-şi înfrâneze propria
ură şi s-o strunească pe-a duşmanului. Teroristul de azi este un posedat, o
bombă vie care face un tot cu ura proprie. Furia sa lăsată fără zăgazuri nu
cunoaşte armistiţiu şi substituie demonstraţiei forţei, de altădată,
demonstraţia propriei uri.
În
sprijinul afirmaţiilor sale autorul argumentează cu unul dintre cele mai
sângeroase atentate care a zguduit întreaga lume, cel de la Beslan, din
Cecenia. Considerat a fi cea mai nebunească luare de ostatici din istorie, atât
prin numărul mare al victimelor, cât şi prin cruzimea absolută pe care au
manifestat-o participanţii. Şi acest atentat a fost cu atât mai tragic şi mai
trist pentru omenire cu cât n-a găsit ecou în rândul guvernelor europene care
au considerat că acei copiii însemnau atât de puţin faţă de buna relaţie cu
Rusia.
De
obicei criminalul terorist este catalogat drept un dezaxat, găsindu-se rapid o
justificare psihologică a deciziilor sale sinucigaşe. Glucksmann afirmă că doar
lenea în gândire, incultura pot trece în prim plan găselniţele psihologilor de
serviciu.
Izvorul
acestor porniri distructive şi neprevăzute este cu mult mai adânc, numai
prostia opacă găsindu-i justificări facile şi imediate. Parcurgând o întreagă
istorie a literaturii cruzimii, începând cu Homer, concluzia la care ajunge
este că răul se află în fiecare din noi. Şi acest lucru se tot repetă în
fiecare tragedie greacă. Conform canoanelor, acţiunea în tragedia greacă
se desfăşoară după următorul scenariu: mai întâi dolor, prima fază când
eroul se întoarce în sine copleşit de suferinţă, apoi furor, când
durerea se exteriorizează şi nimiceşte treptat pe cei apropiaţi şi ultima fază nefas,
când prezentul şi viitorul , cele două file ale vieţii sunt făcute tabula
rasa de o crimă nemaiauzită..
„Ura
este în fond arta de a conserva, spune Glucksmann, a îndopa, a îngrăşa o mânie, prevestindu-ţi istorii
oribile. Dar nu oricare. De preferinţă cele care o sapă
adâncind-o ca un hău în care dispare totul.”
Ura
îmbracă diferite feţe înfăţişând fobii colective care nu de puţine ori s-au
transformat în acte de o rară cruzime. Stau mărturie lagărele de exterminare
naziste, precum şi lagărele totalitarismului sovietic. Antisemitismul a fost şi
va rămâne o mare problemă iar confruntarea dintre evrei şi palestinieni e
alimentată cu ură de ambele părţi.
Un
duşman redutabil care se pune de-a curmezişul înfăptuirii păcii şi înţelegerii
în lume rămâne clişeul după care este judecat celălalt.
Există
în civilizaţia Occidentală trei astfel de clişee cum că răul în lume ar fi
generat de evrei, de americani , ori de femei.
La
vedere sau mai voalat, antisemitismul se manifestă încă, problema evreiască
nefiind o obsesie maladivă şi aici aminteşte afirmaţia compozitorului grec
Mikis Teodorakis. „Suntem două naţii fără fraţi pe lume, noi(grecii) şi
evreii, ei însă au fanatismul şi cultul forţei…Astăzi putem spune că această
naţiune mică constituie rădăcina răului, nu a binelui, prea multă suficienţă şi
prea multă obstinaţie înseamnă răul….”
Un alt
clişeu este cel în care americanii sunt demonizaţi fără să se ţină cont de
faptul că până la urmă America înseamnă democraţie veritabilă, indiferent de
intervenţiile sale. Nihilistul european consideră că prin cele două războaie
mondiale şi-a câştigat dreptul de-a da lecţii americanilor.
Iar al
treilea clişeu este considerarea femeii drept măr al discordiei.
De la
Elena din Troia încoace funcţionează butada „cherchez la femme!” „ca sursă a răului şi motiv de ură.
„Ura, spune Heidegger, nu se risipeşte
nicicum după ce izbucneşte, ea nu face decât să crească şi să se înăsprească,
ea ne roade şi ne devorează esenţa. Dar această constantă inaccesibilitate
care, prin ură, vine să se stabilească în existenţa umană nu o face nici
izolată, nici oarbă, ci clarvăzătoare şi chibzuită. Mânia îl face pe om să-şi
piardă direcţia. Ura intensifică conştiinţa şi reflecţia în cel pe care-l
stăpâneşte, până la răutatea cea mai subtilă. Ura nu este niciodată oarbă, ci
clarvăzătoare; doar mânia este oarbă. Iubirea nu este niciodată oarbă, ci
clarvăzătoare; doar starea de îndrăgostit e oarbă, fugitivă şi bruscă, e un
afect, nu o pasiune. Acesteia îi revine să se extindă în afară pentru a
cuprinde deschizându-se; şi în ură se produce acest mod de extindere, prin
faptul că ea îşi urmăreşte necontenit şi peste tot obiectul.”
În
viziunea lui Montaigne, de la care Glucksmann îşi recunoaşte filiaţiunea,
starea de ură nu este nimic altceva decât mariajul dintre o cruzime fără
margini şi discursul malefic care-i dă legitimitate urii. "Nu se poate
închipui o mai urâtă înfăţişare a lucrurilor decât aceea în care răutatea
devine legitimă şi îmbracă, odată ce magistratul a dispărut, mantia virtuţii.”(
Eseuri, Montaigne)
În
final Glucksmann face un fel de corolar al urii:
1) Ura
există, chiar dacă fidelii ei pretind că acţionează în slujba unei cauze
nobile
2)Ura
se ascunde sub cuvinte frumoase. Orice manifestare a ei se ascunde în dosul
unor fraze pompoase.
3)Ura
este insaţiabilă. Oricât ar fi de hrănită pare imposibili de satisfăcut şi
pare că niciodată nu va avea o finalitate.
4 Ura
promite paradisul. Misticismul paradisului pierdut susţinut de mituri şi
legende care vorbesc despre existenţa unei lumi perfecte . Apariţia
diversităţii ar fi născut ura.
5 Ura
se doreşte a fi Dumnezeu ziditor. Tendinţa unor societăţi occidentale către
autodivinizare este concludentă în acest sens.
6 Ura
iubeşte de moarte. Ura îşi iubeşte într-atât obiectul, indiferent că-i
evreul, America, ori femeia, încât îi comandă să se sinucidă.
7 Ura
se hrăneşte din autodevorare.
Închei
cu un citat al unui alt mare eseist, Vladimir Jankelevitch recomandând lectura
cărţii lui Glucksmann care, departe de-a fi un punct de vedere toatal obiectiv,
deschide noi orizonturi : „Nimeni nu admite că urăşte fără motiv şi
cu toate acestea gratuita răutate se sprijină pe ea însăşi şi se înalţă prin
propriul elan.(…) Răutatea este literalmente causa sui. Nu ceea ce poate
fi urât explică ura, ci ura însăşi a priori face lucrurile demne de ură şi care
sporeşte mai apoi la vederea acestui lucru odios pe care ea l-a fabricat.”(
Tratat despre virtute)
„Provin dintr-o familie de evrei care a
participat la Rezistenţă în Franţa , ceea ce m-a învăţat că adevărurile sunt
relative. Aşa de pildă, vorbeam germana în familie şi franceză în exterior, şi
nu aveam voie să fac altfel, deoarece aş fi întâlnit oprobriul general.”
Bibliografie:
Andre Glucksmann, Discursul urii, Humanitas, 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu