Germenii prieteniei îi găsim
în definiţia cuvântului simbol aşa cum era înţeles de vechii greci. Symbolum(lat.)
şi simbolon(gr.) este un substantiv care are 4 nuclee semantice. Primul
nucleu este acela de semn de recunoaştere şi are 10 sensuri. Primul sens
conservă înţelesul primitiv al cuvântului - „ un obiect tăiat în două, ale
cărui două gazde conservă fiecare o jumătate pe care o transmite urmaşilor;
aceste două părţi apropiate serveau la recunoaşterea deţinătorilor şi pentru a
dovedi relaţiile de ospitalitate încheiate anterior.” Însă, pentru a
înţelege corect sensul originar al termenului symbolon, este necesară
cunoaşterea instituţiei antice a ospitalităţii. Romanii îi numeau pe oaspeţi
„hostis”, cuvânt tradus prin „străin”. Dar „hostis” nu era acelaşi lucru cu
„peregrinus”, care era un străin ce locuia în afara limitelor teritoriului.
„Hostis” era străinul căruia i se recunoşteau drepturi egale cu ale cetăţenilor
romani. Astfel, instituţia ospitalităţii la romani implică ideea de
reciprocitate, „hostis” având obligaţia de a compensa prestaţia de care
beneficia.
În lumea greacă exista o instituţie
asemănătoare, numită „xenos”, care indica relaţii strict precizate de
reciprocitate între oameni legaţi printr-un pact care avea în vedere şi
descendenţii. Străinul care cerea adăpost era sub protecţia lui Zeus Xenios şi
a Atenei Xenia, iar alungarea lui echivala cu jignirea zeilor. Străinul (xenos)
venea şi cerea prietenia (philia) potenţialului prieten (philos),
căpătând drepturi egale cu locuitorii cetăţii. Relaţia de prietenie întemeiată
astfel este pecetluită printr-un obiect simbolic: tessera hospitalis la
romani şi symbolon la greci, un obiect asemeni unui baston sau unui
disc. Pe o parte şi pe alta a discului sau pe muchiile bastonului erau
inscripţionate numele celor doi prieteni, apoi era rupt în două şi păstrat de
urmaşi. Când urmaşii se întâlneau, potrivirea celor două jumătăţi însemna
recunoaşterea moştenitorilor.
Philia, prietenia, avea trei niveluri de existenţă: primul era reprezentat prin
virtutea Zeilor de a-i înconjura pe străini; al doilea era nivelul uman pentru
a dobândi virtuţile divine: omul trebuia să facă fapte asemănătoare zeilor, aşa
precum era virtutea prieteniei; la al treilea nivel, virtutea se materializa în
symbolon, semnul recunoaşterii. Astfel, termenul simbol era strâns legat de
ospitalitate şi de prietenie, fiind o caracteristică a întregii lumi antice. De
aici se vede clar diferenţa dintre sensul dat termenului în lumea antică şi cel
pe care modernii îl percep din dicţionare. În esenţă, simbolul era
garantul unei relaţii spirituale, pe care omul modern trăitor al unui spaţiu şi
timp desacralizat nu mai este capabil s-o mai pătrundă.
Prietenia (kalos
philia) era considerată de Aristotel printre virtuţile etice ale omului. În
Etica nicomahică problema
fundamentală pe care o tratează e cea a Binelui
suprem, a fericirii, ca scop absolut al tuturor acţiunilor individului. Binele, nu ca ceva abstract, transcendent, ci acel Bine realizabil, accesibil omului, care poate fi atins şi prin
recurs la prietenie. Omul, definit ca fiinţă socială care-şi
pune în valoare capacităţile, în şi doar prin societate, şi care atinge fericirea atunci când ceea ce prin
natura sa îi este dat să realizeze în viaţă. Vechii greci, deşi au acordat omului o esenţă divină, nu l-au aşezat
în vârful piramidei existenţiale, ci în relaţie cu ceilalţi semeni ai lui. Iar
una dintre condiţiile sine qva non
ale fericirii lui, este prietenia,
definită drept acea legătură socială ce se stabileşte între persoane care au
aceleaşi valori etice, ca principii de viaţă. Poate citind această carte vom
redescoperi capacitatea de-a comunica unii cu alţii în această lume bolnavă de
individualism. Dacă la Aristotel găsim trei tipuri de prietenie- cea virtuoasă în relaţie cu binele, cea bazată pe plăcere legată de iubire şi cea bazată pe interes
circumscrisă utilului. Prietenia
bazată pe plăcere se stabileşte mai degrabă între tineri pentru că ei trăiesc sub dominaţia pasiunii
de aceea sentimentele se schimbă cu repeziciune. Prieteniile bazate pe interes
sunt tot atât de durabile ca cele bazate pe plăcere. Prietenul nu este iubit
pentru ceea ce reprezintă el în esenţa sa, ci pentru avantajele care pot
decurge din relaţia cu el. Eu le numesc aceste prietenii relaţii de sâmbăta.
Utilitatea nefiind ceva durabil şi prietenia se destramă la fel de repede. Asta
şi pentru că atât iubirile bazate pe plăcere cât şi cele bazate pe interes
exclud din capul locului virtuţile, la baza lor stând erotismul ori profitul.
Rămân în discuţie acele prietenii bazate
pe virtuţi, atât de rare şi atât de puţin la vedere aşa cum sunt şi „marile
iubiri”. Dacă iubirea se poate ivi şi instantaneu, aşa cum se întâmplă în
renumitul „coup de foudre”, prietenia adevărată are nevoie de timp şi de
cunoaştere. Căci prietenia înseamnă comuniune de vise, de idei, de trăiri.
Prietenul adevărat simte faţă de tine ceea ce simte faţă de sine însuşi.
La Socrate, prietenia
devine teleia philia ( prietenia
perfectă), posibilă doar între oameni virtuoşi: „Sufletele mici le cucereşti cu daruri, iar pe cele virtuoase, numai cu
dovezi de prietenie.” În Apologia
lui Socrate, Xenofon ne spune ce părere avea Socrate despre prietenie, părere cumva opusă celei a
lui Aristotel. Dacă Stagiritul afirmă că prietenul îl cauţi mai cu seamă când
eşti fericit şi îl soliciţi cât mai puţin la nevoie, iată ce spune „şarlatanul
grandios”, care susţinea că „ştie
doar că nu ştie”: „Un prieten bun e întotdeauna gata să te
înlocuiască în tot ceea ce-ţi lipseşte, fie în îngrijirea casei, fie în
treburile Statului; te poate ajuta să faci bine celor pe care vrei să-i ajuţi;
dacă te frământă vreo teamă, el îţi sare în ajutor, împărţind cu tine
cheltuielile şi osteneala, întrebuinţând în înţelegere cu tine convingerea sau
forţa, înveselindu-se când îţi merge bine, şi căutând să-ţi dea curaj la
necazuri. Toate foloasele pe care le tragide pe urmamâinilor,a ochilor,
aurechilor, apicioarelor, le găseştişi la un prieten credincios;şi adesea ceea
ce un prietenn-a făcut pentru el însuşi, ceea ce nici n-a auzit, nici n-a
văzutsau străbătut pentru sine, o face totuşi pentru alt prieten. Şi sunt
oameni care-şi dau osteneala să sădească pomi spre a le strânge roadele dar,
care nu se îndeletnicesc decât cu lene şi nepăsare, de bunul cel mai rodnic: un prieten!” Se zice că
văzându-l pe Antistene că-şi lasă prietenul la nevoie fără să-i întindă mâna,
Socrate l-ar fi întrebat: „Ia spune-mi Antistene, există un tarif pentru
prieteni după cum e pentru sclavi? Căci printre sclavi unul face două mine,
altul nu preţuieşte nici jumătate de mină, altul face cinci, iar altul face
zece; se spune chiar că Nicias, fiul lui Nikeratos , a dat un talant pentru
sclavul care supraveghează minele lui de argint: vreau, cum spusei, să ştiu
dacă e şi pentru prieteni un tarif, după cum e pentru sclavi.” Răspunsul lui
Antistene a fost pe măsură: sunt oameni pentru care ai prefera să ai mai
degrabă o jumătate de mină decât să-i ai prieteni şi sunt oameni pentru care ai
da tot avutul numai să fie prietenii tăi. Aşadar, i-a răspuns
Socrate, dacă e astfel, bine ar fi ca fiecine să cerceteze la ce preţ e preţuit de
prietenii lui pentru ca să rişte cât mai puţin cu putinţă să fie lăsat de ei în
părăsire.”
În Lysis sau despre prietenie Platon aduce o frumoasă viziune artistică şi spirituală asupra
prieteniei, considerând Binele ca fiind esenţa ultimă a prieteniei. Prietenia era
una din temele esenţiale ale filozofiei greceşti şi totodată era la mare cinste
în viaţa cetăţii. Legiuitorul cel înţelept punea mai presus de dreptate,
prietenia.
„Dreptatea neputând fi decât divină, prietenia, ca şi
dragostea, e de fapt cale împreună spre Dumnezeu,
spune Al Paleologu în eseul Despre
prietenie (Despre
lucrurile cu adevărat importante). În acelaşi eseu,
Paleologu face diferenţa dintre cârdăşie, considerată de unii drept
prietenie, relaţie care se limitează doar la interese comune, şi prietenie,
care este o opţiune deliberată prin care cineva îşi asumă destinul celuilalt. „Genul de om prietenos, aşa –zis cald, comunicativ,
spontan, îndatoritor, nu e deloc cel din care se aleg prieteniile durabile.
Soiul acesta prea simpatic de oameni, cu bunăvoinţă împrăştiată, e prin natură
inapt pentru virtutea eliminatorie, răspunzătoare şi perseverentă care e
prietenia. Cred, dimpotrivă, mult mai capabil de prietenie genul mai distant,
mai rezervat, mai puţin doritor de a plăcea, poate în aparenţă chiar mai
egoist, poate cu un caracter mai dificil… Generozitatea, fără de care nu e de
conceput o mare prietenie, nu e deloc totuna cu altruismul; ea presupune o
conştiinţă de sine mult mai sigură şi mai cuprinzătoare decât la firile comune
şi e, de fapt, inseparabilă de curaj… Nu există prietenie şi nu există nici o
virtute fără imaginaţie şi simţ practic.”
Pot
exista situaţii în care cineva îşi
schimbă firea într-atât încât relaţiile cu el nu mai pot continua, afinităţile
pe care se întemeiase prietenia să înceteze. În astfel de cazuri, prietenia nu
poate fi revocată definitiv, ci doar suspendată, cu şanse de-a se reveni asupra
ei. Tot Paleologu susţine că adevăratul prieten acordă celuilalt atâta credit
încât este capabil să se compromită public pentru el, atunci când acesta săvârşeşte
fapte de natură să atragă oprobriul celorlalţi, deşi în particular îl blamezi
pentru tot ceea ce face. La Rochefoucould spunea că oricât de mare ar fi
ruşinea pe care am îndura-o, stă în puterea noastră s-o răscumpărăm. Sunt
cazuri grave acestea, în vreme de război şi de teroare, când viaţa îi poate
pune pe doi buni prieteni în tabere diferite. Nu puţine au fost cazurile când
mai degrabă a fost trădată cauza decât prietenul.
Grecii aveau o viziune aparte asupra perfecţiunii
vieţii. La ei ideea de om se
concretiza în înţelept şi în erou, Socrate şi Ahile fiind oamenii ideali
ai vechii Hellade. A muri pentru o idee - iată deviza lor! Unul a băut cucută,
celălalt a murit pe câmpul de luptă. Unul dintre cele mai frumoase poeme
închinate prieteniei (teleia philia)
este Iliada lui Homer, pe care
renumitul elenist Petru Creţia a
repovestit-o, găsindu-i noi valenţe în eseul Ahile sau despre forma absolută a
prieteniei; Ariel sau despre forma pură a libertăţii,
publicat în 2009 la Humanitas (şi care reia cele două eseuri din volumul Catedrala de lumini, apărut tot la
Humanitas în 1997.)
Cine a fost Ahile? În mitologia greacă, Ahile face
parte din a patra stirpe de oameni creată de zei, neam de eroi care au căzut în
războaiele funeste de la cele şapte porţi ale Thebei, în lupta pentru turmele
lui Oedip, sau la Troia, din cauza prea-frumoasei Elena. Cei care au mai rămas,
locuiesc acum, lipsiţi de griji şi suferinţi, în Insula Prea-fericiţilor,
departe de lumea dezlănţuită.
La vechii greci, devenirea umană avea dublă
direcţie: una descendentă, conform
căreia fiinţa umană cobora din zei, trecând prin patru cicluri principale, şi
una ascendentă, conform căreia omul
are tendinţa să-şi refacă condiţia iniţială, tinzând către starea originară,
numită de Mircea Eliade „nostalgia
paradisului”. Aşa se explică originea divină a lui Ahile, fiu al zeiţei
Thetis şi al lui Peleu, regele Ftiei. În viziunea lui Petru Creţia, numele
poemului homeric, Iliada, este
impropriu, întrucât evenimentele ce se petrec sub zidurile Troiei (Ilion) se
desfăşoară doar pe o perioadă de 9 săptămâni din cel de-al zecelea an al
asediului la care cetatea a fost supusă de ahei. El ar fi numit-o Ahileiada.
Autorul demontează etapă cu etapă şi strat cu strat acţiunea Iliadei, în ideea de a-l familiariza pe
cititor cu o lume şi cu un spaţiu mitic, pierdute în negura timpului, fără să
piardă din vedere tema principală, aceea a prieteniei dintre Ahile şi Patrocles.
Lumea Iliadei
este o lume în care viaţa pulsează cu patimă, ca un flux nestăvilit care
bate în ţărmul de piatră al Soartei. Timpul
său „curge măreţ şi lent ca fluviul Ocean
şi este un timp plin, fără lacune, fără
destrămări.” În tot acest spaţiu şi timp, la poalele Troiei se petrecea „năvala şi iureşul, înfruntarea, împotrivirea
dârză, străbaterea, oprirea din avânt, retragerea” celor două tabere
beligerante, ale troienilor şi ale aheilor. Lumea homerică îşi asigură
nemurirea prin sângele eroilor vărsat pe câmpul de luptă. Ei ştiu că sunt
supuşi atât Soartei, cât şi toanelor, pasiunilor divine. Condiţia lor e una
precară, efemeră, şi de aceea singura formă de nemurire pe care o cunosc este
cea prin faptele glorioase prin care rămân în amintirea celor vii şi nu prin
urmaşi. Întreg poemul homeric e străbătut de sentimentul tragic al
perisabilitaţii omului supus Soartei, într-o lume aşezată pe temelii de
nezdruncinat: ape, păduri, cerul, pământul...
Cunoscând această lecţie, Ahile, fiul zeiţei
Thetis şi al lui Peleu, pleacă împreună cu prietenul său Patrocles, alături de
confederaţia aheilor, la asediul Troiei „ca
să-i desfacă sfânta diademă de mireasă.” Aparent o întrupare a lipsei de
măsură, un hybris, Ahile îşi cunoaşte
limitele, dar îşi asumă Soarta. Şi Thetis cunoştea Soarta fiului ei, de aceea
i-a dăruit o urnă din aur în care să-şi pună cenuşa. E singura zeiţă care,
părtaşă la viaţa omenească, se identifică cu ea. „Poezia lui Tetis, spune Petru Creţia, e una dintre cele mai
frumoase poezii ale maternităţii.” „Zeiţă
a mării eterne, e mama unui foc sortit să ardă până la cer şi să se mistuiască curând în propria lui ardere”... Ahile,
sortit să moară tânăr, va trăi în veşnicie ca fiu al unei „mame eterne.”
Cine era Patrocles? Era fiul lui Menoitios, un om
avut din Opunt. În adolescenţă, jucând arşice, s-a încăierat cu un alt tânăr pe
care l-a ucis din greşeală. Tatăl său l-a însoţit în pribegie, pentru a nu fi
pedepsit şi s-au stabilit la curtea regelui Peleu. Drept recunoştinţă, i-a fost
ca un frate mai mare lui Ahile. Se pare că acest episod l-a maturizat devreme,
aşa încât, atât aheii cât şi mirmidonii, îl considerau „un om bun la suflet” (enees)
şi „dulce ca mierea” (meilichos).
Bunătatea şi blândeţea lui îl făceau să fie singurul în stare să-l domolească
pe Ahile, care era ca un „uragan
dezlănţuit”. „Ahile e făcut din uri
şi iubiri”, dar cel mai tare l-a iubit pe Patrocles, între ei existând cea
mai mare şi mai intensă iubire de pe cuprinsul Iliadei. O iubire
necondiţionată, pentru că nu venea nici din eros (aşa cum greşit au afirmat
alţii) , nici din sânge, nici din interes. Pe câmpurile Troiei, Patrocles este
ucis de Hector. Este momentul în care Ahile alege să moară pentru că îşi
pierduse prietenul iubit, deşi, cunoscându-şi Soarta, ar fi putut alege să se
întoarcă plin de glorie acasă, în Ftia, lângă bătrânul său tată.
La moartea lui Patrocles, Ahile e cuprins de un
nor întunecat şi începe să se tânguie: „Ce bucurie să mai am acum, când prietenul meu a murit, el pe
care între toţi, îl preţuiam ca pe un alt mine însumi? Acum l-am pierdut... inima mea nu mai simte
nici o dorinţă de viaţă câtă vreme Hector nu va pieri de lancea mea, plătind
pentru Patrocles” Doar Alcesta îşi mai dorise să moară în locul soţului
ei.
Prietenia a fost şi va rămâne o relaţie spirituală
deasupra tuturor detaliilor vulgare. Există în limba greacă un cuvânt care
exprimă cu mare fineţe legătura
spirituală de natură superioară care, în timp, a căpătat noi semnificaţii -
cuvântul agape (cu accent pe e). Înţelesul acestui cuvânt este
bunăvoinţa inegalabilă, de neasemuit, este spiritul din inimă, care nu va căuta
niciodată decât binele suprem al celuilalt. Agape exprimă un exerciţiu
al întregii personalităţi, s-a născut în sânul religiei revelate şi presupune o
atitudine plină de interes şi de înţelegere pentru celălalt. Fără combinaţia
dintre credinţă şi dragoste, combinaţie exprimată de agape nu se produce
acea generozitate practică, absolut necesară în relaţia de prietenie. Agape
nu este o emoţie sentimentală uşoară, departe de-a fi oarbă, este clarvăzătoare
şi-l învaţă pe om să simtă c-o intensitate pe care n-a mai trăit-o
niciodată. Acest fel de dragoste, foarte
rar, este conţinut într-un verset din Epistola către Filipeni, în care
Apostolul Pavel spune: „tânjesc după voi
toţi cu un sentiment care vine din inima lui Christos”, şi poate fi tradus
astfel: Dragostea cea mare pe care o
simţi faţă de adevăratul prieten vine direct din inima lui Christos, nu este
nimic altceva decât dragostea lui Christos Însuşi.
O definiţie în spiritul creştin care exprimă exact
sensul cuvântului agape, a dat Antoine de Saint Exupery, prieteniei: „Prieten
este înainte de toate cel care nu te judecă. Am spus, este acela care deschide
uşa sa pribeagului, cu cârja sa, cu bastonul său lăsat într-un colţ, şi nu-i
cere să danseze pentru a-i judeca dansul. Iar dacă pribeagul povesteşte despre
primăvara de afară, prietenul este acela care primeşte în el primăvara. Iar
dacă povesteşte despre grozăvia foamei în satul de unde vine, rabdă de foame
împreună cu el. Căci, ţi-am spus, prietenul este acela care deschide pentru
tine o poartă pe care n-ar deschide-o, poate, niciodată altuia. Şi prietenul
tău este adevărat, şi tot ceea ce spune este adevărat, şi te iubeşte, chiar
dacă aiurea, te urăşte. Iar prietenul pe care mulţumită cerului îl întîlnesc în
Templu, este acela care întoarce către mine acelaşi obraz ca şi al meu, luminat
de aceeaşi credinţă, căci atunci unitatea este făcută, chiar dacă el e
negustor, iar eu oştean, sau el grădinar, iar eu marinar în larg. În ciuda
deosebirilor noastre l-am găsit şi sunt prietenul lui. Şi pot să rămân tăcut
lângă el, adică să nu mă tem pentru grădinile mele lăuntrice, şi munţii mei, şi
văile, şi pustiurile mele, căci nu le va călca niciodată. Tu, prietenul meu,
ceea ce primeşti cu dragoste de la mine este ambasadorul imperiului meu
lăuntric.”
Fericiţi cei care ştiu să preţuiască acea jumătate
dintr-un simbolon primită moştenire,
atunci când îşi regăsesc în lume jumătatea. Căci marile prietenii sunt
adevărate taine şi trebuie să fie păzite ca atare.
Bibliografie:
Aristotel - Etica nicomahică, Editura
Ştiinţifică şi Enciclopedică,1988
Xenofon - Apologia lui Socrate, Editura
Cultura Naţională,1925
William Barclay –Analiza semnatică aunor
termeni din NT Wheaton Illinois USA, 1992
Alexandru Paleologu-Despre lucrurile cu
adevărat importante, Editura
Polirom,1997
Petru Creţia - Ahile sau despre forma absolută
a prieteniei, Humanitas, 2009
Antoine de Saint Exupery - Citadela,
Editura Rao, 1993
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu