O carte
„fermecătoare” şi în acelaşi timp „periculoasă”, aşa cum spune Liviu Antonesei
în prefaţă, pentru cititorul necultivat şi neprevenit este Mântuirea prin
evrei, care cuprinde 2 dintre cele mai incitante eseuri scrise de Leon
Bloy. Este vorba despre Mântuirea prin evrei( Le salut par les Juifs)
publicat în 1892 şi Sângele săracului (Le sang du Pauvre)publicat
în 1909.
La 11 iulie 1846 se
naşte la Perigueux(Aquitaine) Fenestreau Leon Henri Marie Bloy, al doilea
dintre cei şapte fii ai lui Jean Baptiste şi ai Mariei-Anne Bloy. Autor greu de
clasat, fixat, afiliat unei anumite grupări literare, ori ideologii. În lumea literelor a pătruns destul de
târziu. Venit la Paris în căutarea norocului, se angajează la un birou de
arhitectură unde lucrează la proiectul gării Austeriltz . În 1867 îl întâlneşte
pe Barbey d’ Aurevill care a avut o
influenţă covârşitoare asupra personalităţii sale. Tot în acest an are prima
tentativă de sinucidere. Traversează mai multe crize spirituale având câteva
tentative de călugărire. În martie 1884 începe marea prietenie cu Huysmans şi
cu Villiers de L’Isle-Adam. Anul 1887 în care apare romanul Disperatul (Le
Desespere) marchează intrarea sa în legendă. Aici spune clar unde se
situează discursul său: nu-l interesează nici prezentul, nici trecutul, ci doar
viitorul, un viitor ce se situează deasupra mundanului un viitor în care se
află în raport direct cu Absolutul. „Eu sunt cel mai surprinzător dintre
progresişti, eu sunt pionerul extremului viitor”( Disperatul) Iar în
Jurnalul său pe care începe să-l scrie în 1892 şi în care-şi va povesti
viaţa în detaliu, scria: „În afară de Dumnezeu, totul îmi este indiferent.”
Pretinzând că scrie doar pentru Dumnezeu nu va înceta să denunţe decăderea
morală a naturalismului, afectarea ridicolă a decadenţilor, fiind ostil în
aceeaşi măsură oricărei orientări religioase ori ideologii politice. Astfel,
Leon Bloy nu poate fi revendicat de nimeni situîndu-se singur împotriva tuturor
şi, mai mult decât atât, deasupra tuturor. Întreaga sa operă postulează
dimensiunea transcendentă a istoriei în care orice eveniment poartă urme ale
revelaţiei divine. „Aţi putea întrevedea, afirma în Pelerinul
Absolutului, că eu nu aparţin nimănui decât celor Trei Persoane care
sunt în Dumnezeu…Eu nu cred în nici un viitor politic”
În
1904 se întâlneşte cu pictorii Georges Rouault şi Georges Desvallieres şi cu
sculptorul Frederic Brou cu care se împrieteneşte.
Considerat de Mircea Vulcănescu în Chipuri
spirituale drept Marele Inchizitor al Occidentului, în 1909 va publica Sângele
săracului, pamflet virulent, în care
amestecă o fabulaţie mistică asupra Banului cu denunţarea injustiţiei
sociale.
Suferind de foame şi de sete, de lipsa unui
acoperiş şi de rele tratamente din partea societăţii Leon Bloy a continuat efortul său disperat de a se
apropia de Dumnezeu. Cu cât eşti mai aproape de Dumnezeu, cu atât eşti mai
singur, spunea el. Poate fi considerat ultimul mare mistic al lumii în care trăim, prin trăirea autentică şi personală pe care a
avut-o în relaţia sa cu Dumnezeu. S-a stins din viaţă pe 3 noiembrie 1917 .
Eseul Mântuirea prin evrei are un
prim punct de plecare în furibundul atac
antisemit al lui Eduard Drumont din paginile revistei La France juive. Să mai adăugăm, spune Bloy cu ironie, că marele erou combătea în numele
Catolicismului. Or, toată lumea e la curent cu sublima indiferenţă faţă de cele
lumeşti a catolicilor din zilele noastre, cu dispreţul lor nedezminţit faţă de
speculaţiile sau maşinaţiunile financiare, şi cu detaşarea divină pe care o
afişează.”
Un alt punct de plecare este formulat din
titlu: „salus ex judaeis est”- mântuirea vine prin evrei- care
este o parte a răspunsului dat de Iisus femeii din Samara (Ioan, 4, 21-22).
Aici Bloy recuperează tradiţia Paracletului care este în afara tradiţiei
bisericeşti. Şi, pentru ca cititorul neavizat care începe să citească cartea să
nu aibă impresia că este o retorică antisemită aici, amintesc dedicaţia de pe prima pagină: „Închin
aceste pagini Raissei Maritain scrise întru slăvirea catolică a Dumnezeului lui
Avraam, al lui Isaac şi al lui Iacov” Printre numeroasele prietenii
evreieşti ale lui Bloys se număra şi tânăra „rusoaică evreică fermecătoare” căreia i-a fost
naş la botez. Şi pentru confirmarea
atitudinii sale deloc antisemită iată ce-i scria prietenului său Jean de la
Laurencie, antisemit notoriu.: „mai mult decât atât, află că în fiecare
dimineaţă eu mănânc un evreu pe care îl cheamă Iisus Christos, mai află că îmi
petrec o parte din viaţă prosternat la picioarele unei evreice cu inima
străpunsă, căreia i-am devenit suspus, află în fine că am acordat încrederea
mea unei turme de jidovi- cum le spuneţi voi-unul care oferă Mielul, un altul
care duce Cheile Raiului, un al treilea căruia i s-a încredinţat menirea de a
povăţui toate popoarele etc. şi ştiu că nu poţi fi creştin decât nutrind astfel
de simţiri.
Ce-l
poate duce în eroare pe cititor? În
primul rând tehnica folosită în incipit, aceea folosită şi de Toma din Aquino,
„epuizării subiectului” prin exagerarea defectelor adversarului pentru ca la
final gândirea pornind de la coincidentia oppositorum şi de la atracţia
contrariilor , „extrema abjecţie” a poporului iudeu de care
vorbeşte, să fie de fapt extrema
sfinţenie , „puritatea extremă, destinul său de atlet al Mântuirii”. Pentru
că, numai epuizând toată gama de invective adresate poporului ales, va putea
după aceea să scoată în evidenţă exagerările adversarilor săi, lipsa de
temeinicie a antisemitismului.*
La o lectură superficială paginile de
început în care sunt prezentaţi „cei trei jidovi din Hamburg” ar putea
fi considerate antisemite dacă cei trei nu s-ar identifica cu cei Trei Patriarhi
cărora Leon Bloy le-a fost întodeauna cât se poate de devotat. În
post-scriptumul la Pelerinul Absolutului, Emil Tichet , prieten al lui
Bloys povesteşte o întâmplare inedită. Pe 21 februarie 1914 se afla într-o
cafenea din Tours unde citea cartea lui Leon Bloy. Deodată a apărut un bătrân
murdar şi fetid, dar frumos ca un profet care a făcut un semn către cartea pe
care o citea. Întrebat dacă o cunoaşte a scos din buzunar 7 carnete mici
umplute cu caractere ebraice. Cartea Mântuirea prin evrei fusese divizată
în şapte carneteţele. Bătrânul evreu mai
avea un frate la Hamburg şi unul la Londra . Citeau în fiecare seară câte un
carneţel, la aceeaşi oră, ca într-un
ritual. Cei Trei jidovi erau cei Trei Patriarhi.
„Aflându-mă
anul trecut la Hamburg, povesteşte Bloy, am avut şi eu, asemeni călătorilor cei mai
obişnuiţi, curiozitatea de-a vedea Târgul evreiesc.” Acolo i-a întâlnit pe
Cei Trei Moşnegi care în închipuirea sa au căpătatea dimensiunea celor Trei Patriarhi:
Avraam, Isaac şi Iacov. Zdrenţele sub care se ascund nu le scade cu nimic din
măreţia tainei pe care o poartă cu ei. „Exegeza
biblică a evidenţiat particularitatea notabilă a Cărţilor Sfinte, în care
cuvântul BANI este sinonim şi reprezintă Cuvântul Viu al Domnului.”În
consecinţă evreii sunt vechii depozitari ai acestui Cuvânt pe care l-au
răstignit atunci când s-a întrupat în Om . „Urletele
smintite, scrie Bloy, ce au premers
Sentinţei şi care au însoţit ca un bas continuu nemăsuratul Supliciu au fost
neîndoielnic, expresia cea mai deplină a ororii pe care oamenii o nutresc faţă
de Sărăcie” Pentru că Iisus Christos n-a fost altceva decât întruchiparea
Săracului. I-au fost soaţe „cele trei
sărăcii”: a fost sărac de bunuri, a fost
sărac de prieteni, a fost sărac de El însuşi. Adevărata victimă a
răstignirii a fost Săracul. „ Evreilor le
revine onoarea de neşters de a fi transpus, în folosul omenirii, ura faţă de
Sărac, într-un soi de cazne mai grăitoare decât orice grozăvii cunoscute până
atunci.”În ochii celorlalţi imaginea lor a rămas Iuda. Dar lupta profundă
care se duce este lupta dintre Biserică,
care a reuşit să supună întreaga lume, mai puţin pe evrei; întregul Ev Mediu a
fost însângerat de luptele împotriva lor spre a-i supune.
„Zadarnic
le spunea Biserica: Cel ce şi-a vândut fratele pe un fiu al lui Israel, şi care
a primit şi preţul vânzării sale, trebuie supus morţii, întreaga seminţie a lui
Iacov era în măsură să-i replice:
-Dacă
ne socotiţi aidoma lui Cain doar fiindcă suntem pribegi şi fugari pe acest
pământ, aduceţi-vă aminte că Dumnezeu l-a însemnat pe ucigaş tocmai pentru că
acei ce-l vor afla să nu-l ucidă şi luaţi aminte la cât de deşarte vă sunt
ameninţările cu exterminarea...” Destulă le era povara
rătăcirii.
„Pătimirile
lui Iisus au fost pita şi vinul Evului Mediu, şcoala lui primară şi piscul
semeţ al culturii religioase.”În numele acestor pătimiri Biserica a ucis la rândul ei. A indus
oamenilor simpli aversiunea şi ura faţă de evrei pentru că nu doar îl
răstigniseră pe Iisus, dar refuzau să-l dea jos de pe Cruce. Gândirea
infailibilă a Bisericii a fost cuprinsă în Carte şi pentru a fi ţinută trează
an de an „începând cu Utreniile din Joia
Sfântă şi până la măreţul Aleluia al Învierii oamenii rămâneau palizi şi
tăcuţi, cu vinele prin care parcă nu mai curgea sângele, şi cu vlaga amorţită,
„cu chipul abătut şi cu inima îndurerată.”
Şi cum să vorbim de Iertare atunci când
adoratorii creştini i-au prigonit secole la rând pe evreii cei îndărătnici care
nu vor cu niciun chip să-l recunoască pe Domnul Nostru Iisus Christos? „Astfel, rasa anatemizată a fost dintotdeauna
pentru creştini prilej de oroare şi de misterioasă spaimă”
Iar pentru Leon Bloy pilda Fiului rătăcitor este tâlcuită astfel: Fiul
cel mare şi cuminte ce-i stă de-a dreapta Tatălui
nu poate fi decât Iisus, iar fiul
cel mic care a călătorit într-un tărâm unde şi-a irosit substanţa în tovărăşia
femeilor decăzute, întruchipează cu siguranţă, Iubirea Creatoare a cărei suflare este hoinară şi a cărei menire
divină pare , cu adevărat, a fi, de şase mii de ani încoace, să hrănească
porcii creştini, după ce a hrănit purceii Sinagogei.” Până la urmă fraţii
blestemaţi sau prigonitori închipuie Poporul lui Dumnezeu opus Cuvântului
Domnului.
„Dacă
există pe lume un fapt notoriu, spune Bloy , probat până şi de cea mai rectilinie dintre
experienţe, este imposibilitatea de a pune de acord şi de a întrebuinţa cu
folos. Iubirea şi Înţelepciunea.
Cartea Sângele
săracului i-a fost dedicată fiicei sale Veronique: „Citind-o,îi spunea printre altele, îţi vei aduce aminte de mulţimea fără număr a inimilor aflate în
suferinţă a copiilor lui Dumnezeu supuşi durerii, a celor umili, apăsaţi şi
striviţi care nu au glas să se plângă.”
Cartea este un adevărat rechizitoriu la
adresa bisericii catolice pusă în slujba celor bogaţi spre a-i spolia pe
săracii lumii. „Vă propun,bunăoară,
spune Bloy, să vorbim despre săracii lor:
cei printre care am onoarea a mă număra.” Este un strigăt de
deznădejde faţă de nepăsarea celor
avuţi: „Sărăcia îi uneşte pe oameni. Sărăcia
lucie, Nevoia, Mizeria îi izolează, pentru că Sărăcia ne vine de la Iisus, iar
Mizeria de la Sfântul Duh. Sărăcia este Relativă, însemnând privare de ceea ce
prisoseşte. Mizeria este Absolută, căci ea înseamnă privare de ceea ce este
trebuincios”
Şi în
toată suferinţa pe care cel sărac o îndură pe această lume Biserica îşi are
partea ei de vină. Cuvântul caritate
a fost înlocuit cu umilul pomană. Omul care nu este hain la
suflet „dă de pomană”, oferă o parte neînsemnată din ce-i prisoseşte, plăcerea
lui fiind de-a stârni dorinţa celui sărac, iar a lua în deşert Dorinţa
săracilor este o nelegiuire ce nu poate fi iertată. Bogatul crede că totul i se
cuvine până şi mântuirea pe care i-o asigură preotul cel monden indiferent
ce-ar face pe lumea asta. „Nu trebuie
decât să-şi controleze şi să-şi domine intenţiile. Acesta e tot secretul.”Poate
să fure cât doreşte, dar să-şi dea obolul, poate să bea fără măsură, dar cu
intenţia de-a păstra măsura. În concluzie,
i se permite orice dacă are deprinderi creştine. „O, tu Iisus, umil şi blând copil din Ieslea sfântă, pentru ce te-ai
temut în grădina Ghetsemani? Oare îngerul păzitor nu ţi-a înfăţişat imaginea
consolatoare a viitorilor sprijinitori ai tronului şi altarului tău?”se
întreabă retoric Leon Bloy.
Iisus a rămas undeva în urma Bisericii şi-a
slujitorilor ei. „N-are decât să rămână
acolo!” Toţi uită cu desăvârşire că deasupra tuturor tronează moartea. „Nu am adus nimic în această lume şi nimic
din ea nu putem lua cu noi”...”Şi atunci, ce reprezintă notarii, tutorii,
jandarmii, aprozii, cioclii şi toate legile? Ce înseamnă proprietatea şi ce
înseamnă moştenirea sau succesiunea acestei creaturi nevolnice care se duce sub
pământ gol-goluţ?” Iată o bună întrebare ce-ar putea fi pusă multora dintre contemporanii noştri devoraţi pur şi
simplu de lăcomie.
Mă opresc aici, în speranţa că am trezit
interesul pentru un scriitor atât de
incomod precum Leon Bloy, şi închei cu o parte din rugăciunea adresată Fecioarei
Maria. „Ţie îţi încredinţez, aşadar,
această carte scrisă de un sărac întru slava Sărăciei. De vei afla în ea
amărăciune, Îi vei adăuga Blândeţea Ta, iar de vei afla mânie, o vei îndulci cu
Tristeţea Ta. Nu uita însă că eu sunt
contemporan cu Apariţia ta pe Muntele Lacrimilor, că am fost atunci , la
Picioarele tale. Şi Indignarea şi Cele Şapte Săbii ale Tale îmi aparţin.
Lanţurile de bronz de pe Umeri Tăi, chiar tu mi le-ai lăsat la plecareşi sunt
şaizecişi trei de ani de când le târăsc după mine prin lume. Zornăitul lor îi
incomodează pe cei Nevolnici şi pe cei adormiţi. Dacă-ţi mai stă în putinţă,
prefă-te într-un tunet care să-i deştepte de-a binelea întru Căinţă, ori întru
teroare-o tu, Luceafăr de Dimineaţă al celor săraci, tu, cea care vei râde în
Ziua de Apoi!”
Bibliografie: Leon Bloy, Mântuirea prin evrei, Ed. Institutul
European, Iaşi 1993
Notă:
* Aş vrea să facă aici o remarcă: aceeaşi
tehnică a „epuizării subiectului”
care „îngreţoşează” semidocţii a fost folosită de H.R.Patapievici în Politice. Ignoranţi, rasişti
intoleranţi, incapabili să pătrundă mesajul unei cărţi au umplut internetul cu
„revoltele” lor.
Paraclet_-Avocat, Mângâietor, Sfătuitor,
Apărător. Cuvântul grec Paracletos descrie în fapt pe cineva care este chemat
să stea alături de un client. În termenii juridici de astăzi ar fi vorba de
avocatul unui client. Dar un Paraclet este mult mai mult decât un avocat.
Probabil cel mai bun cuvânt de astăzi care ar captura semnificaţia Paracletului
este “antrenor”. Paracletul este antrenorul nostru, mereu alături de noi, gata
să ne instruiască şi să ne corecteze atunci când greşim, să ne încurajeze şi să
ne motiveze când ne simţim la pământ, să ne provoace şi să ne inspire pentru a
da ce e mai bun din noi, să ne apere şi să lupte pentru drepturile noastre
atunci când judecătorii sunt nedrepţi cu noi. Pe scurt, Paracletul înseamnă
pentru noi toţi ceea ce Isus a însemnat pentru discipoli.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu