Încă
de la primii paşi în viaţă învăţăm că suntem făcuţi după chipul şi
asemănarea lui Dumnezeu, căci, nu-i aşa, crearea sufletului este tentativa celui iubit de-a pune în valoare
puterile Celui care il iubeşte. Şi, aşa cum spune Unamuno, “omul
nu se naşte cu un suflet , ci moare cu el- atunci când şi-l făureşte.
Se spune în Geneza 1.2.7. Domnul Dumnezeu a făcut pe om din ţărâna pământului, i-a suflat în nări
suflare de viaţă, şi omul s-a făcut astfel un suflet viu.” După care, l-a trimis în grădina Eden, nu singur ci cu femeia pe care i-a
dat-o să-l însoţească. Dar, i-a pus o interdicţie –să nu cumva să mănânce “din pomul cunoştinţei binelui şi răului”.
Ispitiţi de şarpe, mai întâi Eva şi pe urmă Adam au călcat interdicţia, lucru pentru care au
fost alungaţi din rai şi blestemaţi să poarte povara păcatului de-a nu fi
ascultat. Aşa au pierdut primii strămoşi ai omului acea stare de fericire
primordială şi de naivitate copilărească, în schimb s-au ales cu povara liberului
arbitru. În mila lui imensă faţă de propria creatură, Dumnezeu a decis să-l
despovăreze de toate păcatele acumulate în cunoştinţă de cauză,
sacrificându-şi propriul Fiu. Numai că, aşa cum spune Marele Inchizitor, “oamenii sunt nişte răzvrătiţi din naştere, dar nişte răzvrătiţi laşi , fricoşi,
slugarnici.”
“Iisus va agoniza până la sfârşitul lumii,
spune Pascal, şi nu trebuie să dormim în acest timp.” Agonia lui Iisus înseamnă însăşi lupta
pentru viaţă şi credinţă, înseamnă îndoială, înseamnă asumarea propriei
existenţe. În zorii apariţiei sale, creştinismul s-a remarcat ca o valoare a
spiritului universal, cu rădăcini în stratul cel mai adânc al individualităţii
umane. În Ioan 6.27 se spune: „Lucraţi nu pentru mâncarea pieritoare, ci pentru viaţa vecinică, şi pe
care v-o dă Fiul Omului.”
Rădăcinile
deturnării învăţăturilor creştinismului
le găsim cu mult timp în urmă, odată cu apariţia Sf. Apostol Pavel, “evreul
helenizat”, “fariseul platonician”, discipol al lui Ganimene care are o
revelaţie în Pustiu: îl cunoaşte pe Iisus „în spirit”, nu şi în trup . Merge la evrei care credeau în învierea
trupului, să le transmită ceea ce i se revelase, dar este respins,
deoarece în Iisus ei îl uciseseră pe
Sărac, săracul de bunuri, săracul de prieteni, săracul de el însuşi, aşa cum
spune Bloy. Căci a avea Dumnezeu însemna să fii infinit de bogat, dar a te
crede Dumnezeu însemna pentru ei să devii infinit de Sărac.
Merge, apoi,
la greci care credeau în zei. Asupra lor mare putere aveau misterele din Eleusis la care aveau
acces doar iniţiaţii. Însă masele erau ţinute deoparte. Aici a găsit Sf. Pavel
o breşă şi a promis accesul maselor la nemurirea zeilor prin intermediul lui
Iisus. Nu i-a fost deloc uşor să câştige încrederea grecilor, agentului
electoral, aşa cum îl numeşte Cioran. Atunci când Iisus a murit, în sufletele
credincioşilor au renăscut marea dogmă
iudaică a învierii trupului amestecată cu cea helenică a nemuririi sufletului,
evanghelistica devenind biblistică. În acest moment cultul în Dumnezeul-Om şi
învăţăturile lui este înlocuit cu
doctrina evangheliilor, doctrină în care speranţa fariseică iudaică în învierea
trupului şi cea platoniciană în nemurirea sufletului intră în conflict. Astfel
începe lupta ideilor împotriva cugetărilor şi pentru că dogma trăia din erezii,
aşa precum credinţa din îndoieli, până la urmă dogma iese învingătoare. De aici
începe agonia creştinismului, valoare a spiritului universal ce-şi avea
rădăcinile în stratul cel mai profund al individualităţii umane şi începe
tirania Bisericii, începe moartea cugetării în favoarea dogmei,
care se hrăneşte din erezii aşa precum credinţa, din îndoieli. La Sf. Apostol
Pavel Verbul se face Literă, Evanghelia devine carte, Biblia. El l-a zămislit
pe Sf. Augustin , iar Sf. Augustin pe Calvin şi pe Jansenius.
Probabil că
Iisus dacă le-ar fi fost contemporan n-ar fi avut adeziunea nici a lui Pavel,
nici a lui Augustin şi nici a lui Calvin, aşa cum afirmă Keyserling. O
societate în care scrisul a înlocuit Cuvântul nu putea să aibă decât onestitate,
dar nu şi onoare.
Dar, iată că
în secolul 19 vine cel supranumit de Vladimir Soloviov „profet al lui
Dumnezeu”, Dostoievski, şi dezvoltă
acest conflict propunând ca rezolvare întoarcerea pe calea arătată de Iisus,
cea a individului care se îndoieşte, deci crede. În capitolul al V-lea din
Fraţii Karamazov, apare poemul Marele
Inchizitor. În literatura rusă Iisus este
prezent în operele majorităţii scriitorilor de valoare: în poemul Hristos al lui Turgheniev, în Maestrul şi Margareta a lui Bulgakov,
în Doctor Jivago a lui Pasternak, în
Facultatea de lucruri inutile a lui
I. Dombrovski, în Gospodăria Matrionei
a lui Soljeniţîn. Realizarea portretului Mântuitorului în operele scriitorilor
enumeraţi nu depăşeşte cadrul evanghelic, întrucât nimeni nu mai are voie „să
adauge nimic la cele mărturisite odinioară” legat de taina celeilalte lumi şi
de esenţa divină a Fiului Omului. Într-o bună zi pe vremea când Inchiziţia nu
mai prididea cu arderile pe rug, în toridul oraş andaluz, Sevilla, apare El
„din senin, pe tăcute”, în mod necanonic, El. Nu era vorba despre a doua Lui
venire, ci, pur şi simplu, se iveşte
neanunţat „precum fulgerul ce porneşte de la Răsărit până la Apus” doar pentru a –şi face vizibilă
prezenţa ca în urmă cu 15 veacuri, prin vâlvătaia rugurilor.
Surprinzător tot norodul îl recunoaşte şi se îndreaptă
spre El cerând binecuvântare, copiii îi aruncă flori dinainte cântând şi
preamărindu-L. ”Osana!” murmură buzele
tuturor şi întreaga mulţime este copleşită când
se apleacă şi şopteşte cu milă „Talifa,
kumi!” repetând minunea învierii cu o fetiţă ce tocmai era dusă la groapă.
„Poporul freamătă şi plânge cutremurat.”
Însă tocmai
în acest moment trecea prin dreptul catedralei unde era adunată mulţimea un
bătrân de 90 de ani, cu faţa suptă, îmbrăcat într-o rasă de călugăr, din pânză
groasă. „Şi atât de mare este autoritatea
lui, atât de strunit şi plecat este poporul, deprins să i se supună fără a
crâcni, încât gloata se dă în lături din calea lor şi, în mijlocul unei tăceri
mormântale, gărzile pun mâna pe El şi-L duc. Ca la o poruncă, mulţimea se
îndoaie până la pământ în faţa bătrânului inchizitor, care o bine cuvintează şi
pleacă mai departe” Toate se
petrec atât de repede încât aproape că
n-au timp să priceapă ce s-a întâmplat
cu adevăra. Când se lasă seara şi bezna groasă se lasă asupra oraşului, marele
inchizitor se duce la închisoare intră
în celula Ostaticului şi rămâne singur cu el. Îi cercetează îndelung faţa la
lumina opaiţului şi-l întreabăscurt: „Tu eşti? Tu?” şi fără să-i lase
răgaz să răspundă, continuă: „Taci, nu spune nimic. Ce ai putea să mai spui?
Ştiu prea bine ce! Numai că tu n-ai dreptul să mai adaugi nimic la cele
mărturisite odinioară. De ce-ai venit atunci să ne tulburi?”
Şi ca într-o replică din tragedia
greacă discursul capătă inflexiunile urii într-un crescendo ce ameninţă cu
arderea pe rug: „Eu nu Te cunosc
şi nici nu vreau să ştiu dacă eşti Tu Acela sau semeni numai cu El; oricum ar
fi, mâine am să te osândesc, şi am să Te ard pe rug ca pe eretici, şi ai să
vezi atunci cum norodul, care azi Ţi-a sărutat picioarele, la un singur semn al
meu, se va arunca să adune tăciunii împrăştiaţi în jurul rugului Tău, ştii Tu
asta?” „Patimile lui Iisus, spune Leon Bloy, au fost pita şi vinul Evului Mediu, şcoala
primară şi piscul semeţ al culturii religioase.”Însă zadarnic s-a lăsat
sacrificat în numele libertăţii individuale a omului, în zadar cu 15
secole în urmă le spusese „vreau să fiţi liberi cu adevărat”. Acum, îi spune cu
ironie Marele Inchizitor „ai avut
prilejul să-i vezi pe oamenii aceştia liberi”. „Numai acum, când am
terminat cu libertatea, suntem în măsură pentru prima oară să ne gândim la
fericirea oamenilor.” Iisus a venit să arate omului calea
adevărului, însă lui îi fusese dată, o dată cu căderea, legea suferinţei, aşa
că oricât ar fi fost el îmbiat să urmeze adevărul, el va merge pe calea dată de
Tatăl. De aceea Marele Inchizitor trage meditativ concluzia blasfemiatoare: „Da, poate că ştii”. „Ţi s-a atras doar atenţia asupra acestui lucru, Ţi s-au dat destule
avertismente” , îi spune el în
continuare. Marile haruri- libertatea, adevărul, eroismul moral-
sunt poveri prea grele pentru un biet suflet vrednic de milă. Nu libertate îşi
doreşte omul, ci fericire, nu veşnicia îl atrage, ci vremelnica stare de bine,
nu iubirea de Dumnezeu îi cuprinde sufletul ci mai presus de toate pune iubirea
de oameni. În scurta lui trecere omul poate trăi şi fără să cunoască marile adevăruri ale
vieţii. Spiritul Marelui Incchizitor s-a
dovedit a fi mult mai viu printre ei atâta timp cât poporul a putut să întoarcă
spatele lui Iisus şi să se plece în faţa lui. „Acolo unde există guvernare a oamenilor, spune Berdiaev, grijă
aparentă pentru fericirea şi bunăstarea lor, coroborate cu dispreţul faţă de
oameni, cu punerea la îndoială a originii şi aînaltei lor meniri, este viu
spiritul Marelui Inchizitor” În acest moment al legendei, Dostoievski , ca
un adevărat profet al vremurilor ce vor veni, dezvăluie sâmburele viitoarei
ideologii care va domina omenirea alte veacuri-ideologia comunistă-ideologie care în timp se va dovedi
că a căpătat toate caracteristicile unei religii.
Cele trei ispite cu care diavolul a încercat să-L ademenească
pe Iisus în pustiu şi pe care acesta le-a respins în numele libertăţii, ale
împărăţiei lui Dumnezeu şi a pâinii cereşti, au fost ispitele cu care Marele
Inchizitor a ademenit poporul. „Înfricoşatul şi preaiscusitul duh, duhul
nimicniciei şi al nefiinţei, după cum mărturiseşte Sfânta Scriptură, el a
încercat să te ispitească. E drept, ori nu? Există, oare , un adevăr mai deplin decât acela pe care Ţi l-a
dezvăluit, punându-Ţi cele trei întrebări, sau, precum spun Scripturile, cele
trei „ispitiri” ale tale, adevăr pe care Tu l-ai respins? Şi totuşi, dacă va fi
avut loc o minune în toată puterea cuvântului,o minune fără seamăn, ea s-a
întâmplat numai şi numai atunci, în zilele celor trei ispitiri…Fiindcă aceste trei întrebări, atât de strâns legate între ele,
preconizează întreaga desfăşurare de mai târziu a istoriei lumii, constituind
totodată cele trei formule în care se îmbină toate contradicţiile istorice nerezolvate ale firii omeneşti.
În
Antihristul lui Soloviov diavolul îi ademeneşte pe oameni tot cu trei
ispite: realizarea visului religiei socialiste de transformare a pietrelor în
pâine, face minuni care-i înrobesc pe oameni şi întemeiază împărăţia universală
pământească.
Dispreţuindu-i puternic pe oameni într-atât de mult încât să
nu creadă în natura lor superioară, Marele Inchizitor continuă interogarea lui
Iisus: „Vrei să te duci în lume aşa, cu mâinele goale, făgăduind oamenilor o
libertate pe care ei, în ignoranţa şi în
bicisnicia lor înnăscută, nu pot s-o înţeleagă, de care chiar se feresc,
îngroziţi, fiindcă nu există nimic mai insuportabil şi n-a existat vreodată
pentru om şi societate decât libertatea!” Cât adevăr există în cuvintele
Marelui Inchizitor, simţim azi când vedem că popoare întregi nu mai ştiu ce să facă cu libertatea
câştigată. Ei , dar dacă Iisus ar fi făcut minuni şi toate pietrele le-ar
transformat în pâini spre îndestularea tuturor ar fi fost cu totul altceva,
însă el n-a vrut să-l lipsească pe om de libertate spunând că nu poate trăi
doar cu pâine. Şi, aşa cum cei care au ridicat Turnul Babel au cerut hrană spre
a putea duce la bun sfîrşit edificiul, la fel cei ce le-au urmat au cerut
pâine, nu libertate. „Tu le-ai făgăduit pâinea cerească, dar, iarăşi Te
întreb, crezi într-adevăr că poate avea acelaşi preţ în ochii stirpei omeneşti,
nevolnice, desfrânate şi pururi nerecunoscătoare ca pâinea reală pământească?
Dacă , în numele pâinii cereşti, se vor găsi câteva mii sau zeci de mii de
suflete care să Te urmeze, cum rămâne cu milioanele şi zecile de mii de
milioane de făpturi omeneşti incapabile să renunţe la hrana pământească pentru
cea făgăduită în ceruri?sau Ţie nu-Ţi sunt dragi decât cele câteva zeci de mii
de suflete mari şi puternice, restul, adică puzderia nenumărată, ca nisipul
mării, de oameni slabi de înger, dar care Te iubesc cu adevărat, fiind menită
să slujească doar ca suport material celor puternici şi oţeliţi? Nu, nouă ne
sunt deopotrivă de dragi şi cei slabi
din fire. Deşi nărăviţi şi îndărătnici, până la urmă tot ei vor fi cei
mai supuşi. Cuprinşi de admiraţie, aceştia ne vor soscoti nişte zei, ca unii ce
vom domni asupra lor-atîta de înfricoşătoare li se va părea până la urmă
libertatea!” Profetice cuvinte! Socialismul a fost una din înfăţişările acestei prime
ispitiri, ca religie care a înlocuit
pâinea cerească cu cea pământească, a zeificat omenirea cea mărginită şi a adus un surogat de democraţie prin
proclamarea puterii celor slabi şi asupriţi loviţi de soartă. Ce nevoie are poporul să aspire la veşnicie? Ce nevoie are să aibă
idealuri înalte. Să fie toţi mici şi slabi, egali în micimea lor şi supuşi
pentru a căpăta pâinea zilnică prin grija tătucului, a Marelui Inchizitor. Şi
acum după 20 de ani de la câştigarea libertăţii poporul român tânjeşte după
binefacerile religiei sociale care a fost comunismul. Pâinea cerească oferită
de Iisus este lipsită de valoare în faţa
pâinii adevărate oferită de cel pe care cu atâta uşurinţă l-au ridicat în locul
Lui deificându-l Pentru că ce altceva a însemnat Tătucul decât un Zeu asupra
căruia s-a răsfrânt iubirea şi admiraţia celor mulţi? Şi toate astea în lipsa
lui Dumnezeu. Nu recunoaşterea naturii superioare a omului, a aspiraţiilor sale înalte, a respectului său de sine
oferea noua religie adusă de Marele Inchizitor, ci ridicarea în rang
turmei omeneşti, înţelegere pentru slăbiciunile şi toate scăderile
omului-gloată în schimbul unei fericiri vremelnice.
„Dă-le mai
întâi de mâncare, şi abia după aceea le poţi cere să respecte virtutea!” îi
spune Marele Inchizitor Ostaticului.
„Dă-i pâine, şi omul şi se va supune fără greş, e cea mai sigură chezăşie” iar
omenirea i-a răspuns: . „Înrobiţi-ne , dar astâmpăraţi-ne foamea!” Căci „taina existenţei umane nu constă în
a trăi, ci în a şti pentru ce trăieşti. Fără o noţiune precisă a rostului său
pe lume, în vecii vecilor omul n-ar accepta să trăiască.” Iar tu îl acuză
Marele Inchizitor pe Iisus „în loc să
cauţi să pui stăpânire asupra oamenilor, îngrădindu-le libertatea, Tu Te-ai
străduit să-i desfăşori cât mai larg fruntariile!” uitând că în locul
libertăţii de gândire omul preferă liniştea şi îndestularea. „Ai vrut să ai
dragoste liber consimţită”, îi reproşează el mai departe, uitând că cele
trei forţe care guvernează lumea asta de bicisnici răzvrătiţi sunt : miracolul,
taina şi autoritatea. „Tu ai nădăjduit că, mergând pe urmele tale, omul va
rămâne alături de Dumnezeu, fără a mai avea nevoie de minuni”. Şi de aceea
n-a înfăptuit minunea de-a se coborî de pe cruce, deşi cei din jur îşi băteau
joc de el strigându-i: „Pogoară-Te acum de pe cruce, vom vedea şi vom crede.”
Fiinţa nevolnică care-i omul are nevoie de certitudini nu-i pasă de Iubire, mai
degrabă extaziindu-se în faţa Puterii. Omul e slab de înger şi bicisnic nu
poate duce povara liberului arbitru. Mândria lui de răzvrătit seamănă mai mult
cu mândria unui şcolar care pune la cale o rebeliune în clasă spre a-l izgoni
pe învăţător, dar nu-i capabil să ducă multă vreme pe umeri povara răzvrătirii
sale. Biserica şi statul ştiu mult mai bine secretul subjugării şi al aservirii
celor mulţi prin autoritate şi constrângere. Sensul vieţii rămâne o taină
pentru ei. „Crezi oare, întreabă marele Inchizitor, că noi n-am
iubit omenirea, de vreme ce am înţeles cu atâta umilinţă slăbiciunile ei şi am
căutat din toată inima să-i uşurăm povara, îngăduind firii sale nevolnice chiar
şi păcatul, cu condiţia să fie săvârşit cu ştirea noastră?”
Iar ultima şi
cea de-a treia ispitire este dezvăluirea pe care Marele Inchizitor o
face lui Iisus: „Noi nu suntem cu Tine, ci cu el, asta e toată taina a
noastră! De mult nu mai suntem cu Tine, ci cu el, au trecut opt veacuri
între timp. S-au împlinit opt veacuri de când am primit din mâinile lui
ceea ce tu ai lepădat cu indignare, darul din urmă, pe care el însuşi Ţi
l-a oferit atunci, cînd ţi-a înfăţişat împărăţiile pământeşti.” Hristos
refuzase ispita împărăţiei pământeşti a statului absolut, considerând-o drept o
trădare a Împăratului ceresc. Începând cu conştiinţa precreştină autoritarismul
statului ia amploare ajungând până la monstruoasele absolutisme în care
Biserica a jucat un rol esenţial. „Primind acest al treilea dar al
puternicului duh, ai fi împlinit toate năzuinţele oamenilor pe pământ, îi
reproşează Marele Inchizitor lui Iisus, le-ai fi dat un stăpân căruia să i se
închine, încredinţându-i propriile lor conştiinţe, şi le-ai fi pus la îndemână
mijlocul de a se uni cu toţii laolaltă într-un furnicar în care nu încap divergenţe
fiindcă necesitatea alăturării este cea de a treia şi ultima pricină de
frământare pentru oameni. Umanitatea a dorit dintotdeauna să se organizeze
într-o asociaţie unitară.”Hristos refuzase „unirea universală” în statul
pământesc absolut, refuzase unirea în
afara lui Dumnezeu. Însă Biserica a fost
cea care a sprijinit statul spre a aduna turma şi a o supune. „Cine a
fărâmiţat turma şi a împrăştiat-o pe căi
necunoscute, întreabă Marele Inchizitor cu reproş. Turma se va aduna
însă la loc şi se va supune iarăşi, de astă dată pentru totdeauna. Şi atunci
noi vom hărăzi oamenilor o fericire tihnită şi umilă, o fericire pe măsura unor
făpturi nevolnice, aşa cum au fost plămădiţi…Noi le vom dovedi să sunt slabi,
că nu sunt decât nişte bieţi prunci, dar că fericirea hărăzită copiilor este
mai dulce ca oricare alta…O,! le vom da voie chiar să păcătuiască, ştiindu-i
slabi de înger şi bicisnici, şi ei, la rândul lor ne vor iubi ca nişte copii
pentru că vom fi fost atât de toleranţi! Le vom spune că oricare din păcatele
lor va fi de bună seamă răscumpărat, de vreme ce a fost săvârşit cu învoirea
noastră…” Iată acestea fuseseră cele trei ispite pe care Hristos le
respinsese : de a nu se supune pâinii pământeşti, de a nu-şi oferi
conştiinţa unei autorităţi pământeşti, oricare ar fi fost ea, şi de a nu se uni
într-un stat pământesc, sub puterea omenească
a unui cezar . „Primind dominaţia lumii şi purpura Cezarului, Tu ai
fi întemeiat o împărăţie universală”, îi reproşa Marele Inchizitor. Însă
Hristos preferase să propovăduiască Împărăţia Cerească, refuzând să vadă
omenirea ruptă de Dumnezeu. Ispitei statalităţii El i-a opus Puterea lui
Dumnezeu, liniştii universale i-a opus lupta universală pentru descoperirea
sensului vieţii.
Apoi cu
cinism continuă să-i arate cum „îndreptase” Biserica lucrarea Sa,
îndepărtându-i şi pedepsindu-i pe cei mândri şi apropiindu-şi-i pe cei umili
prin fericirea promisă atunci când vor pleca în altă lume. „Ei vor muri în
pace, se vor săvârşi din viaţă în numele tău, şi dincolo de mormânt nu vor găsi
decât moarte. Iar noi vom păstra cu grijă secretul şi, pentru fericirea lor, îi
vom amăgi, făgăduindu-le o răsplată veşnică în ceruri.”Finalul discursului
Marelui Inchizitor constituie
mărturisirea tranşantă a despărţirii religiei de învăţătura lui Hristos: „M-am
dezmeticit , însă, şi n-am vrut să mai slujesc asemenea nebunie”. „Căci
nimeni pe lume nu cred să fi meritat cândva mai mult decât Tine pedeapsa prin foc! Mâine deci am să Te ard pe rug. Dixi!” , îi
spune el în final Ostaticului, aşteptând răspunsul. Însă Acesta îl privise cu blândeţe pe întreaga durată a
discursului. Deodată se îndreptă către inchizitor şi, tăcut îl sărută pe buzele
lui ofilite de bătrân, apoi ieşi afară în noapte şi dispăru. Pentru o clipă
bătrânul a rămas pe gânduri, însă vechea idee de-a zidi Împărăţia omului
reveni- Puterea era în mâinile lui. Tot aşa
şi lui Ivan, după ce-i povesti
lui Aleoşa legenda, îi revenise ideea că
viaţa lui depravată îi era permisă
datorită Puterii Karamazovilor. Ivan era o altă faţă a demonicului, un alt
răzvrătit ce poartă germenele supraomului căruia mai târziu Nietzsche îi va
face apologia.
„Marele
Inchizitor huleşte Duhul sfânt, spune Berdiaev, şi răzvrătirea
lui împotriva lui Dumnezeu este ură definitivă faţă de Dumnezeu…Slujitorii
oficiali ai Bisericii, cărturarii şi fariseii contemporani, mai –marii negri ai
Bisericii, care binecuvântează crimele acestei lumi dacă sunt săvârşite de
deţinătorii puterii, funcţionarii birocraţi de felul lui Pobedonosţev, toţi
aceşti mici inchizitori sunt agenţi ai Marelui Inchizitor, s-au dezis în sinea
lor de Hristos şi batjocoresc Duhul. În comparaţie cu ei, cât de pioşi, cât de
aproape de Dumnezeu au fost Nietzsche şi ceilalţi răzvrătiţi! Păgânul de Goethe
s-a mântuit în Duh , deoarece nu L-a hulit. Şi, pe de altă parte, în
personalitatea lui Karl Marx a existat infinit mai mult ataşament faţă de
principiul răului, infinit mai multă dragoste pentru lumea extradivină şi
antidivină decât au avut Byron, Nietzsche, Ivan Karamazov şi alţi răzvrătiţi
împotriva lui Dumnezeu.”
„Legenda
Marelui Inchizitor este cea mai anarhică şi cea mai revoluţionară
dintre scrierile oamenilor. Însă niciodată n-a mai fost rostită o sentinţă atât
de severă şi de zdrobitoare la adresa ispitei statalităţii, a imperialismului,
niciodată încă nu a fost divulgată cu atâta forţă natura antihristică a
împărăţiei pământeşti şi nu a mai fost atât de lăudată libertatea, nu a mai
fost scoasă în evidenţă libertatea divinităţii, libertatea spiritului lui
Hristos”(Nicolae Berdiaev)
Bibliografie: Marele
Inchizitor Dostoievski-lecturi teologice,
Editura Polirom, Iaşi,
1997
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu