Pe măsură ce parcurgeam paginile romanului
Margaretei Atwood, un sentiment de deja- vu mă stăpânea şi parcă nu mai simţeam
nici o plăcere în a lectura în continuare. Povestirea scrisă la persoana întâi
a primit premiul The Governor General’s Award, fapt care i-a adus şi
recunoaşterea talentului autoarei dincolo de graniţele Canadei. Naratoarea,
care este în acelaşi timp eroina principală a povestirii, tânăra Offred, în
vârstă de 33 de ani, a pierdut absolut totul atunci când s-a schimbat regimul.
Avea o mamă, un soţ, o fetiţă despre care nu mai ştia nimic, din momentul în
care a ajuns în posesia Comandantului Fred.
Acţiunea se petrece în Republica Galaad,
republică nou-instalată, după ce regimul anterior fusese răsturnat. Este o nouă
Americă imaginată de Margaret Atwood foarte asemănătoare regimurilor totalitare
prin care ţările din Răsăritul Europei au trecut deja. Pornografia, care fusese
elementul declanşator al revoluţiei, a fost scoasă în afara legii,
criminalitatea eradicată, centrele universitare transformate în centre de
reeducare, hrana raţionalizată, rugăciunile obligatorii, iar a gândi,
imaginaţie, a te îndoi au devenit imposibile. În Republica Galaad femeia „este
salvată de abuzurile” din secolul al XX-lea şi este transformată într-un simplu
obiect sexual. Existau şase categorii de femei: Soţiile Comandanţilor-care
nu aveau nici-o responsabilitate, decât aceea că o dată pe lună participau la
ritualul însămânţării Cameristelor; Cameristele- tinere fertile
care trebuiau să procreeze fiind însămânţate doar de Comandanţi; Marthele-
care se ocupau cu creşterea copiilor; Mătuşile- care nu fuseseră
căsătorite niciodată şi care administrau Centrele de Reeducare; Econosoţiile-femeile
bărbaţilor mai săraci care aveau în responsabilitate familiile lor şi Nefemeiele-
condamnate să-şi petreacă viaţa în Colonii, sclave care nu puteau procrea şi
care erau considerate rebuturi umane. Fiecare categorie de femei purta o
anumită culoare a veşmintelor: albastru pentru Soţii, verde pentru Marthe, iar
Cameristele purtau roşu, culoarea vieţii. Şi bărbaţii republicii Galaad erau
organizaţi în anumite structuri. În vârful ierarhiei erau Comandanţii,
cei care guvernau-preoţii, ofiţerii. Apoi erau Gardienii care se ocupau
cu paza . În sfârşit mai erau Îngerii adică, noua armată .
Tinerele
Cameriste îşi duceau existenţa într-un decor simplu, sărăcăcios „ Acest
gen de lucruri le sunt pe plac: artă populară arhaică, lucrată de femei în
timpul lor liber, din materiale ce nu se mai pot folosi.”
Paradoxal,
singurul lucru care-o ţine în viaţă este rememorarea vieţii dinainte de
instaurarea regimului totalitar, deşi gânditul nu putea decât să-i facă rău.
Cei care le păzeau nu se temeau de fuga lor, ci de evadarea gândurilor, de impulsul
lăuntric către libertatea spiritului. „Ca şi alte lucruri, gânditul trebuie
raţionalizat acum.Gândirea îţi poate micşora sorţii de izbândă şi eu am
intenţia să supravieţuiesc.”
Offred
purta veşmântul roşu aşa cum purtau toate Cameristele, făpturi devenite simple
receptacole. Făcea parte din grupul celor ce trebuiau să procreeze. „Marthele
nu trebuie să fraternizeze cu noi.” Soţia Comandantului, Serena Joy, fusese
soprană într-un cor ce cânta muzică religioasă, apoi începuse să ţină
discursuri despre familie, despre sacrificiul pentru binele comun. „Acum nu
mai ţine discursuri. Nu mai vorbeşte. Stă acasă dar nu pare să-i priească. Cât
de furioasă trebuie să fie, acum că i s-a dat crezare.” Fusese
activistă şi acum ajunsese Soţie. O femeie înfrântă, de care nimeni nu
mai avea nevoie pentru că: „Galaad se află în interiorul fiecăruia”.
„
Sunt mai multe feluri de libertate , zicea Mătuşa Lydia. Libertatea să faci un lucru şi cea de-a fi
eliberat. În vremurile anarhiei exista şi libertatea de-a face diverse lucruri.
Acum am fost eliberate. Să nu subestimaţi acest tip de libertate.”
Mâncarea
e pe cartelă şi se stă la rând. Apariţia unui grup de turişti japonezi, printre
care şi femei îmbrăcate occidental, trezeşte amintirea vremurilor în care şi
ele se simţeau femei. Offred împreună cu altă Cameristă ajung la Zidul care
împrejmuie Galaadul unde sunt spânzurate în cârlige, cu saci traşi peste cap,
cadavrele celor care cândva fuseseră doctori . Acum fuseseră turnaţi ori se
descoperise la cercetarea arhivelor că provocaseră avorturi.
La
obiecţia că unul din personajele care apar în romanul O zi din viaţa lui
Ivan Denisovici, este supus treptat degradării, dezumanizându-se Soljeniţân
răspundea: „E un lucru extrem de important. Cel care nu se tâmpeşte în
lagăr, care nu-şi abrutizează sensibilitatea, piere. Eu însumi aşa m-am salvat.
Mi-e groază să-mi privesc fotografia făcută când am ieşit din lagăr. Acolo sunt
cu vreo 15 ani mai bătrân decât sunt acum. Şi eu am fost tâmp, stupid, mintea
îmi mergea greu. Tocmai asta m-a salvat. Dacă eu, intelectual fiind, m-aş fi
clătinat în sinea mea, dacă aş fi dat frâu liber nervilor, dacă aş fi exagerat
tot ce mi se întâmpla, cu siguranţă aş fi sucombat.” Tot astfel şi eroina
cărţii ştie că nu trebuie să se lase impresionată de nimic. Pentru
supravieţui trebuie să te străduieşti să ignori totul începând cu
amintirile până la gândurile ce-ţi dau târcoale uneori.
Noaptea
îi aparţine. Este singurul timp în care poate să zacă cu ochii închişi şi-şi
poate aminti de zilele de altădată. Îşi aminteşte de mama cum o îndemna să ardă
cărţi, reviste, orice material subversiv care ar fi amintit de libertatea de
exprimare. Aşa începuse toată nebunia, cu acele manifestaţii ale feministelor.
Îşi aminteşte de mirosul de pâine coaptă din bucătărie, devenit acum un miros
provocator, subversiv; de alte bucătării-de bucătăria în care mama gătea, de
bucătăria, în care, ea era stăpână şi gătea . Era liberă. Nu nu era bine să
lase acel miros să-i răscolească amintirile.
„ Nolite
te bastardes carborundorum”( nu-i lăsa pe ticăloşi să te doboare)
este incripţia găsită pe podeaua camerei, semn că înaintea ei stătuse altă
tânără şi lăsase aceste cuvinte zgâriate pe podea aşa cum puşcăriaşii din
lagăre lăsau un semn zgâriat pe perete.
E dusă
la control ginecologic. Medicul are putere de viaţă şi de moarte asupra lor. Îi
propune s-o însămânţeze el însuşi. Trupul a devenit un element de care depinde
viaţa în mod absolut- un simplu recipient în care trebuie să rodească altă
viaţă. După primul şoc pe care-l simţeau în Centrul Roşu, femeile trebuia să
devină letargice pentru a supravieţui. Aici s-a reîntâlnit cu Moira, prietena
ei din tinereţe.
Zilnic
exista Ora Depunerii de Mărtuirii- Ora reeducării, când era mult
mai bine să inventezi, să MINŢI că ţi s-au întâmplat anumite lucruri pe care
apoi să le regreţi.(să ne amintim fenomenul
Piteşti) Una dintre fete, Janine, a povestit despre un viol în grup în care
vinovata principală nu putea fi decât ea. Acum trebuia să regrete, să plângă
aşezată în genunchi în faţa tuturor , în timp ce colegele ei o blamau.
La prânz Comandantul se întâlnea cu Soţia
, cu Marthele şi cu Cameristele în Salon pentru a face lectura
Biblică:”...ni se citeau Fericirile. Fericiţi fie ăştia, fericiţi fie
ăilalţi. Ni le puneau pe un disc , citite de o voce bărbătească. Fericiţi cei
săraci cu duhul căci a lor va fi împărăţia cerurilor, Fericiţi cei milostivi.
Fericiţi cei blânzi. Fericiţi cei ce tac. Ştiam că a fost inventată
partea aia, ştiam că nu e aşa, dar nu aveai cum să verifici. Fericiţi cei ce
plâng, căci ei vor fi mângâiaţi. Nimeni nu spunea când.”
Şi în
tot acest mecanism dezumanizant eroina încearcă să-şi păstreze feminitatea. E
semnul speranţei. Faptul că zilnic ascunde câte o bucăţică de unt pentru se
unge pe faţă, crema şi parfumurile fiind interzise.
Gândul
care-i revine obsesiv este cel care se îndreaptă către fetiţa sa de care fusese
despărţită cu brutalitate. Din clipa în care Comandantul începe să
încalce regulile, Offred simt că are o oarecare putere de seducţie asupra lui
şi se gândeşte mai mult la propria persoană. Îşi aminteşte de hainele ei, de
machiajul ei, de patul ei, de baia ei, de bucătăria ei. Lucruri şi locuri care
îi dădeau stabilitate.
Un
moment inedit este acela în care Offred descrie grădina Serenei, lucru rar
într-o lume în care culoarea dominantă era cenuşiul. „Grădina asta a
Serenei, gândea Offred, are ceva subversiv, îţi dă senzaţia că unele
lucruri îngropate în pământ izbucnesc în sus, ţâşnind fără cuvinte în lumină ca
şi cum ar spune: Orice e redus la tăcere va face larmă ca să fie auzit, deşi în
tăcere.” Parfumurile, culorile, până şi Soarele sunt elemente subversive.
Subversive sunt şi revistele de modă pe care Comandantul i le arată Cameristei
.
Galaadul e înconjurat de un zid lângă care se
află Clădirile în care locuiesc Ochii. Regimul totalitar a confiscat orice urmă
de libertate. Până şi pe Dumnezeu. Pe frontispiciul Casei de Rugăvaganţă scrie:
„DUMNEZEU E O BOGĂŢIE NAŢIONALĂ.” Ca-n orice regim totalitar ipocrizia este
principalul element pe care se sprijină atât relaţia dintre conducători şi
supuşi cât şi relaţiile dintre supuşi. Toată această dezumanizare la care este
supusă femeia se petrece în numele Binelui şi al protejării ei în faţa
agresiunii celorlaţi, în faţa tentaţiilor.
Una
dintre cele mai tensionate scene ale romanului o reprezintă execuţia celor trei tinere
care încercaseră să evadeze, urmat de linşajul paznicului. Povestirea
cameristei este o
parţială transcriere a lucrărilor celui de-al doisprezecelea Simpozion de
Studii Galaadeene ţinut la 25 iunie 2195. La două sute de ani de la
evenimentele descrise, vocea lui Offred clară şi limpede-venită dintr-un timp
în care se vorbea doar în şoaptă- stă mărturie şi încearcă să reconstituie în
acelaşi timp istoria trecută. În sprijinul ei vine vocea auctorială care
confirmă cele petrecute pentru că:” este imposibil să relatezi un lucru
exact cum a fost pentru că ceea ce spui nu poate fi niciodată exact, totdeauna
trebuie să laşi câte ceva deoparte, sunt prea multe părţi, aspecte, nuanţe,
tendinţe opuse; prea multe gesturi care ar putea însemna una sau alta, prea
multe forme ce nu pot fi niciodată descrise complet, prea multe arome, în aer
sau pe limbă, prea multe jumătăti de culoare, prea multe…“.
În romanul Negocierea cu moartea,
autoarea încearcă să răspundă la întrebarea:„Cui se adresează autorul?”
„Pentru cititorul care nu este El, ci eşti Tu. Pentru tine, dragă
Cititorule. Pentru cititorul ideal care poate fi oricine – orişicine – deoarece
actul lecturii este întotdeauna la fel de singular ca şi actul scrierii. »
«Draga Tu“ spune şi Offred, pur şi simplu Tu, fără nici un nume. Dacă
adaugi un nume, tu se leagă de lumea faptelor, ceea ce e mai riscant, mai
hazardat: cine ştie care sunt şansele tale de supravieţuire acolo? Voi spune
doar tu, tu ca-ntr-un cântec vechi de iubire.“
Evocarea
este la persoana întâi şi pendulează între un prezent narativ al traiului în
izolare din casa Comandantului Fred şi trecutul, nu prea îndepărtat, de când
eroina încă mai are amintiri. Dar gândul îi zboară către un posibil viitor în
libertate către o viaţă normală: „Tânjeam după viitor”, spune Offred.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu