„Pe petecul de pământ ce se cheamă
România, eu am rădăcini adânci. O fi frumos să scrii franţuzeşte, fără să fi
deschis o gramatică; o fi frumos să ai cu tine toată presa pariziană...Dar mult
mai frumos este să rămâi ceea ce te-ai născut, când te-ai născut iubind.
Pentru acest românism am refuzat să
devin cetăţean francez, să primesc premii, să port Legiunea de onoare, să-mi
uit limba, să nu-mi mai revăd meleagurile copilăriei să mă procopsesc şi să mă
îngraş.” Astfel îşi mărturisea dragostea faţă de locul în care s-a născut
unul dintre cei mai buni fii ai acestui popor care a fost renegat până la
moarte şi dincolo de moarte, azi rămânând din el o vagă amintire. A fost unul
din marii flămânzi de pâinea cea
adevărată aşa precum fusese şi celălalt Răstignit, Dimitrie Stelaru, dar
îndestulat cu pâinea cunoaşterii pe care Dumnezeu i-a dat-o din plin.
S-a născut la Brăila pe 10/22 august1884, al doilea copil nelegitim al
Joiţei Istrati şi al grecului Ghiorghios( Gherasim ) Valsamis, născut la
Faraclata în insula Kefalonia. Fire aventuroasă şi pătimaşă, Gherasim Valsamis
îşi părăseşte familia când Panait împlinea doar 9 luni şi se întoarce în Grecia
unde moare de tuberculoză. Mama, Joiţa Istrati, se trăgea din cătunul Baldovineştilor,
o adevărată sfântă care vreme de treizeci de ani a spălat rufe la casele celor
bogaţi pentru a-şi întreţine fiul. Şi pentru că i-a promis celui pe care-l
iubise, că n-o să se mărite niciodată, pentru ca nu cumva vreun străin să-i
asuprească feciorul şi-a făcut din fiul său un idol căruia i-a închinat toată
viaţa până a închis ochii. Până la vârsta de şapte ani a trăit în casa bunicilor la Baldovineşti
unde a cunoscut nemărginirea Bărăganului, „ţinutul
pe care Dumnezeu l-a hărăzit Munteniei, pentru ca românul să poată visa în voie.”Ţinut
aflat într-o continuă şi „violentă luptă
cu omul harnic, pe care el nu-l iubeşte şi căruia îi refuză orice bunăstare,
afară doar de aceea de-a hoinări şi de-a urla în toată voia.”Aici, în
Bărăgan, a simţit pentru prima dată revolta când într-un asfinţit de soare un
ţăran încovoiat deasupra gliei era şfichiut cu gârbaciul de un om călare.
La vârsta de şapte ani a fost adus în oraş unde a urmat cursurile şcolii
primare, la finalul cărora a fost angajat la stăpân- o sută de lei pe an, un
rând de haine, o pereche de ghete, o pălărie- aceasta era toată simbria.Tot în această perioadă se mută
împreună cu mama din mahala în mahala pentru a face faţă cheltuielilor. „Alături de mama, povesteşte Panait
Istrati , am cunoscut mai târziu,
trambalatul de două ori pe an prin mahalalele Brăilei, una mai săracă decât
alta...Am cunoscut astfel mahalalele şi uliţele cele mai caracteristice ale
oraşului nostru: pe cea rusescă, pe cea evreiască, grecească, ţigănească.”
În cele din urmă din sărăcie, în tot mai grea sărăcie au ajuns să se mute în
Comorofca, mahalaua cea mai rău famată a oraşului. Aici îi prinde epidemia de
holeră şi Joiţa cade bolnavă de moarte. Este salvată de Călin un celebru
cuţitar din mahalaua Comorofca, model
pentru eroul principal din romanul Codin.
Încă de pe acum spiritul de vagabondaj, dorinţa de libertate şi de
cunoaştere îl fac să fie nestatornic, neajuns care pricinuieşte mari suferinţe
mamei sale. A fost un Mâşkin autohton, născut pe malul Dunării care a crezut
până la ultima suflare în frumuseţea
sufletului omenesc. S-a înşelat amarnic. A avut un cult pentru prietenia
adevărată şi dezinteresată: astfel, între el şi vagabondul plin de păduchi
care-l citea pe Alphonse Daudet în original, Mihail Kazanski se leagă o
prietenie până la moarte. Prietenia cu acest enigmatic personaj este evocată în
romanul Adrian Zografi. Împreună
pornesc să cunoască lumea şi la 12 decembrie 1906 începe prima sa călătorie în
Egipt. Era pentru prima dată când pleca atât de departe de iubita sa mamă. Rareori
între o mamă şi un fiu a existat o dragoste atât de profundă. Chiar dacă Joiţa
Istrati nu ştia carte, între mamă şi fiul vagabond a existat o continuă
legătură şi prin intermediul scrisorilor: o vecină îi scria şi-îi citea
mesajele. Iată unul din mesajele fiului către mamă : „Am primit cei cinsprezece lei pe care mi-ai trimis. Eşti mereu bună cu
mine, cu toate greşelile mele. Dar poţi spune matale că din răutate fug
de-acasă? Nu, mamă, aşa e soarta mea. Şi soarta e inima noastră căreia ne
supunem orbeşte. Ea ne duce şi la bine şi la rău. Unde mă va duce a mea? Cine
poate şti? De dimineaţă până seara nu mă gândesc decât la lucruri mari şi
frumoase. Aş vrea să fiu folositor omenirii acesteia care suferă din vina ei,
datorită egoismului ei.” Iar mama l-a însoţit cu sufletul şi cu povaţa
blândă oriunde i s-au pierdut paşii prin această lume: „Caută să fii bun cu oamenii, pe acolo pe unde te duci. Nu te lăsa prins
de mânie şi iubeşte pe om, oriunde te-ai afla. Numai aşa viaţa ta va fi ferită
de primejdii, iar eu o să am fericirea de-a te vedea şi săruta încă o dată,
înainte de-a închide ochii!...”
În Egipt, la Cairo îşi cunoaşte unchiul bogat, fratele lui Gherasim
Valsamis care-i oferă o nouă viaţă cu condiţia să renunţe la iubitul său prieten,
Mihail, lucru pe care-l refuză. Pleacă apoi în Siria unde îl cunoaşte pe tânărul evreu Hună pe
care-l imortalizează în schiţa Mântuitorul(
Amintire de un Crăciun) publicată în „România
muncitoare”, sub pseudonimul Istrian.
Hună, evreul cu cu suflet mare, mărinimos cu toţi goii ce vagabondau pe
străzile Damascului şi mâncau doar de trei ori pe săptămână instituie ad-hoc un
Babilon al flămânzilor lumii într-o magazie a tatălui, oferindu-le o masă de
Crăciun.
Moartea bunului său prieten Mihail Kazanski, îl aduce în pragul disperării.
Pentru cititorul de azi, inapt să pătrundă sensul unei prietenii adevărate este
destul de greu să înţeleagă profunda relaţie dintre cei doi mari vagabonzi. Panait
Istrati spunea în memoriile sale: „întreabă-l
pe cel de alături cât este dispus să sacrifice pentru dragostea sa şi atunci
vei şti care-i sunt adevăratele sentimente”. Şi el şi-ar fi dat oricând
viaţa pentru cei pe care i-a iubit cu adevărat: „Nu convorbirea era motorul care hrănea cu dragoste prietenia dintre
mine şi Mihail, ba chiar nici prezenţa noastră materială, ci numai faptul că
fiinţam unul în sufletul celuilalt... Odată cu dispariţia lui Mihail pieiră şi
mijloacele mele de-a iubi un om, aşa cum iubeşti un Dumnezeu” Va mai cunoaşte multe prietenii de-a lungul peregrinărilor
sale dar nici una n-o va egala în intensitate pe cea cu Mihail.
Format la şcoala Frumosului- prin zecile de cărţi citite pe apucate, unit
cu nevoia de Dreptate-dorinţa de-a se lupta pentru cauza obidiţilor sorţii, Panait
Istrati consideră că rolul esenţial al artei este acela de-a se pune în slujba
adevărului. „Arta este un Dumnezeu,
aidoma celui la care se roagă credincioşii. Şi unul şi celălalt sunt născuţi
din inima omului. Ca să existe real, amândoi cer fiinţei umane dragoste totală.
Cu alte cuvinte, ei sunt însăşi dragostea noastră, imensa noastră nevoie de
Frumos şi Credinţă.” Dar această dragoste de Frumos şi pentru Dreptate îşi
are preţul ei şi acest preţ este „cea mai
tragică singurătate” care-l însoţeşte până la moarte în cele mai grele
clipe.
Un alt personaj care i-a marcat tinereţea lui Panait Istrati a fost Moş
Popa, doctorul în matematici ajuns hamal în portul Brăila din cine ştie ce
tragice neîmpliniri. „Moş Popa îşi
îngropase adevăratul nume şi tinereţea, a doua zi după ce-şi luase doctoratul
în matematici. Venise la Brăila, acum treizeci de ani, ca să care saci cu
spinarea. De ce? Nu l-am întrebat şi nici n-a adus vorba.”El e cel care l-a
învăţat că nu arta este aceea care trebuie să fie slujită de Frumos, ci
Binele.”Viaţa, spunea moş Popa, este alcătuită din două părţi: Frumosul şi
Josnicia. Ultima a cotropit aproape întreaga omenire, deoarece nu cere de la om
nici un sacrificiu.”Adolescent fiind, ia contact cu mişcarea muncitorească
şi începe să considere că noua lui religie şi ţelul ultim al vieţii este să
lupte pentru „dezrobirea omului
îngenuncheat de om”. Cruntă dezamăgire va cunoaşte şi va recunoaşte cu
candoare: „în mişcarea socialistă am fost
un diletant pasionat, uneori impetuos.” În 1909 la sediul mişcării
sindicale îl cunoaşte pe tapiţerul Alecu Constantinescu, om cult, cu experienţă
de viaţă, care-i zdruncină credinţa că prietenia este o abstracţiune ce rezistă
tuturor încercărilor la care este supusă. Mai presus de aceste idealuri
–dragoste, prietenie- există realitatea imediată a lucrului îndeplinit cu
conştinciozitate, îi spunea Alecu Constantinescu. Omul e om şi-i nevolnic şi
trebuie să faci abstracţie de căderile lui. „De-acolo, spune Panait Istrati, m-am
înapoiat convins că pentru omul conştient nu există decât o singură cale de-a
rezista vieţii pustiitoare: să-şi facă datoria şi să nu aştepte nimic de la
oameni.”
Însă această încredere oarbă doar în propria conştinciozitate n-a ţinut la
el, mai ales după ce a cunoscut ipocrizia multor aşa-zişi revoluţionari, ideologi
de serviciu, patrioţi de ocazie, luptători de mucava, porniţi să parvină. Şi
s-a convins tot mai mult că „elita
mişcării socialiste” care se autoproclamase apărătoarea drepturilor celor
mulţi avea cu totul şi cu totul alte legi după care trăia. Fiecare cum se
ajungea într-o funcţie, nu mai călătorea la clasa a III-a, nu mai mânca la un
loc cu tovarăşii, nu mai locuia în aceeaşi mahala cu ei şi promisiunile lor
erau doar vorbe goale puse în slujba luptei electorale. Mare dezamăgire a trăit
atunci când prietenul său Ştefan Gheorghiu, cel care nu-şi lua nicio măsură de
apărare atunci când se aşeza în fruntea tovarăşilor de suferinţă a fost
abandonat de toţi, doborât de boală şi însingurat. A murit crezând într-un
ideal, trădat de cei în care crezuse.
Tot mai dezamăgit de oameni şi de viaţă, Panait Istrati pleacă în Elveţia
în momentul în care România intră în război. Viaţa de vagabond îl aduce în
pragul disperării, fiind internat în cele din urmă în Sanatoriul Sylvana-sur-
Lausanne.Nota în Vântură lume sau Lenin
şi omul străzii articol apărut în Amintiri,
evocări, confesiuni, Ed. Minerva, 1985: „Omul străzii este o fiinţă pe care viaţa n-o mai încălzeşte. N-are
decât două mâini, două picioare şi capul. Dacă-şi foloseşte sau nu braţele,
inimii lui îi e totuna. Picioarele-mai de folos, mai legate de inimă-îl poartă
departe de viaţă, adică departe de orice realitate indiferentă dorinţei sale de
a trăi. Şi ar fi aproape fericit să se găsească acolo unde ele îl conduc, dar
atunci intervine capul său groaznic, această „cutie” plină de întrebări, de
năluciri, de planuri, speranţe, nelinişti, nostalgii, amintiri,-o învălmăşală
de imagini cumplite care se străduie să-i dovedească, iar şi iar, că nu-i decât
un om de pe stradă, un om pe care viaţa nu-l mai încălzeşte. Am fost un
asemenea om. Şi poate că mai sunt încă. Din fericire îmi găseam totdeauna soţi:
sunt destui pe străzi. Fireşte trebuie să aleg, căci oricât ar fi fost de
oameni ai străzii, nu erau decât rareori posesori ai acelei „cutii”străbătute
de necruţătoare sclipiri, care să-ţi amintească mereu cine eşti.”
Unul din colegii lui de la sanatoriu îl recomandă lui Romain Rolland căruia
îi scrie o scrisoare confesiune, pe care nu îndrăzneşte să i-o trimită. În
acelaşi an, 1919, moartea mamei sale îi împovărează sufletul şi-aşa măcinăt de
boală şi lipsuri. Pe 3 ianuarie 1921, lipsit de prieteni, fără un scop în
viaţă, cu o existenţă la limita umanului încearcă să-şi pună capăt zilelor tăindu-şi
gâtul cu un brici. În buzunar i se găseşte scrisoarea către Romain Rolland pe
care poliţia o trimite la redacţia ziarului „L’Humanite”.Fernard Depres aduce scrisoarea
la cunoştinţa lui Romain Rolland care-i răspunde celui care nu mai găsea nici
un sens vieţii. Printre altele îi scria: „Conştiinţa
acestui suflet cosmic( care se află în dumneata; o văd din scrisoare) dă un
mare calm gândirii. Oricare ar fi rezultatul luptei omeneşti, nu există
înfrângere pentru cel care a simţit-fie şi-n răstimpul unei singure
clipe-atingerea cu eternul.”Viaţa lui se schimbă radical . Se stabileşte la
Nisa, unde începe să-şi câştige existenţa făcând fotografii şi începe să scrie
aşa cum îl sfătuise Romain Rolland. Notează: „Am crezut orbeşte în Ideal. Al meu ca şi al altora. Şi multă vreme n-am
fost înşelat. Vina mea: am luat o floare drept primăvară. Cu preţul
suferinţelor, ştiu astăzi că arta este o minciună, câtă vreme artistul nu-i un apostol,
un preot ce slujeşte în faţa unui altar, -apostol şi preot modern...”
Anul 1923 îi aduce lui Panait Istrati consacrarea sa ca „scriitor francez
contemporan” prin prefaţa lui Romain Rolland la Kyra Kyralina, publicată în revista „Europa” în care-l numeşte noul
„Gorki balcanic”. Scrisese deja: Moş
Anghel şi Adrian Zografi. În
februarie 1924, la 30 mai apare Kyra Kyralina în volum, la editura Rieder în colecţia „Prozatori francezi
contemporani”. Are un succes fără precedent. În 1925 i se atribuie „Le Prix sans
nom”, înfiinţat de Henry Poulaille. Începe traducerea în limba română a volumului
Moş Anghel. Face totodată o călătorie în ţară pentru a se reculege la mormântul
mamei, dar şi pentru a se întâlni cu confraţii scriitori. La Iaşi se înfrăţeşte
cu Sadoveanu, Topârceanu, Demonstene Botez, Ibrăileanu. Este atacat de presa
reacţionară şi urmărit de Siguranţă. Declarat „periculos ordinei de stat”şi
învinuit de „defăimarea ţării”, Panait Istrati este urmărit pas cu pas până la
plecarea din ţară.
Anii 1925, 1926, 1927 au fost cei mai fecunzi din viaţa scriitorului,
devenit „grand poete romancier”- scrie şi publică şase cărţi, în paralel
desfăşurând şi activitatea de publicist. Este invitat în U.R.S.S. la cea de-a
X-a aniversare a Marii revoluţii din Octombrie, unde ajunge pe 19 octombrie
1927. Aici se întâlneşte cu Nikos Kazantzakis cu care porneşte către Grecia, intenţionând să viziteze
Kefalonia. Devine indezirabil, datorită convingerilor sale de stânga şi nu i se
mai reînnoieşte permisul de şedere.În 1929 părăseşte definitiv U:R.S.S. şi la
20 mai 1929 termină de scris „Spovedanie
pentru învinşi” primul document în care este demascată mascarada comunistă şi
care-i va aduce cele mai mari necazuri; dar cel mai important va fi conflictul
de idei pe care-l va deschide cu Romain Rolland. În 15 octombrie 1929 apare în
librării editată de Rieder, în
colecţia „Temoignages”, Spovedanie
pentru învinşi. Un atac de o virulenţă fără precedent, orchestrat de Partidul Comunist Francez, a
pornit toată presa de stânga din Occident.”Cu
sacrificiu de sine, scrie Alexandru Talex, marele său biograf, el a dezvăluit- printre primii- opiniei
publice mondiale, cangrena care rodea dictatura comunistă, pusă în slujba unei
caste-„nomenclatura”- ce trăia în opulenţă, în timp ce poporul era asuprit,
înfometat, exploatat. Pe de altă parte, acuzat că ar fi aderat la fascism răspunde
prin articolul- Omul care nu aderă la
nimic- arătând că atât cât a trăit şi-a scris nu s-a îregimentat nici unei
ideologii, fiindu-şi sieşi propriul stăpân. „Frumosul înseamnă lupta, spunea el, împotriva mârşăviilor şi crimelor epocii. Nu se poate vorbi despre
Frumos în mijlocul unei omeniri care se sfâşie. Nu mai cred în nici un „crez”,în
nici o idee, în nici un partid, în nici
un om. Eu nu mă uit la ce spun oamenii, ci la ceea ce fac oamenii.”O
campanie furibundă a pornit împotriva lui Henri Barbusse. Singur, părăsit de
toţi prietenii, bolnav de tuberculoză se întoarce în ţară în 1933. Moare pe 16
aprilie 1935 şi este înmormântat la Bellu fără serviciu religios. La sfârşitul
vieţii s-a considerat un învins al propriei sale victorii, aceea de-a fi
descoperit adevărata faţă a omenirii. „ Învinşi
sunt toţi oamenii care se află către către sfârşitul vieţii în dezacord
sentimental cu cei mai buni semeni ai lor”, scria el în Spovedanie pentru învinşi. Numai învinşii sunt demni de simpatie. Omul
devine o fiară de îndată ce i se dă în mână o fărâmă de putere, adică de
însemnătate. El o întrebuinţează pe loc ca să strivească pe aproapele său.” Dar până să ajungă la această
înţelegere a vieţii a trebuit să
cunoască Purgatoriul unei existenţe de neegalat. Închei , parafrazându-l: am
încercat să prezint un om, nu opera sa. „Căci
opera
moare. Omul este etern. Operele sunt totdeauna convingătoare. Oamenii doar arareori. Pentru a-şi
îndeplini menirea, epoca noastră-adică cei care nu glăsuiesc şi care produc
fără să profite-simte mai mult nevoia de oameni
decât de opere. Sau mai degrabă de oameni care sunt oglinda propriei lor opere.”
Bibliografie: Panait
Istrati, Cum am devenit scriitor,
Editura Minerva, 1985
Panait Istrati,
Amintiri, evocări, confesiuni,
Editura Minerva, 1985
Panait Istrati,
Spovedanie pentru învinşi, Editura
Dacia, 1991
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu