Imediat după revoluţia
din 89, realizatoarea de emisiuni tv Lucia Hossu Longin aducea la cunoştinţa publicului românesc o parte din
ororile comise sub regimul care, aparent, murise, în emisiunea „Memorialul
durerii”. La început emisiunea era transmisă săptămânal la ore de audienţă
maximă, asta până când, cei care vreme de 50 de ani terorizaseră ţara, fiind
încă la putere, n-au mai permis transmiterea emisiunii decât târziu, după
miezul nopţii, ca apoi s-o interzică definitiv. A fost ca şi cum s-a tras un
colţ al cortinei pentru ca cei mulţi să vadă ce li s-ar putea întîmpla, în caz
că nu şi-ar vedea de treabă.
Printre martirii care
au rezistat terorii comuniste s-a aflat şi Elisabeta Rizea, femeie simplă din
Nucşoara, cu o statură morală aşa cum românii nici nu bănuiau că mai există.
Toată lumea era surprinsă când o asculta :părea o entitate venită din alte lumi, aşa că, şi
alţi realizatori tv sau jurnalişti s-au grăbit s-o intervieveze, tocmai pentru
ineditul modului de-a gândi şi pentru felul în care a rezistat chinurilor la
care securitatea a supus-o fără măcar să-i clintească demnitatea de om. Astfel
că doi etnologi, Irina Nicolau şi Theodor Niţu, de la Muzeul Ţăranului Român
din Bucureşti, au decis să lase posterităţii mărturiile acestei femei care a
răzbătut din infernul comunist rezistând
celor mai de neimaginat torturi, publicând cartea Povestea Elisabetei Rizea din Nucşoara.
Acum, după 20 de ani, constat
că întrebarea lui Gabriel Liiceanu din prefaţa cărţii a devenit retorică: „Ne putem oare branşa sărbătoreşte la un
Occident care vrea să ne reînveţe drepturile omului, democraţia şi privatizarea,
uitând pur şi simplu, sau ignorând
suprema imoralitate care este crima?”
Iată că s-a putut. Câţi îşi mai pot aminti azi cine a fost Elisabeta Rizea,
atâta vreme cât ştiu cine este Dan Diaconescu, sau Andreea Marin sau Mihaela
Rădulescu. Acesta e genul de personalităţi pe care memoria publică românească
îl cultivă şi pe care nu-l poate omite. Şi de ce ar place o personalitate
precum Eliabeta Rizea care nu are mare lucru în comun cu mentalitatea generală,
care a trăit experienţe pe care noi, ceilalţi, nici măcar nu ni le putem
imagina?
„Când citim în paginile acestei
cărţi, spune Gabriel Liiceanu tot în prefaţă, că au existat prizonieri politici cărora li s-au scos dinţii cu
cleştele de cuie, smulgându-li-se gingiile o dată cu dinţii; că o femeie era
călcată în picioare până când îi ieşeau plămânii prin coastele rupte;când citim
că Elisabeta Rizea a stat legată de mâini de un cârlig din plafon, că i-au
rămas în celulă dinţii şi părul („în pat dinţii din gură, cole jos păru”), că
un om valora mai puţin decât un glonte („trei lei”), când aflăm – din altă
mărturie - că un ţăran ridicat noaptea este smuls din casă cu stâlpul casei cu
tot, toate acestea trăite, văzute sau auzite, nu constituie temeiuri suficiente
pentru ca bătăile inimii să ni se oprească şi pentru ca părul să ni se ridice
măciucă?”
Iată că nu. Iată că memoria noastră nu mai poate cuprinde şi un Om precum
Elisabeta Rizea. Dar ea e doar unul dintre cazurile fericite. A fost cunoscută
de opinia publică, chiar dacă impresia lăsată de tragica ei poveste a fost de
scurtă durată. A fost eroina unuia din documentarile Luciei Hossu Longin. Au
scris această carte despre ea cei doi cercetători. Dar poate mult mai importantă
pentru ea a fost unica vizită a Majestăţii Sale regele Mihai în căsuţa modestă
din Nucşoara, unde-şi chinuia zilele, oloagă fiind de ambele picioare. Şi mult
mai important a fost când, pe cheltuiala Majestăţii Sale a fost dusă la
Bucureşti şi operată la picioare să se poată bucura de viaţă şi ea. Pentru că
chinurile Elisabetei Rizea au continuat până la moartea ei şi lupta ei cu hidra
comunistă n-a avut repaus nici după 90.
„Era aşa o lume cinstită şi cumsecade... Doamnă, n-aş fi dat-o pe niumic
comuna asta! Acum ei (urmaşii comuniştilor) au pământul de la Arnăuţoiu, de la ăştia care au fugit, de la mine,
de la ăla, de la ăla... Trei zile dacă mai trăiesc, da vreau să ştiu că s-a
limpezit lumea. Că pământu, vezi, nu mi-l dă...” Şi lumea nu s-a limpezit
nici măcar acum după 20 de ani. Dimpotrivă. Povestea e cutremurătoare. Cine o
citeşte cunoaşte o viaţă exemplară. Exemplară a fost şi dragostea pe care
această femeie a purtat-o bărbatului ei şi pentru care s-a lăsat supusă celor
mai atroce chinuri, dar pe care nici
prin cap nu i-a trecut să-l trădeze vreodată , aşa cum nici n-a gândit să-şi
trădeze tovarăşii din Rezistenţa anticomunistă:
„Şi a tras Cîrnu un scaun lângă masă,
m-a legat cu mâinile la spate după spătar, cu frânghie, aşa, după aia a suit
scaunul pe alt scaun şi aveam coadă... şi a urcat scaunele pe masă şi mi-a
legat coada acolo sus în cârlig... Şi mi-a fost frică, doamnă... şi stam şi
ţipam şi spuneam - domnule, împuşcaţi-mă, tăiaţi-mi capu, scoateţi-mi ochii,
tăiaţi-mi limba, nu ştiu de ei, nu mă întrebaţi că nu ştiu! Nu mă chinuiţi, nu
mă lăsaţi fără mâini, mai bine împuşcaţi-mă!” Şi câte alte chinuri pe care o
minte normală nu le poate cuprinde. Pe care mulţi cu siguranţă nu le-au crezut.
Degeaba scria Pasternak: „Despre acea
lume trebuie scris în aşa fel încât să ţi se oprească bătăile inimii şi părul
să ţi se ridice măciucă în cap. A scrie despre ea nepăsător, obişnuit, a scrie
fără ca scrisul să zguduie, a scrie mai palid decât au zugrăvit Petersburgul
Gogol şi Dostoievski, n-ar fi doar stupid şi deşert, ci ar fi josnic şi
iresponsabil.”
Peste aceste întâmplări
deja s-a aşternut uitarea, deşi avem nevoie de modele. Avem nevoie să ştim că
şi în ţara asta au existat oameni cu coloană vertebrală, oameni simpli fără
prea multă carte, dar cu principii de viaţă adevărate. Dar pentru asta avem
nevoie să fim cu mintea trează, să fim lucizi. Să reinstaurăm respectul faţă de
cei care au fost mai buni decât noi. Dar în primul rând trebuie să recunoaştem
că aceste lucruri s-au petrecut şi să veghem. Nu răzbunarea, ci neuitarea
trebuie să fie lecţia de învăţat. Aşa cum un alt mare martir al neamului,
Mircea Vulcănescu, lăsa drept testament îndemnul „Să nu ne răzbunaţi!” Elisabeta Rizea refuză ideea de-a deveni călău
la rândul ei şi spune: „să-i chinuie
Dumnezeu, nu să-i chinui io. Îi iert
eu, da nu-i iartă Dumnezeu”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu