„Nazismul
a durat doisprezece ani; comunismul european, în funcţie de ţară, între
cincizeci şi şaptezeci de ani. Durata
are efect autoamnistiant. Într-adevăr, în tot acest imens timp societatea
civilă a fost atomizată, elitele au fost succesiv distruse, înlocuite,
reeducate. Toată lumea - sau aproape toată lumea -, de sus până jos a traficat,
a trădat, s-a degradat moral. Mai grav, majoritatea celor care ar fi fost în
măsură să gândească au fost privaţi de cunoaşterea istoriei şi şi-au pierdut
capacitatea de analiză… Conştiinţa comunismului
e dureroasă dar rămâne confuză.” (Alain Besancon – Discurs la Institut, rostit cu
prilejul şedinţei publice anuale a celor cinci academii, 21 octombrie 1997)
n
O ştire apărută în presa românească m-a pus pe gânduri şi m-a dus cu 20 de
ani în urmă. Multe din ziarele noastre anunţă, aproape cu o satisfacţie
diabolică, reînfiinţarea partidului comunist, deşi România a fost singura ţară
care a condamnat public şi explicit trecutul comunist. Şi iată finalul
declaraţiei de la sfârşitul şedinţei de
reînviere a pcr-ului:
„Partidul Comunist Roman
înţelege să analizeze critic toate perioadele sociale din istoria României, din
dorinţa de a apăra şi promova tot ceea ce a fost bun pentru ţară şi popor. Din
acest moment, orice atac la adresa comuniştilor va avea un răspuns ferm din
partea noastră. Anticomuniştii nu se vor mai lupta cu himerele, ci vor avea o
ripostă cuvenită faţă de orice manifestare neargumentată.”
Întâmplător sau, nu zilele acestea
citesc cartea lui Alain Besancon, „Nenorocirea
secolului. Despre comunism, nazism şi unicitatea Şoah-ului”, carte pe care o recomand pentru reîmprospătarea
memoriei şi totodată pentru cunoaşterea adevărului istoric legat de cele mai
sângeroase ideologii din istoria omenirii: comunismul
şi nazismul. Autorul analizează
tratamentul diferit pe care memoria istorică îl aplică nazismului şi comunismului,
comparând amnezia legată de comunism
cu hiperemnezia nazismului, având
drept etalon crima împotriva evreilor din Europa. Besancon înlocuieşte în
scrierea sa, termenul de „holocaust”, care presupune un sacrificiu, cu cel de
„Şoah”, termenul ebraic pentru catastrofă.
Pornind de la scandalul (de scurtă
durată) declanşat la apariţia lucrării Cartea
neagră a comunismului în care, printre altele, un bilanţ aproximativ
propune o cifră între 85 de milioane şi 100 de milioane de victime ale comunismului,
autorul constată că mult mai mare impact are asupra memoriei colective
fenomenul nazist decât cel comunist. Amândouă ideologiile recurg la aceleaşi
forme de seducţie, având doctrine care promit, prin intermediul convertirii,
mîntuirea temporală, conformă cu o nouă ordine cosmică, vizând transformarea
radicală a vieţii. Se pretind filantropii - ţelul lor suprem e doar binele întregii umanităţi, având dreptul,
chiar datoria de a ucide pentru asta.
Raul Hilberg a publicat în 1985 un plan detaliat pe care naziştii l-au
urmat în distrugerea evreilor. Besancon defalcă etapele acestui plan, adaptate
la crimele provocate de comunism. Acestea erau: exproprierea, concentrarea,
operaţiunile mobile de ucidere, deportarea, centrele de exterminare, la care mai adaugă, specifice doar
comunismului, execuţia judiciară şi foametea.
Exproprierea a fost prima măsură luată de puterea comunistă,
ceea ce n-a însemnat că bogătaşii au dispărut - a apărut pătura politrucilor
avuţi, a privilegiaţilor răsplătiţi pentru fidelitatea lor faţă de regimul
totalitar. În mod similar au procedat şi naziştii cu evreii: au fost
expropriaţi, doar arienii păstrându-şi dreptul la proprietate.
Concentrarea a funcţionat diferit în cele două
regimuri: nazismul îi izola pe evrei ca pe un soi de focare de infecţie, în
vreme ce comunismul trebuia să distrugă „duşmanul poporului”. Acesta putea fi
bogătaşul, nobilul, capitalistul, ţăranul înstărit... Apoi erau oponenţii
regimului, cei care aveau vederi neconforme cu linia partidului. Ba, duşmani ai
comunismului au fost descoperiţi până şi în armată, în poliţie şi printre
propriii membri. Dacă naziştii au avut un singur organ de represiune – Gestapoul
-, care a lucrat doar câţiva ani, în comunism afost creat un întreg sistem de represiune a
cărui sarcină s-a prelungit până în zilele noastre.
Operaţiunile mobile de ucidere au fost îndeplinite, în opinia lui Raul
Hilberg, doar de unităţile speciale - Einsatzgruppen şi Kommandos, în cazul evreilor.
Regimurile comuniste au practicat în masă şi sistematic „uciderea în aer
liber”: în Ucraina, în Siberia, în Asia Centrală. Pot fi amintiţi aici
milioanele de executaţi din perioada colectivizării şi din „vremea marii
epurări”, când erau utilizate camioanele cu instalaţii de gazare, execuţiile
masive din China în epoca „Marelui Salt înainte”, din Coreea, Vietnam,
Etiopia... Dar cele mai abominabile crime s-au petrecut în Cambodgia, mărturie
stând marile osuare de pe vremea lui Pol Pot.
Deportarea în lagăre de muncă a fost inventată şi
sistematizată de sovietici. „Cuvântul „Lager” este comun în rusă şi germană.”
În Rusia, primele lagăre au apărut încă din 1918. Dacă pentru rememorarea
experienţei naziste trebuie rostite doar şase nume - Auschwitz, Belzec,
Chelmno, Majdanek, Sobibor, Treblinka -, deportările din regimurile comuniste
au fost un fenomen mult mai amplu, atât în spaţiu cât şi în timp. Au început
sovieticii deportând popoare întregi: tătarii, nemţii de pe Volga, cecenii, precum
şi anumite categorii sociale, cum au fost „culacii”. În timp, Gulagul a devenit
o imensă construcţie administrativă în care deportaţii au devenit sclavi
munciţi până la epuizare urmată de moarte. Deţinutul aflat în ultima fază, care
urma să moară, era numit în lagărele naziste musulman, iar în cele sovietice dokhodiaga.
Regimul a devenit atât de diabolic încât zona de muncă forţată s-a exstins cu
mult în afara Gulagului. În România, întreaga elită intelectuală a fost ucisă
la canalul Dunăre-Marea Neagră, aproximativ 200 de mii de oameni.
Execuţia judiciară a fost utilizată doar de comunişti, naziştii
considerându-i pe evrei suboameni, deci nu meritau un proces. În România, putem
aminti dintre zecile de simulacre de procese pe cel al intelectualilor Noica-Pillat
şi pe cel al clericilor căruia i-a căzut pradă şi scriitorul Vasile Voiculescu.
Multe dintre aceste judecăţi rapide erau urmate de execuţii sumare, ce urmăreau
anihilarea „duşmanului poporului”. De aceea fraza de încheiere din declaraţia citată
mai sus, m-a pus pe gânduri. „Marea teroare”, epocă pe care au traversat-o
toate regimurile comuniste, s-a inspirat din „Noaptea cuţitelor lungi”(1934),
când naziştii au ucis în jur de 800 de mii de evrei. La comunişti suma este de
o mie de ori mai mare.
Foametea
a fost în primul rând o
metodă de ţinere sub control a populaţiilor, instituită de regimurile
comuniste, însă au fost şi situaţii când a fost pur şi simplu o metodă de
exterminare. Aşa s-a întâmplat în Ucraina între 1932-1933 şi anexăm în final
documentarul „Story Soviet”
Dacă numărul şi numele evreilor exterminaţi de nazism este cunoscut cu
precizie, datorită cercetărilor asidue ale supravieţuitorilor, evaluarea
numărului şi numele victimilor comunismului este cât se poate de nesigură. Cartea neagră, aşa cum am spus,
acreditează între 85 şi peste 100 de
milioane de victime.
Deşi exterminaţi ca animalele, spune Besancon, evreii sunt onoraţi în
moarte ca oamenii, în vreme ce victimile comunismului, chiar dacă aparent au
avut parte de o judecată ce le atribuia statutul de om „duşman al poporului”,
sunt uitaţi ca nişte animale, anchetele fiind încă imposibile ori interzise de
comuniştii care se află încă la putere sub alte stindarde. Astfel, sunt puse faţă
în faţă hiperemnezia nazismului cu amnezia comunismului, deşi moartea a fost
aceeaşi atât pentru copilul care a inhalat gazul Ziklon B cât şi pentru cel
care se stingea lent de foame, într-o izbă ucraineană. „Însă cum exterminările secolului au fost străine ideii de onoare, este
imposibil şi indecent să clasificăm supliciile”.
Distrugerea fizică provocată de cele
două regimuri a fost însoţită şi de o distrugere morală - cea a minţilor şi a sufletelor
-, deşi nazismul îşi căuta rădăcinile în tragedia greacă, în Herder, Novalis,
Hegel, Nietzsche, iar comunismul se arăta moştenitorul direct al unei tradiţii
ce venea încă de la Democrit, Lucreţiu, Hegel. Acest simulacru de imagine se
disipează atunci când te apropii de ideologia celor două isme care este dominată de un sistem de interpretare a lumii extrem
de sărac, în care esenţa o reprezintă lupta
dintre clase sau dintre rase. Este
clar că cel ce vrea să domine trebuie neapărat să-l extermine pe cel care i se
opune. Şi în acest context este de neconceput atracţia unor mari spirite în
jocul ideologic al naziştilor sau al comuniştilor. „Nu poţi rămâne inteligent sub imperiul ideologiei”, spune Besancon.
Atât omul nazist cât şi omul comunist sunt cazuri demne de studiul
psihiatric. E rupt de realitate, închis în universul lumii lui lipsită de
raţionalitate, dar care tot încearcă la nesfârşit să argumenteze că este
raţional în ceea ce face. E un soi de schizofrenie care dispare odată cu
presiunea ideologică. Grav este că maladia în sine este epidemică şi
contagioasă, drept dovadă stând extinderea sistematică pe arii întinse şi în
timp.
Paradoxal, distrugerea fizică şi
morală s-a înfăpuit sub semnul celor
două ideologii în numele Binelui, sub
acoperirea unei morale care nu are nimic de-a face cu istoria. În discursurile
sale, Himmler făcea constant apel la eroism, la datoria faţă de strămoşi, la fericirea
poporului german: „trebuie să avem mereu
conştiinţa faptului că ne aflăm într-o luptă rasială, primitivă, naturală şi
originară”, rostea el într-un discurs. Ca să vedem până unde mergea
perversitatea acestora, marii călăi nazişti erau taţi de familie şi soţi tandri,
în vreme ce guvernau lagărele morţii. Spre deosebire de nenorocirea nazistă,
care a durat doar câţiva ani, comunismul încă mai supravieţuieşte şi azi,
susţinând ca principiu de bază al ideologiei sale Binele umanităţii. Acest bine care nu poate fi înfăptuit decât prin
distrugerea oponenţilor, spiritul de distrugere echivalând pentru ei cu
spiritul de creaţie. Pentru instituirea noii morale, comunismul se slujeşte de
cuvinte care de fapt aparţin regimului pe care vor să-l distrugă: egalitate, dreptate, libertate. Ideea de
dreptate pentru ei nu înseamnă împărţirea dreaptă, ci anularea oricărei
împărţiri.
Raymond Aron afirma: „Regimul
sovietic s-a născut dintr-o voinţă revoluţionară inspirată de un ideal umanitar”
dar, potrivit doctrinei, „doar violenţa
putea crea o societate desăvârşită.” De fapt, „umanul” şi „umanitarul”
promovat şi de ideologia comunistă nu poate fi echivalat decât cu supraumanul
şi supraumanitarul. La finalul acestei lupte ideologice, în ambele situaţii
exista drept unic ţel crearea „omului
nou”. Interesant este că fostul comunist este mult mai uşor de iertat decât
fostul nazist, deşi ascensiunea la putere s-a înfăptuit şi într-un caz şi în
celălalt printr-o exterminare masivă. Atunci când visul utopic nu s-a înfăptuit
şi când decimarea rituală n-a servit la nimic, comunismul recurge la un nou val
de teroare pentru a menţine şi conserva puterea obţinută. Teama devine
universală şi toată lumea, simţindu-se în primejdie, începe să denunţe pe toată
lumea - trădările se ţin lanţ. Minciuna deja întronată nu poate fi susţinută
decât prin crearea unei caste ideologice, prin generalizarea corupţiei, prin
angrenarea întregii populaţii într-un mod de viaţă de domeniul absurdului. Nu
trebuie să-şi cunoască trecutul, nu trebuie să cunoască prezentul, nu trebuie
să ştie ce se petrece în lume, ci trebuie să se concentreze doar pe un viitor
strălucitor. Pseudorealitatea se substituie realităţii, un rol important având
mijloacele de informare. Un întreg sistem specializat în falsificare produce
falşi istorici, falşi jurnalişti, falşi creatori şi o falsă economie. Mare
parte a populaţiei începe să primească cu bună credinţă pedagogia minciunii,
semn că „omul nou” e pe cale să se
nască. El îşi iubeşte conducătorii care îi promit fericirea, consideră că
dreptatea este cea care guvernează relaţiile interumane, îi detestă pe „duşmanii
socialismului”, îi denunţă fiind de acord să fie spoliaţi, ucişi - într-un
cuvânt se asociază exterminării, le dă o mână de ajutor călăilor, cu conştiinţa
îndeplinirii unei datorii sacre. Totodată, se abrutizează din cauza ignoranţei,
a dezinformării, a judecăţii false, pierzând orice urmă de repere morale sau
intelectuale. În timp, homo comunistus
devine servil, imbecil trândav şi, aşa cum Zinoviev l-a descris în romanele
sale, ajunge să capete dezgust faţă de sine, profitând doar de plăcerile pe
care regimul i le oferă din plin: pasivitate vegetativă, iresponsabilitate,
lene, sentimentalism lacrimogen. E lumea subteranei, „lumea şobolanilor” total
aservită puterii.
Dacă nazismul a produs o alienare
temporară la nivelul unui popor, comunismul a mers până la capăt, lăsând în
urmă o omenire distrusă, lipsită de repere, ce poartă încă în suflet otrava
minciunii totalitare. Într-o discuţie pe marginea Cărţii negre, un editorialist al ziarului L Humanite declara la televizor că cele 85 de milioane de morţi nu
afectau prin nimic idealul comunist, fiind doar „o regretabilă rătăcire”. „După Auschwitz, afirma el, nu mai poţi fi nazist, dar după lagărele
sovietice, poţi rămâne comunist.” De aici se vede faptul că ideologia
comunistă e mult mai perversă decât nazismul pentru că se insinuează ca un act
de dreptate şi bunătate pentru a răspândi răul pe întreg pământul.
Pe lângă distrugerea fizică şi morală a individului, cele două ideologii au
reuşit să distrugă şi capacitatea acestora de-a stabili relaţii familiale,
sociale, raporturi între guvernanţi şi guvernaţi, strict necesare funcţionării
statului, cetăţii. Pornind de la un trecut mitic, ele ofereau un viitor utopic.
Nazismul a preluat puterea mascând obiectivele reale, înregimentând apoi
populaţia în noi organizaţii supuse Reichului şi atrăgând-o într-o conflagraţie
mondială. Hitler ajunsese să se creadă, în demenţa sa, un demiurg prometeic, de
aici şi iraţionalitatea mersului războiului.
Spre deosebire de nazism, care la
început avea în vedere binele rasei germane, comunismul vizează o extindere
mondială. Prin viclenie, răbdare şi mult profesionalism, atrage celelalte forţe
politice în crearea unor alianţe pentru a le distruge mult mai uşor. Cert este
că nazismul a oferit legitimitate comunismului în Europa.
Una dintre urmările dezastrelor naziste şi comuniste a fost debusolarea
populaţiei, care nu de puţine ori şi-a găsit alinare doar ridicând ochii către
cer: unii n-au primit nici un răspuns, alţii mai aveau încă o nădejde.
Citindu-i pe Orwell, Platonov, Ahmatova, Maldestam, descoperim că şi creatorii
pendulează între sfidarea metafizică şi ruga fierbinte către Dumnezeu. Ceea ce
impunea comunismul şi nazismul omenirii erau acte împotriva naturii care nu
putea decât să semene groaza şi dezorientarea. Şi toate aceste crime enorme
comise în numele binelui erau înfăptuite de oameni simpli, obişnuiţi, cât se poate
de banali în existenţa lor. Un fapt
relevant este ura pe care aceste regimuri o practică faţă de toate religiile
care venerau o divinitate distinctă de cea stabilită de oameni. Mântuirea nu
putea să vină decât de la ideologiile înseşi. Nazismul făcea apel la supraom,
cel care învinge întotdeauna. Comunismul propune un mijlocitor între mântuitor
şi omenire: „exploatatul”, „proletarul”. Dacă nazismul nu acceptă existenţa
„poporului ales” comunismul îl eliberează de povara evreităţii, suprimând toate
cauzele opresiunii suferite în întreaga istorie şi asigurându-i intrarea într-o
nouă lume în care numele de evreu nu mai era stigmatizat.
În schimb creştinii au fost somaţi
să-şi renege credinţa în Dumnezeu - religia fiind „opiu pentru popor.”
La finalul acestei scurte incursiuni în lumea celor două ideologii, Alain
Besancon pune faţă în faţă memoria publică a acestora, analizând-o mai cu seamă
din punct de vedere religios.
Primul exemplu e China, ţară în care comunismul supravieţuieşte încă. Având
o tradiţie filozofică şi religioasă centrată pe un Cosmos impersonal, guvernat
de armonie la modul ideal, dar susceptibilă continuu de dezordine şi, având
totodată o istorie cât se poate de zbuciumată, dublată de cataclisme
extraordinare, un conducător charismatic, un partid fanatic care să asigure
ameliorarea acestor nenorociri nu pot decât să anihileze memoria colectivă.
Paradoxal, nici lumea creştină nu stă mai bine cu memoria. La îndemnul
preoţilor, care consideră uitarea o operă pioasă, masa creştină reacţionează
mai degrabă ca o masă păgână, o taină precum botezul devenind formală. Între o
vineri şi o duminică, între două spovedanii, cuvântul lui Dumnezeu e învins,
creştinului i se tot iartă păcatele, astfel încât graniţa dintre bine şi rău
dispare. Iertarea acordată atât de uşor n-are nimic de-a face cu justiţia
morală, dar ne îngăduie să ne lăudăm cu un suflet mare. „Poate porni dintr-o simplă lene de a examina faptele sau dintr-o lipsă
de curaj în faţa exigenţelor justiţiei; sau dintr-o repulsie de a ne cerceta
complicitatea activă ori pasivă cu cei pe care-i iertăm cu atât mai uşor cu cât
ne absolvim nouă înşine, într-un mod nemărturisit, păcatele.” (pg.112)
Deşi în comunism au
existat mai mulţi martiri ai credinţei decât în oricare altă epocă, Biserica
prezintă martirajul acestora ca pe nişte simple rătăciri, deseori provocate de
intenţii lăudabile. Astfel, comunismul s-a întărit printr-o masivă apostazie a
creştinilor.
Comunismul n-a fost o invenţie a evreilor, însă mulţi i s-au alăturat având
convingeri de nezdruncinat şi abandonând astfel comunitatea. Dacă la început
majoritatea evreilor nu au urmat partidul bolşevic, este incontestabil faptul
că indivizi precum Iagoda, Kaganovici, şi mulţi alţii din restul Europei au
rivalizat cu marii criminali ai secolului. Dar, ca şi în lumea creştină, şi în
lumea evreiască amnezia comunismului funcţionează.
În nazism însă, evreii au fost doar victime. Faptul că nazismul s-a
proclamat duşmanul declarat al democraţiei şi a ofensat în mod direct rasa
evreiască precum şi banalizarea Şoah-ului
a dus la hiperemnezia faţă de această ideologie. Pe de altă parte, în Franţa se
manifestă o atitudine de exacerbare a unicităţii Şoah-ului, ceea ce dă impresia că o crimă e mai crimă decât alta,
adică crimele nazismului ar fi deasupra celor ale comunismului.
Distrugerea regimului nazist n-a adus cu sine o amnistie, criminalii fiind
judecaţi şi condamnaţi, în vreme ce examenul de conştiinţă privind comunismul
nici măcar n-a început.
„Una din trăsăturile
secolului XX este nu numai că istoria a fost oribilă în ce priveşte masacrarea
oamenilor de către alţi oameni, ci şi că de fapt conştiinţei istorice - şi una
se explică prin cealaltă - i-a venit extraordinar de greu să se orienteze
corect.” Aşa cum nazismul
părea la început neplauzibil, incredibil, inimaginabil, comunismul încă mai are
o imagine falsă în mintea maselor, drept dovadă stând capacitatea de a se
reface precum capul Meduzei. Să sperăm că
va veni şi vremea când memoria maselor se va revitaliza şi va reintra în
normalitate şi, chiar dacă suntem contemporani unei falsificări istorice pe
cale de a se naşte, să sperăm că timpul va scoate la lumină Adevărul.
Bibliografie: Alain Besancon, Nenorocirea
secolului Despre comunism, nazism, şi unicitatea „Şoah”-ului, Editura
Humanitas, 2007
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu