Moto:
„Avez-vous jamais reflechi a la tristesse de mon existence et a toute la
volonte qu’il me faut pour vivre?”( Gustave Flaubert)
În viaţă, binele şi răul sunt feţele schimbătoare ale aceleiaşi realităţi:
existenţa trebuie să conţină atât bucuria cât şi suferinţa. Spiritualitatea se
naşte din efortul necesar de a aduce la stadiu superior conflictele dezlănţuite
ale sufletului omenesc. Cel care depune eforturi pentru a găsi un echilibru
care să liniştească conflictul interior este creatorul de artă. Întreaga lui
existenţă este marcată de morţi amare şi de renaşteri sublime. Doar el,
creatorul de artă, este apărătorul şi justificatorul perisabilului din această
lume
Punctul de pornire al unei estetici trebuie să fie dinamic, să urmărească
opera de artă în dezvoltarea ei încă din momentul conceperii. Arta a depăşit de
multă vreme faza de mimesis: creatorul este un Prometeu care fură focul
din ceruri, o copie la scară mai mică a marelui Creator. Prin actul său el vrea
să umple vidul dinaintea creaţiei cosmice, vid care îi bântuie visele, îl
înspăimântă şi-l sfâşie ţinându-i trează setea de absolut. Iar pe fundalul
acestei sete de absolut, artistul îşi
exprimă dorinţa de-a schimba atât lumea exterioară, cât şi pe cea interioară
prin creaţia unei noi sinteze de elemente ce ţin de experienţa dobândită pe
parcursul vieţii. A crea înseamnă a scăpa de propriile bântuiri, a ieşi din
sine însuşi - o ieşire inconştientă, involuntară.
Nu totdeauna contemporanii apreciază valoarea adevărată, deseori, valoarea
impusă, promovată ostentativ are mai multă trecere. Timpul rămâne supremul
judecător.
În lumea hedonistă contemporană creaţia nu mai este raţiunea de-a exista a
artistului, ci a devenit un mijloc de-a accede la un anumit stadiu în care
banii şi gloria sunt lucruri esenţiale. Valorile nu se mai impun prin ele
însele, ci sunt promovate cu obstinaţie de persoane şi medii specializate în
manipularea opiniilor . Puţini mai au astăzi un crez, se sacrifică pentru a
crea un întreg sistem de valori, un stil propriu, inconfundabil.
Spre sfârşitul secolului al XIX-lea, după moartea lui Cezanne, apărea
„acest normand cu umeri puternici şi ochi luminoşi”, Georges Braque,
care punea în mişcare o adevărată revoluţie în ceea ce priveşte pictura.
Demolează zidurile cetăţii construite în atâţia ani şi edifică în loc o
piramidă, purtat de geniul şi tenacitatea marilor geometri antici. Prin el,
arta însăşi, refugiu şi paradis pentru sufletele bolnave, s-a îndepărtat
în mod violent de natura pe care avea marea misiune s-o exprime instituindu-şi
noi reguli de supravieţuire.
În 1882 Manet îi spunea lui Jeanniot: „În artă, concizia este o
necesitate şi o eleganţă. Omul concis te face să reflectezi; omul vorbăreţ te
plictiseşte: Modificaţi-vă totdeauna în sensul conciziei...într-o figură
căutaţi marea lumină şi marea umbră; restul va veni de la sine; adeseorieste
foarte puţin. Şi apoi dezvoltaţi-vă memoria, căci natura nu vă va da niciodată
decât lămuriri”. Poate nici unul dintre urmaşi n-a respectat mai mult
aceste sfaturi aşa cum le-a respectat Braque.
În jurul prieteniei care i-a unit la începutul secolului trecut pe
francezul Georges Braque şi pe spaniolul Pablo Picasso s-au ţesut o serie de
legende dintre care singura adevărată era filiaţia lor din Cezannes. Până
iarna lui 1907 când s-au întâlnit fiecare parcursese propriul drum, având
orizonturi artistice diferite. Picasso tocmai descoperise stilizarea vechilor
sculpturi în care se împletea stilul sculpturii iberice cu arta romană din
Catalonia, şi, cărora li se adăuga brusca şi misterioasa simplificare a
stilului măştilor africane. Braque tocmai expusese câteva tablouri la
Salonul din 1906, din care se răsfrângea puternica sa adeziune la fovism prin
voluptatea culorilor şi prin pasiunea pentru cerul inundat de lumină. Însă
amândoi tinerii artişti au profitat din plin de experienţa lui Cezanne,
pictorul care renunţase deja la perspectivă, la atmosferă şi la subiect şi,
odată cu ele, la temele tradiţionale. Les baigneuses sunt un
exemplu în acest sens .
La Braque tonurile dominante de verde cu valori în contrast, galbenurile şi
portocaliurile cu vibraţii intense şi brunuril ecolorate sunt cu siguranţă
tributare artei maestrului din Aix. Tot artei lui Cezannes se datorează şi
simplificarea perspectivei ce tinde să conţină elementele unei geometrii
fondată pe „cilindru, sferă şi con”, aşa cum îi recomandase într-o scrisoare
lui Emile Bernard. Ca şi la Cezannes peisajele lui Braque sunt făcute din
memorie, atâta timp cât simţea că soarele care luminează lumea continuu
gândirea pictorului şi poate oricând să strălucească în peisajele pictate
devenind o meditaţie asupra formelor şi culorilor din universul imediat.
Picasso, la rândul lui, a
descoperit în arta maestrului monumentalitatea formelor şi a proporţiilor
drept o forţă care se concentrează în marile pete de culoare, în simplificarea
desenului.
Deşi fovist convins, arta lui Braque se deosebeşte de cea prietenilor
săi Matisse, Derain, Vlaminck prin căutarea structurilor stabile din natură,
prin ritmurile simple, substanţa permanentă acestui
univers agitat al vizualului. Educat în spiritul rigurozităţii de un tată care
avea o întreprindere de zidărie-acolo unde calculele necesare unei lucrări
temeinice trebuia să fie bine făcute, Braque a înţeles că fovismul este doar o
etapă în formarea lui ca artist. Întâlnirea cu Domnişoarele lui Picasso
a marcat un alt moment decisiv în ascensiunea sa lentă dar tenace către
descoperirea formelor care exprimă adevărul în natură. Privindu-i picturile de
mai târziu stilizările sale unghiurile ascuţite, energia degajată de zonele
intens colorate, discontinuităţile ritmicedin fundal, toate acestea te duc cu
gândul către stilul lui Picasso.
Jurnalistul american Gellet
Burges publica în mai 1910, în Arhitectural Record, un articol în
care vor apărea câteva fraze care vor constitui manifestul cubismului,
curent numit astfel, mai mult în derâdere, la bun început: „N-aş putea picta
portretul unei femei în toată splendoarea ei, naturală. Şi nimeni n-ar putea-o face. Trebuie, aşadar, să
creăm un nou gen de frumuseţe, acel tip de frumuseţe care se transmite
prin volum, prin linii şi prin interpretarea mea subiectivă. Natura
e doar un pretext pentru o compoziţie decorativă la care se adaugă, desigur,
sentimente. Eu sugerez, doar, emoţia şi o traduc prin artă. Vreau să exprim
absolutul şi nicidecum modelul pe care-l am în faţă”, spunea Braque.
Absolutul...cuvânt care sperie şi, totodată, spune atât de mult. Pentru
Braque însemna reinterpretarea imaginilor prin forme geometrice pe care se
înalţă raţional, esenţial universul vizibilului. Ca o revelaţie a volumului şi
spaţiului în care se întretaie linii ale perspectivelor pornite din
unghiuri diferite.Ca un univers conceptual în care natura apare în forme
geometrice pure, îngheţate ca într-o figură matematică. Zbuciumul
liniilor şi al culorilor foviste era lăsat în urmă; în locul său au
apărut forme geometrice care ocupau toată suprafaţa pânzei într-o compoziţie
raţională, în care perspectivele erau simplificate aproape de limitele unei
linii drepte. Noul stil abordat de Braque încă mai aminteşte de
construcţia riguroasă a „Scăldătoarelor” lui Cezanne, precum şi un vag ecou al
artei medievale franţuzeşti. Cu siguranţă, el adus către perfecţiune atehnica
moştenită de la Cezanne. Deşi împărtăşeşte cu mulţi artişti ai generaţiei sale
aceeaşi tehnică, picturile lui Braque au ceva special. Artistul detesta ca un
anumit element din pânzele sale să atragă atenţia în mod special. Dacă privirea
era atrasă exclusiv de culoare pentru el însemna că restul este de prisos şi
atunci trebuia să fie preferat desenul. În acest sens îl citează pe Joubert:
Cuvântul(în speţă culoarea) corupe spiritul fermecându-l. Şi, la fel ca Bossuet
afirma că trebuie să existe o distanţă între creaţie şi creator, distanţă care
să permită omului să–şi domine propria artă.; „N-ar trebui să scrii ceea ce
simţi, decât după o îndelungatăodihnă asufletului. Nu trebuie să te exprimi cum
simţi, ci cum îţi aminteşti.”(Joubert). Asta presupune o mare stăpânire de
sine. Braque nu este artistul care să simtă nevoia să şocheze, ori să placă
spectatorului. Nu este un artist care şi-a ales meseria de pictor din cine ştie
ce considerente. Este artistul cu vocaţie, prin excelenţă, cum astăzi sunt
foarte rare cazuri fidel sieşi care se dezvoltă cu încetineală asemeni unui
copac ce tinde către lumină. Însă, câtă umanitate emană tablourile sale!
Pentru Braque, ca şi pentru Picasso, peisajul a fost doar o etapă în
evoluţia către integrarea unor forme simplificate, geometrizate. „Am început
să pictez naturi moarte pentru că în naturile moarte spaţiul devine tactil. Îmi
pot satisface totodată, plăcerea de-a atinge obiectele, de-a le descoperi
structura, nu numai de-a le admira aparenţele.” Între artist şi acest
spaţiu se creează legături speciale, mentale în primul rând, apoi senzoriale.
Braque considera că rolul artei este de areprezenta realitatea, nu de a aface o
transcripţie exactă a acesteia pentru că e un lucru imposibil pe o suprafaţă
bidimensională. Profunzimea perspectivei trebuie să fie înlocuită cu sugestia
senzorială, tactilă singura care poate spune ceva despre un obiect.
Dintre toţi pictorii francezi moderni, Braque este singurul care se apropie
foarte mult de Chardin(Jean-Baptiste-Siméon Chardin 02.11 1699- 06.12.1779),
artist din secolul al VIII-lea a cărui bucurie esenţială era să picteze
obiecte simple, umile, cu care ochiul era deja obişnuit şi cărora le pătrundea
cu uşurinţă muzicalitatea ritmurilor interioare. Pentru că Braque este în
primul rând un artist al muzicalităţii formelor. Nu în sensul dat de Kandinsky
care a tradus sincretic un sistem de semne abstracte, nici în al celui dat de
Dufy cu o muzicalitate destinată exclusiv senzorialului. La Braque muzica este
o arhitectură savantă ale cărui vibraţii se ordonează logic, cu precizie
într-un spaţiu geometric.
Braque a dat primul impuls cubismului însă şi-a continuat propriul drum
aspirând către structuri durabile permanente. Totuşi din acest moment se produc
cele mai profunde schimbări în arta sa. De acum încolo spaţiul nu va mai fi
imitat, ci numai sugerat; nu va mai picta în camaieu şi în trompe
l’oeil, ci va picta totul în acelaşi plan precum primitivii. Deşi, aparent
pictura pare a fi mai superficială ea este mult mai profundă. De numele lui
Braque se leagă marea descoperire a momentului, aceea a „spaţiului tactil
care evocă imaginile musculare ale piciorului ce înaintează pe pământ, ale
mâinii care apucălucrurile din faţa ei şi pune stăpânire pe ele, pe scurt un
spaţiu în cele din urmă mult mai puţin abstract decât primul, în orice caz mai
bogat şi mai complex.”Spaţiul tactil este cel care ne desparte de obiect, spaţiul
vizual este cel care desparte obiectele între ele, spune Braque.
Nu şi-a permis să inoveze de amorul artei. Inovaţiile lui în artă au avut
un scop precis , acela de a-şi exprima gândurile, convingerile. Obiectele
pictatea de el glorifică frumuseţea cotidiană, pentru că în lumea vizibilului
natura însăşi poate oferi suprema geometrie.
Înclinaţia lui către concizie îl determină să atenueze cât poate de mult
strălucirea culorilor. Închide luminile şi din întuneric revine cu precizie
dând culorilor noi străluciri, mohorâte, înlocuindu- le cu tonuri reci, austere
şi grave care propagă o lumină ce vine din alte lumi. Aparent o artă ce tinde
spre sărăcie prin tonurile de negru şi brun, arta lui Braque demonstrează
că estetica sărăciei poate ajunge la bogăţie, nu prin efect, ci prin
plenitudinea conţinutului. Ochiul atent şi format al privitorului descoperă
constanţă şi fidelitate, calităţi ale primelor desene rupestre.Tonurile lui
sunt pure, griurile echilibrate glisează între negru şi alb, devenite culori
prin efectul pe care-l produc. Tehnica lui Braque ajunge până acolo încât
este ascunsă de tehnică, dedublarea figurii prin juxtapunerea desenelor şi a
culorilor sugerează mişcarea. „Arta mea, spune Braque, este o artă de
ruptură, nu o artă de continuitate( ca şi muntele Saint-Michel în raport cu
Versailles, şi Villon în raport cu doamna Sevigne)”
În viziunea lui Platon sufletul era înaripat. După 23 de secole, prin
meditaţie, Braque a reuşit să redea imaginea picturală a viziunii filozofului.
Ultima obsesie din lucrările sale a fost pasărea-n zbor.
„Je croyais
savoir, ce qu’etait un broc,
Je croyais
savoir quel homme etait Braque
mais quand
j’ai vu le broc a Braque
Alors j’ai
compris la chose
Alors j’ai
compris l’homme”
(Antoine Tudal
–Sous pente)
Bibliografie: Braque, Editions Meridiane, Bucharest, 1977,
(Antologie de textes, choix des illustrations chronologie et concordances par
Irina Fortunescu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu