“Visătorul e o
vestală; fără el pământul ar fi pustiu. Visătorii sunt sarea pământului”. (Panait Istrati)
Panait Istrati se numără
printre puţinii scriitori români a cărui viaţă nu poate fi judecată în afara
operei şi invers. Pentru că el a fost în scrierile lui aşa cum a fost în viaţa
de toate zilele : cu inima curată şi cu sufletul cald, deschis tuturor
celor care băteau la uşa lui. Nu s-a gândit nici măcar o clipă să scrisul i-ar
putea aduce glorie şi bani, nu s-a gândit că prin scris să aducă o contribuţie
la istoria literelor româneşti. Orice act al său nu poate fi
judecat decât ca fiind făcut în slujba celor din jurul său. Credea că este o datorie sfântă faţă de prieteni, faţă de cei mai slabi ca
el, faţă de cei care i-au fost mentori pe un drum al vieţii atât de sinuos.
« Am conceput, totdeauna, frumuseţile artistice, spune Istrati, ca
pe nişte divinităţi menite să facă pe om mai bun, să civilizeze lumea. De
asemenea, niciodată n-a sălăşluit în cugertul meu ideea de artă pentru artă sau
artă pentru nimic. În negura vieţii arta este singura noastră lumină şi poate
unica nădejdede desăvârşire universală…în stare să poată schimba, în curgerea
veacurilor, faţa urâtă alumii. Dintre toate valorile
sentimentale şi spirituale care stau la baza vieţii spirituale, arta este aceea
care cuprinde mai multă dragoste, mai multă puritate şi sinceritate. Ea este
singura care nu se înşeală niciodată : »( Les Arts
et l’Humanite d’ aujourd’hui)
Pornind de la această
declaraţie de credinţă, Panait Istrati şi-a urmat până la capăt crezul, fiind
pe rând învins de viaţă, de bani, de femei, de însăşi sublima prietenie în care
a crezut până a închis ochii. Între siguranţa îndestulării materiale şi
chinurile lipsurilor de tot felul mai puţin
bogăţia spirituală, Panait Istrati a ales-o pe cea din urmă :
« Viaţa animalică n-are decât să treacă pe lângă mine. Treaba ei! Eu nu
mai ader la nimic. Îmi place să trăiesc pentru această scânteie de sublim, care
luceşte în negurile vieţii bestiale…Nu cer nimănui să mă urmeze. S-ar
putea să i se pară prea costisitor. Alegi o
astfel de cale în viaţă, numai dacă simţi bucurie. »
Şi o luptă susţinută a început să ducă cu fiara
din om, cu lăcomia şi cu dorinţa de parvenire sub pretextul că se vrea binele
celorlalţi. Până la urmă a fost învins de propria credinţă şi a înţeles că nu
omenirea trebuie salvată, ci omul, aproapele. Lui poţi să-i întinzi o mână să-l
priveşti drept în ochi şi să-l sprijini atunci când piciorul îi alunecă în
prăpastie : « Numai învinşii sunt demni de simpatie. Omul
devine o fiară deîndată ce i se dă în mână o fărâmă de putere, adică de
însemnătate. El o întrebuinţează pe loc, ca să strivească pe aproapele său. Aşa
că m-am săturat de oameni însemnaţi şi mă voi despărţi, pe viitor, de orice prieten
care va deveni om însemnat » De fapt învinşii sunt
învingătorii, ei, cei de pe urmă, ajung cei dintâi pentru că ei şi-au plătit
tributul de sînge aici, pe pământ, înainte să ajungă la judecata supremă.
Însă pentru a ajunge la
o înţelegere atât de profundă a vieţii şi a omului, Panait Istrati a trebuit să
treacă prin atât de grele încercări, din
care nici sfinţii nu ies triumfători, « decât săvârşind
cruzimi » , mai ales împotriva aproapelui. Trădarea celui pe care l-a
considerat fratele său a venit din două motive : din lăcomie şi din
dorinţa de parvenire.
Însă ultima, suprema
revelaţie, a fost Dragostea. Pentru că numai Dragostea îţi poate popula mintea
cu visuri şi sufletul cu năzuinţe. « Vai şi amar de acel ce vrea să fie
practic : numai spectacolele lunare freamătă de viaţă adevărată, singur
visul există, doar năzuinţele noastre contează . Să nu uitaţi că omul nu
se hrăneşte cu pâine, ci cu foc. Omul, da. Nu vorbesc de viermi ! »
Şi nu în ultimul rând
şi-a iubit pământul pe care tălpile de copil au învăţat mersul şi graiul în
care sărmana lui mamă i-a şoptit primele alinturi. A fost omul fără ţeluri,
însă un singur crez i-a purtat paşii prin viaţă : să nu se lase subjugat
niciunei dorinţe mărunte. Nicio muncă nu i s-a părut prea josnică numai şi
numai pentru a-şi păstra libertatea de-a rămâne Om. « Sunt sărac şi sper
să rămân sărac, pentru că în drumul meu prin viaţă sunt întovărăşit de marea
familie a golanilor întâlniţi în drumurile mele. »
La capătul unei vieţi
zbuciumate, plină de neajunsuri şi chinuri Panait Istrati a avut revelaţia înfrîngerii omului, creatură zice-se
plămădită după chipul şi asemănarea Celui veşnic : « Nu iubim
ceea ce trebuie. »Singura vinovată de cea ce ni se întâmplă este
inima noastră pentru că din cauza ei orice atingem se distorsionează, se
sluţeşte : şi artele, şi idealurile, şi morala, tot ceea ce omul numeşte valoare.
În imensul său orgoliu, omul se iubeşte înainte de toate pe sine însuşi,
femeile, copiii, prietenii, tot ceea ce îi dă satisfacţie şi sentimentul
împlinirii datoriei. Chiar şi aceea faţă de Dumnezeu.
De pe patul de
suferinţă, fără a fi tributar vreunei dorinţe mărunte, Panait Istrati lasă unul dintre cele mai cutremurătoare
testamente, urmaşilor :
« Înfăţişez
aici, celor care simt nevoia , nu atât o operă, ci un om. Opera
moare. Omul este etern. Operele sunt totdeauna convingătoare. Omul doar arareori. Pentru a-şi îndeplini
menirea ; epoca noastră-adică cei care glăsuiesc şi care produc fără să
profite- simte mai mult nevoia de oameni decât de opere. Sau mai degrabă de
oameni care sunt oglinda propriei opere. »Iată
motivul pentru care Panait Istrati rămâne un reper de verticalitate într-o lume
în care tentaţia duplicităţii e atât de puternică. Vrăjită am fost înainte de
toate, de omul Panait Istrati, pe urmă de opera sa. Şi când întâlnesc oameni
croiţi după tipare asemănătoare, nu pot să nu simt bucuria unei adevărate
împliniri. Pentru că am învăţat să caut oameni, oameni adevăraţi pe care să-i
iubesc şi de la care să simt că se întorc către mine aceleaşi energii ce-mi sprijină fiece înălţare. Restul e doar vanitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu