„Acest om simplu
şi totuşi întortochiat, care era un mistic dublat paradoxal de un cazuist cu
spirit eminamente raţionalist, care avea, ca medic, întinse cunoştinţe de
specialitate, dar care ţinuse să se iniţieze serios şi în teologie, şi în
ştiinţele oculte, care citea cu pasiune literatură în mai multe limbi,
complăcându-se însă în a lăsa impresia de a nu fi la curent cu nimic... acest
om venit parcă din adânc şi de departe, la care ţăranul de rasă străveche nu
s-a citadinizat niciodată pe deplin, cred că n-a fost cunoscut de nimeni cu
adevărat.” (Dinu
Pillat)
Aidoma
multora dintre scriitorii români, activitatea creatoare a lui V. Voiculescu a fost
dublată de una civică, prin demersul său publicistic. Omul de o adâncă cultură
şi medicul de mare omenie era conştient că promovarea culturii în rândul
maselor largi nu poate veni de la instituţiile statului şi nici de la clasa
oligarhică aflată la conducerea ţării, ci de la adevăraţii oameni de cultură
capabili să-şi asigure roluri de misionari. Activitatea sa publicistică se
întinde pe o perioadă de trei decenii, între 1918 şi 1946, timp în care a fost
prezent atât în presa scrisă cât şi în cea vorbită, în calitate de conferenţiar
la radio.
În
presă a debutat în 1919, la publicaţia bârlădeană, Florile dalbe, alături de
G. Tutoveanu, Tudor Pamfile şi M. Lungeanu, promovând un semănătorism înnoit faţă
de cel promovat de „Sămănătorul”. Între 1919 şi 1928 desfăşoară o largă
activitate publicistică la revista „Lamura”, editată de Ministerul
Cultelor şi Instrucţiunii şi fiind condusă de Al. Vlahuţă şi Al.
Brătescu-Voineşti. Activând la această revistă, îşi propunea „să pună în legătură pe toţi cărturarii şi
scriitorii noştri cu învăţătorii şi cu tineretul de la sate, pentru a pregăti,
împreună, cu o sănătoasă şi largă înţelegere a vieţii şi a rosturilor ei, acea
binecunoscută unire sufletească, pe care se reazimă tăria popoarelor şi pe care
nu pot s-o dea nici izbânzile armelor nici jocurile iscusite ale diplomaţiei.” ţelul
suprem fiind de cultivare şi educare
naţională. După 1928, Voiculescu se apropie de cercul de la „Gândirea”
alături de Lucian Blaga, Adrian Maniu, Tudor Vianu, Nichifor Crainic... În
acelaşi timp, publică zeci de articole cu caracter medical, în revista „Albina”, oferind consultaţii în schimbul
obligaţiei de-a contracta un abonament anual. Pe lângă activitatea publicistică,
Vasile Voiculescu editează şi o serie de broşuri de popularizare, având ca scop
principal educarea maselor.
Vreme
de un deceniu şi jumătate, motorul promovării culturii naţionale pe calea
undelor a fost poetul, scriitorul şi medicul Vasile Voiculescu. Primul contact
cu Radioul l-a avut în 19 februarie 1929, când face lectură la microfon, citind
din versurile sale. Pe lângă conferinţele pe teme culturale („Novalis”, „Cultură şi civilizaţie”, „Misterul
Shakespeare”), anul următor va inaugura rubrica „Ora satului” în care, sub titlul „De vorbă cu sătenii”, va începe o
serie de conferinţe despre igiena generală, despre relaţia omului cu natura.
Din 17 mai 1931 emisiunea sa va purta numele „Sfatul medicului”, rubrică care a figurat încă 50 de ani sub acest
nume. Deseori în activitatea sa de om al Radioului îşi invita confraţii pentru
a conferenţia pe teme culturale. Totodată va fi un consecvent îndrumător şi coordonator
al emisiunii Universitatea radio iniţiată
de Dimitrie Gusti. Grea viaţă începe să aibe publicistul în perioada de
fascizare a ţării, respingând cu vehemenţă orice idei calomnioase, subversive,
la adresa fiinţei noastre naţionale. Astfel, va consemna într-una din cronicile
sale: „La radio nu fac decât să continui
clientela din oraş. Aceiaşi clienţi desbrăcaţi nu la fizic, ci moral. Bolnavi
de vanitate, de răutate, suferinzi de lăcomie, cu viţii şi tare, se perindă în
dosul şi câteodată se strecoară în
faţa microfonului. Am o vastă clinică de psihiatrie, devin psihiatru, deliruri
de conferenţiar şi literat, manii de persecuţie radiofonică, de invidii, de
pismă, de ură, fobii radiofonice, paralizii ale bunului simţ, epilepsii de
nevropaţi, demenţă, perversiuni”. Liber în gândire, nelegat de vreo
ideologie sau şcoală literară, Vasile Voiculescu va fi pur şi simplu în slujba
naţiei sale. Singurul său gând era cultivarea poporului; singurul crez era că,
arta nu poate şi nu trebuie pusă decât în slujba propăşirii culturii naţionale.
Rezistenţa sa din perioada legionară se prelungeşte în anii de după război,
când teroarea fascistă care condamnase cărţile lui Sadoveanu la ardere pe rug
este continuată de cea comunistă. în care biblioteci întregi sunt arestate şi
condamnate la moarte prin aceeaşi metodă. Cărturarul va rămâne pe baricade în
căutarea idealului de perfecţiune umană pe care încerca să-l transmită
conaţionalilor săi: „Să ne întrebăm ce am
făcut pentru împodobirea sufletului nostru şi al celorlalţi, cât adevăr am
adunat, câtă lumină am strâns şi am răspândit, ce bunătate am împărtăşit, să ne
reculegem şi să cântărim cum ne-am răsplătit părinţii, cum ne-am iubit
fraţii, cum ne-am înălţat copiii, cum
ne-am cinstit soţia şi familia, cum ne-am ajutat aproapele, cum ne-am slujit
neamul, cum am uşurat măcar cu greutatea unui pai, omenirea. „Nu cred că în
presa contemporană să găsim vreun jurnalist atât de dedicat naţiei, cu gânduri
şi sentimente atât de curate!...Poetul s-a ţinut dârz pe baricade în
confruntarea cu cei ce l-au ucis pe Iorga, a protestat cu armele sale împotriva
lagărelor naziste şi-a metodelor inumane de anihilare a fiinţei umane.
În
numărul 41 al revistei Presse medicale,
Pierre Werthelmer publică articolul „Lobotomia prefrontală”, fapt care-l umple
de indignare şi căruia îi răspunde cu studiul „Lobii frontali-inamici ai
umanităţii”. Dar cel mai trist eveniment care-l marchează pe umanistul
Voiculescu este lansarea bombei atomice, despre care scrie că aşa şi-a imaginat
prăbuşirea Atlantidei în a cărei existenţă crezuse. Cel care credea în misiunea
perpetuă a omului de cultură de a se pune în slujba poporului căruia îi
aparţine primeşte în această perioadă şi cea mai cruntă lovitură în propria
existenţă - moartea soţiei, Maria Mitescu-Voiculescu, ceea ce îl va marca până
la sfârşitul vieţii, amplificându-i însingurarea. Dar iată că unul dintre cei
mai împătimiţi iubitori de oameni ai culturii române, singurul scriitor care
şi-a păstrat verticalitatea până la capăt, refuzând colaborarea cu regimul
comunist, nou instaurat, va plăti cu vârf şi îndesat atitudinea sa de om al
cetăţii.
La 5 august 1958 Securitatea va pătrunde cu forţa
în casa „duşmanului regimului”, Vasile Voiculescu, pentru a găsi materiale
compromiţătoare. Este anul în care, în directivele celor de la putere, sunt
înscrise două mari acţiuni de anihilare a elitelor naţionale. Arestarea lui
Vasile Voiculescu făcea parte dintr-un plan de proces ce dorea să intimideze
orice reacţie a clerului la noua Lege a Cultelor. Astfel, poetul a fost inclus
în procesul grupării „Rugul Aprins”, deşi participarea lui la activităţile
acestei grupări nu era una marcantă. „Rugul Aprins” era un cerc de rugăciune şi
reflecţie religioasă înfiinţat de călugărul rus Ioan Străinul, la Mănăstirea
Antim, unde acesta adusese din pribegie o icoană a Sfintei Fecioare stând
deasupra unui rug aprins. În fruntea grupului se aflau Sandu Tudor, Sofian Boghiu
ş.a., toţi membrii participând la acele momente de reflecţie şi meditaţie în
care îl căutau pe Dumnezeu în interiorul propriei fiinţe prin rugăciunea
inimii. Participarea lui Vasile Voiculescu n-a fost nici pe departe cea evocată
de Marius Oprea în cartea sa „Adevărata călătorie a lui Zahei”. În august 1958,
Vasile Voiculescu este arestat şi, o dată cu el, întreaga bibliotecă, în jur de
6000 de volume, printre care şi o carte în limba germană a lui Em. Swedengorg
adnotată cu versuri în limba română, ca document incriminator.Celor 16 persoane
din lot li se înscenează un proces, fiind acuzaţi de „uneltire împotriva
ordinii sociale” . Iată ce spune preotul Roman Braga: „A fost o parodie de
proces cu uşile încuiate, deoarece au fost rostite ca martori numele unor
oameni din guvern, cum era Athanase Joja...”
La câteva luni după lotul „Rugului Aprins” în care
fusese arestat Vasile Voiculescu, se pune în aplicare cel de-al doilea plan de
intimidare al intelectualilor prin arestarea lotului Noica - Pillat, în urma
căruia sunt întemniţaţi 25 de intelectuali pentru marea vină de a se fi
întâlnit şi discutat cărţi de-ale lui Goethe, Cioran, Noica.
Trebuie să amintesc aici lipsa de reacţie
ascriitorilor români aflaţi la masă cu puterea comunistă. Tudor Arghezi se
ascunde, Zaharia Stancu pe care poetul îl ajutase în regimul anterior într-o
situaţie similară nu vrea să se implice, iar Mihai Beniuc îl respinge pe fiul
scriitorului , nedorind să depună mărturie, deoarece, „n-a vrut să colaboreze
cu Puterea”. Radu Boureanu, expertul literar al Securităţii, declară poeziile
lui Vasile Voiculescu drept „duşmănoase”.
Încarcerat la Jilava, este întâlnit de Nicolae
Steindhart, care mărturiseşte în Jurnalul său: „Totul – ca de atâtea ori în atâtea locuri penitenciare, dar acum e
primul contact – se arată în aşa măsură de lugubru şi apăsător încât nu pare a
fi real. Încântătoare e prezenţa doctorului Voiculescu, foarte îmbătrânit,
numai oase, blând, manierat, paşnic, nobil, vioi la minte, dar frânt de
oboseala.“
„Doctorul
Voiculescu şi episcopul Leu (tare dărâmat, umbla în carje, e înţolit în straie
miţoase de baciu la o stană de munte înalt) sunt interogaţi pe îndelete de
gardienii care, probabil, se plictisesc. Amândoi sunt batjocoriţi şi beşteliţi,
insultaţi, înjuraţi şi porcăiţi. Ceilalţi scapă mai usor.“
După 4 ani, în 1962, va fi eliberat. Iese din
închisoare în stare de agonie, pe targă, bolnav de TBC şi moare peste câteva
luni cu inima rănită pentru arestarea celor 6000 de volume pe care nici urmaşii
nu le-au mai recuperat.
A fost un martir al neamului căruia astăzi singura
mulţumire care i se oferă de către contemporani este aceea de-a fi pus în
debara cot la cot cu ceilalţi morţi netrebuincioşi pe motiv de evoluţie
culturală. Indiferent câtă recunoaştere îi va da sau nu posteritatea, Vasile
Voiculescu rămâne un reper moral în cultura română, un mare Umanist pus în slujba
propriei naţii şi un scriitor de valoare a cărui operă n-a fost îndeajuns
explorată.
„Marile
porunci către Adevăr şi Dreptate, înaltele porniri către Bunătate şi Jertfire
de sine vin din adâncurile firii noastre primordiale, măcar tot din atât adânc cum
vine egoismul orb, răutatea şi minciuna, şi ar trebui să fim buni cel puţin cât
suntem răi, să fim vrednici cât suntem mincinoşi, ca să fim întregi.”(Aşchii
de meditaţie).
Bibliografie: Vasile Voiculescu, Gânduri albe,
Editura Cartea românească , 1986
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu