Lucian Blaga e mut ca o
lebădă.
În patria sa
zăpada făpturii ţine loc de
cuvânt.
Sufletul lui e în căutare,
în mută, seculară căutare,
de totdeauna,
şi până la cele din urmă
hotare.
El caută apa din care bea
curcubeul.
El caută apa,
din care curcubeul
îşi bea frumuseţea şi
nefiinţa.
(Autoportret)
În 1932, când se
împlineau 100 de ani de la moartea lui Goethe, Blaga publică studiul Daimonion (1926, 1930) în care caută să
dea o interpretare ideilor filozofice ale lui Goethe referitoare la conţinutul
termenului daimonion.
Demonicul lui Goethe este diferit de al lui Socrate, care credea în
existenţa unui glas lăuntric dincolo de conştiinţă ce te opreşte în momentele
cruciale de la înfăptuirea unor lucruri. Blaga consideră că toate ideile pe
care Goethe le-a împărtăşit secretarului său Eckermann, legate de acest
subiect, constituie o construcţie mitică. În studiul său porneşte de la cele
două moduri de-a pătrunde în esenţa lumii – prin „gândirea ştiinţifică” şi prin „gândirea
mitică”, care nu sunt antinomice, ci tind în aceeaşi măsură să simplifice
realitatea prin intermediul unor „imagini
–sinteză”. „Gândirea ştiinţifică”
lucrează cu raporturi abstracte, în vreme ce mitul lucrează cu imagini, prin
excelenţă. În „gândirea ştiinţifică”,
„imaginea –sinteză” devine
schematică, în vreme ce în mit, „imaginea-sinteză”
se potenţează şi se concretizează până la dobândirea de noi sensuri. Cele două
tipuri de gândire pot fi asociate cu cele două tipuri de cunoaştere definite de
Blaga în Trilogia cunoaşterii: cea „luciferică” (mitică) şi cea „paradisiacă”(logică). „Un poet pus
faţă în faţă cu puterile lumii şi ale vieţii, şi dacă nu vrea să-şi
dezmintă menirea creatoare, nu poate să gândească decât mitic.”(pg.175)
În interiorul gândirii mitice, Goethe se opreşte asupra teoriei culorilor
care, din punctul lui de vedere, sunt „rezultate
ale diferitelor îmbinări dintre lumină şi întuneric”; culorile fiind definite ca „fapte
şi suferinţe” ale luminii în lupta cu întunericul.
Revenind la daimonionul lui Goethe,
se pare că doar numele l-a împrumutat de la Socrate; pentru el, demonicul e „înfăptuitorul”, „creatorul” care se poate manifesta în orice domeniu - artă,
filosofie, ştiinţă, politică. Astfel, Napoleon este unul dintre aceşti daimonioni. Alături de el, Mozart,
Rafael, Shakespeare, dar mai ales, Byron. Demonicul e „taina vieţii şi a lumii”şi se manifestă în personalităţi mult
superioare celorlalţi, de cele mai multe ori independent de voinţa acestora.
Blaga îi mai adaugă pe Rimbaud, Verlaine, Gauguin, Van Gogh, Radiguet, „toţi
având în comun trăiri în ritm grăbit de tragică baladă, vieţi scurte, repede
mistuite de demonicul sălăşluit în ei ca o fatalitate de neînlăturat.”
În concepţia lui Goethe, cel atins de demonism e capabil să se lupte cu tot
universul pentru credinţa sa. În asta constă latura sa pozitivă, care-l face
diferit de Mefistofel, demonul principiilor negative.
Un alt element specific
gândirii mitice a lui Goethe îl reprezintă relaţia sa cu „istoria”, cu evoluţia
umanităţii, pe care el o vede în chip de „spirală”. „Istoria ar fi o continuă creaţie, cu reveniri pe un plan superior, o
înaintare, desigur, dar o înaintare în cursul căreia nici o epocă nu se repetă
exact la fel şi în care revenirile se săvârşesc totdeauna la alt nivel, pe altă
suprafaţă, ca răsucirile în progresie ale unei spirale.”(Goethe şi filosofia
istoriei, pg.189)
Pentru conştiinţa omenească, „demonicul”
este un „inconştient”, termen foarte
îndrăgit şi utilizat de romantici începând cu Leibnitz, Ed.V. Hartmann, Schelling,
Fichte şi până la Goethe „recunoscut ca
fiind zeul lor”.El atribuia inconştientului trăsături magice, oculte.
În artă, demonicul este reprezentat de acel nescio quid, element imponderabil şi de nedefinit născut din geniul artistic. Kant îl numea „facultate a ideilor estetice”, dând
astfel geniului recunoaşterea deplină ca element iraţional.
„În poezie este în adevăr ceva
demonic, spune Goethe, şi îndeosebi
în cea inconştientă, care depăşeşte atât intelectul, cât şi raţiunea, şi care
din pricina asta mişcă aşa de mult. Ceva asemănător se găseşte în gradul cel
mai mare în muzică.”
Dar de la teoria lui
Kant asupra geniului, care multora li s-a părut destul de aridă, Blaga trece la
cea a lui Schopenhauer, care pune pe primul loc, intuiţia; geniul este facultatea individului de-a contempla în mod
obiectiv Idei platonice. Spre deosebire de el, Goethe sustrage intuiţia oricărei tentative de
raţionalizare. Alţi romantici, precum fraţii Schlegel, vedeau în geniu pe homo universalis. „Orice om complet,
spune Fr. Schlegel, are geniu, sau, „orice
geniu este universal”. Numai că Goethe, „unul din cei mai universali oameni”, consideră că geniul se poate manifesta în orice
domeniu practic sau spiritual, dar desăvârşirea lui se produce doar în limitare,
demonicul fiind acel element iraţional, ipostază magică a divinităţii, creator
şi intuitiv care aparţine geniului. În studiul său, Lucian Blaga ţine să scoată
în evidenţă faptul că o serie de cercetători ai operei lui Goethe au
identificat daimonionul cu geniul, fapt pe care îl contrazice:
„Demonicul pare deci în concepţia
goethiană o noţiune mai largă decât geniul. Poate nu ne înşelăm dacă formulăm
situaţia astfel: există demonici fără geniu, dar nu există geniu fără demonic.
În orice geniu demonicul este un factor sine qua non.”(Interpretări ale demonicului,
pg.214)
Şi ca o apreciere personală,
consideră că există un „demonic magic”
care nu are neapărat geniu şi un „demonic
creator care este activ în geniu”.
A gândi mitic nu înseamnă a crea mituri şi nici a gândi propriu-zis, ci a
percepe prin intuiţie acele puteri impersonale, energii, ipostaze, care pot
evoca o atmosferă mitică. În această categorie intră apollinicul şi dionisiacul,
invocaţi de Nietzsche în Naşterea
tragediei, fausticul lui Goethe. În finalul studiului privind daimonionul în concepţia poetului de la
Weimar, Blaga decelează ideea demonicului pe mai multe planuri:
- metafizic, ca element paradoxal
al panteismului lui Goethe;
- istoric, ca principiu
supraistoric al apariţiilor istorice;
- estetic, iraţionalul din artă;
- etic, faptele ce stau în afara
legilor morale;
- psihologic, parte a inconştientului;
- în teoria geniului, ca element sine qua non al geniului;
- în filosofia culturii, ca sursă
a elementelor iraţionale din orice cultură.
Pe scurt, acesta este esenţa incursiunii pe care Lucian Blaga a făcut-o în
spaţiul ideilor filosofice goethiene, pentru a evidenţia concepţia acestuia
asupra daimonionului, incursiune care
scoate în evidenţă măestria şi subtilitatea eseistului.
„Dacă Eminescu reprezintă dimensiunea
anabazică, astrală a verbului românesc, Blaga o reprezintă pe cea catabazică,
abisală. Primul este lumina înălţimilor, celălalt tăcerea adâncurilor, iar între cele două limite,
aidoma unui templu pitagoreic împresurat de grădini semiramidice, poezia
românească, arhitecturile sonore, grave ale lui Ion Barbu.”(Teohar Mihadaş)
(Lucian Blaga printre contemporani,
dialoguri adnotate, I.Oprişan)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu