– Cum te simţi dragul meu? l-a întrebat ea,
aplecându-se către el.
–Ştii, Annia, a spus Feodor Mihailovici cu
voce stinsă, sunt trei ore de când nu dorm şi mă tot gândesc şi-mi dau seama
limpede că am să mor astăzi.
– Dragul meu, de ce crezi asta? Doar acum te
simţi mai bine, sângele nu mai curge, se vede că s-a format un „dop”, cum
spunea Koşlakov. Pentru Dumnezeu, nu te mai chinui cu temerile, ai să mai
trăieşti, te asigur eu.
A deschis Biblia care-i fusese dăruită la
Tobolsk [când pleca la ocnă] de soţiile decembriştilor:
– Vezi ce scrie aici: „nu Mă opri”, înseamnă
că am să mor.
Anna Grigorievna plângea. El îi mulțumea mereu, o consola, îi încredinţa copiii.
–Ţine minte, Annia, te-am iubit întotdeauna
cu o dragoste fierbinte şi nu te-am înşelat niciodată, nici măcar cu gândul!
La ora 11 hemoragia s-a repetat. Bolnavul a
fost cuprins de o slăbiciune neobişnuită. El şi-a chemat copiii, i-a luat în
braţe şi şi-a rugat
soţia să citească parabola fiului risipitor (s.m.). Aceasta a fost ultima lectură auzită de
Dostoievski. După o nouă hemoragie, la orele 7 seara, el ş-a pierdut cunoştinţa
şi la orele 8 şi 38 de minute a murit.
(Leonid Grossman – Titanul.
Viaţa lui Dostoievski, trad. George Iaru,
București,
Ed. Lider, 1998, p. 498-499)
Astfel se stingea din
viaţă “titanul literaturii ruse”, lăsând în urma lui o văduvă cu doi copii. Să
vedem cine a fost Anna Grigorievna Dostoievski.
Spre sfârşitul anului
1866 Dostoievski s-a mutat la Petersburg
şi a decis să-şi angajeze o stenodactilografă pentru a-l ajuta să finalizeze
romanul Jucătorul. I-a fost recomandată tânăra Anna Grigorievna
Snitkina, o fată modestă, liniştită, pe al cărei chip se citea inteligenţa.
Încântată să se afle în preajma celebrului scriitor, Anna a acceptat, fiind
impresionată, mai ales, de simplitatea şi de sinceritatea lui. În scurt timp
l-a îndrăgit, deşi era cu 25 de ani mai tânără decât el. În 1846, când se
năştea Anna, Dostoievski începuse să fie cunoscut şi remarcat după publicarea
nuvelei Dublul…
Nu după mult
timp s-au căsătorit. Vreme de 14 ani, Anna a fost îngerul lui păzitor: aşa cum
Nora Joyce îl salvase pe Joyce de alcoolism, Ana i-a fost aproape în perioadele
lui dramatice, când depindea de jocurile de noroc şi, mai ales, în momentele de
cumpănă când trecea prin crizele de epilepsie. Anna Grigorievna a apărut
în viaţa scriitorului într-un moment critic – după o căsătorie nefericită şi
după câteva poveşti de iubire la fel de nefericite, singur şi chinuit de boala
lui avea, cu siguranţă, nevoie de un ajutor în redactarea scrierilor, dar şi de
un suflet care să-i fie aproape.
În 1881 Dostoievski pleca
în lumea umbrelor, Anna supravieţuindu-i 37 de ani, timp în care s-a ocupat în
mod special de promovarea operei sale. Aşa cum spune criticul Leonid
Grossman, Anna a fost un adevărat “model al acelui fenomen greu de
realizat şi rar întâlnit care se cheamă dragoste activă.”
Într-una dintre convorbirile
pe care Anna Grigorievna le-a avut cu Leonid Grossman i-a povestit despre
întâlnirea ei cu tânărul compozitor Serghei Prokofiev, încă student la acea
vreme. Deja ajunsese să fie cunoscut, dar şi destul de controversat pentru
inovaţiile pe care le introdusese în componistică, spărgând toate canoanele
timpului. Lucrarea sa, Suita
scitică, interpretată în 1916, a produs un val de proteste în lumea
academică muzicală pentru limbajul muzical aproape brutal, nemaiîntâlnit.
Compozitorul se afla încă într-o febrilă căutare, când s-a apucat de o nouă
compoziţe muzicală, opera “Jucătorul”, inspirată de romanul lui
Dostoievski. Hotărât să păstreze textul original dostoievskian, Prokofiev n-a
mai apelat la un libretist. Lucrarea i-a fost acceptată la teatrul Mariinski
din Petrograd, însă, curând, regizorul spectacolului, Bogoliubov, şi-a retras
colaborarea iar artişii au început a-şi arăta nemulţumirea faţă de sonoritatea
brutală a muzicii dar şi faţă de lipsa de melodicitate a textului. Era 1917.
Opera a fost retrasă din repertoriu, iar teatrul a fost închis. În tot acest
angrenaj de evenimente, compozitorul omisese să ceară acordul familiei
Dostoievski, astfel că s-a mai trezit şi cu un protest şi din partea
acestora.
Acordul însă exista din
partea Annei Grigorievna, căreia Prokofiev i-a făcut o vizită oferindu-i
partitura operei cu o dedicaţie din partea lui. Ca de obicei îşi luase cu el
agenda albastră pe care o purta mai mereu asupra sa. Anna era o bătrânică
plinuţă, îmbrăcată după moda veche, purtând pe cap o “nakolka” prinsă de părul
cărunt, adunat în coc. “Prevenită de Prokofiev, care o rugase să noteze
câteva cuvinte legate de tema soarelui a rămas pe gânduri câteva clipe, apoi,
aplecându-se peste paginile albumului a aşternut cu scrisul ei ferm şi citeţ
următoarele câteva cuvinte: „Soarele vieţii mele- Fiodor Dostoievski.”
După care a pus data: 6 ianuarie 1917. Şi dintr-o dată chipul ei s-a
transfigurat fiind inundat de roşeaţă, ochii strălucind de mândrie, de un
profund sentiment de fericire. Nu era pentru prima dată când unul dintre
contemporani observa acea transfigurare a chipului Annei atunci când era
amintit numele lui Fiodor Dostoievski.
Altădată, întrebată de un
tovarăş de călătorie care o recunoscuse în trenul ce mergea de la Moscova la
Sankt Petersburg : “Ce fel de om era Dostoievski?” Anna i-a răspuns cu
aceeaşi lucire în priviri: “Era omul cel mai bun, cel mai tandru, cel mai
inteligent şi cel mai generos din câţi am cunoscut vreodată.”
Anna Grigorievna a fost
un veritabil agent literar pentru opera lui Dostoievski a urmărit toate
editările, toate punerile în scenă, s-a opus atunci când a considerat că se
aduce atingere renumelui scriitorului. A avut o atitudine pioasă faţă de tot
ceea ce-a scris Dostoievski, însă a fost şi o femeie cât se poate de
pragmatică. Dorinţa ei a fost ca cei doi copii: Fiodor Fiodorovici şi Liubov
Fiodorovna să se ocupe mai departe de moştenirea literară de la tatăl lor. Abia
după moartea ei, Fiodor, fiul, a plecat de la Ialta în Moscova şi s-a ocupat o
vreme de moştenirea literară. În schimb, Liubov, care s-a stabilit în
străinătate din 1913, a publicat o carte tendenţioasă la adresa tatălui
său în care printre altele nota: “Mama mea a vorbit toată viaţa despre soţul
său ca despre un om ideal, iar după ce a devenit văduvă şi-a educat copiii în
spiritual unui adevărat cult pentru tatăl lor.”
Deasupra tuturor acestor
neînţelegeri rămâne iubirea unică şi atât de profundă pe care Anna Grigorievna
i-a păstrat-o lui Fiodor Dostoievski până a închis ochii şi dincolo de mormânt.
Forever and a day. Tânăra fată care trecuse într-o bună zi pragul casei
marelui scriitor, cu servieta în braţe, oferindu-şi serviciile de
stenodactilograf, a lăsat posterităţii una dintre cele mai frumoase şi mai
emoţionante poveşti de iubire. De remarcat că Anna n-a fost nici pe departe
supusă firii dificile a lui Dostoievski, ci a rămas ea însăşi, independentă,
adoptând o atitudine corectă şi demnă. A fost lucrul care l-a impresionat cel
mai mult pe scriitor şi, din momentul în care a văzut-o, nu şi-a mai putut
închipui viaţa fără “Anecika lui”.
O martoră a convieţuirii
dintre cei doi povesteşte: „Ea se purta cu el ca o dădacă sau ca o mamă din
cele grijulii. Pregătindu-i cele de trebuinţă când el avea să plece undeva, îi
aducea ba una, ba alta până când în cele din urmă îl vedea plecat. Deodată
zbârnâia soneria de la intrare.”Cine-I acolo?” “Eu, Anna Grigorievna! Batista!
Ai uitat să-mi dai batista!” îi spunea el pe un ton dramatic. Erau firi
diferite: ea veselă, plină de viaţă, râdea deseori cu poftă. El lua totul în
tragic.
Avea simţul umorului
şi-şi cunoştea foarte bine poziţia, deşi era modestă din fire. Aflată în
străinătate îi scria fiicei sale: „Hotelierul, aflând de la nevastă-sa ,
care nu-i străină de ceea ce se cheamă literatură, că sunt soţia unui celebru
scriitor, îmi spune acum “madame Tolstoi”. Eu nu protestez. A vrut să-mi
prezinte un literat englez, dare eu am refuzat să cunosc asemenea plevuşcă, iar
cu Shakespeare el n-are cum să-mi facă cunoştinţă…” iar zece ani mai
târziu după moartea lui Dostoievski fiind întrebată de un gazetar lipsit de
tact de ce nu s-a mai recăsătorit, i-a răspuns: „Păi după ce l-am avut de
bărbat pe Dostoievski, cu cine m-aş mai putea mărita? Poate doar cu Tolstoi!”
Îl cunoscuse, personal,
pe Tolstoi în 1889 când îi aprobase o incintă în Muzeul de istorie
din Moscova pentru a amenaja “Muzeul memorial F. M. Dostoievski”
Aproape în fiecare an
Anna Grigorievna pleca la băi în străinătate. Primul lucru pe care-l făcea când
ajungea acolo, vizita librăriile să vadă ce cărţi ale lui Dostoievski se vând,
cine le-a editat. Revenea în Rusia cu o cantitate imensă de cărţi. Dar
niciodată nu renunţa la activitatea ei de corector, deşi vederea îi slăbise
foarte tare şi citea cu lupa. Îi plăceau foarte mult pălăriile şi nu–şi refuza
plăcerea de a-şi cumpăra câteva. Nu semăna în acele momente nici pe departe cu
acea Anna Grigorievna care, cu ani în urmă îşi vânduse paltonul să-i cumpere
soţului o pălărie nouă. Rămâsese la fel de modestă, de chibzuită şi de
pragmatică.
Munca de editor
i-au atins sănătatea astfel că în 1911 la 1 septembrie şi-a vândut drepturile
de editor. Deşi, pe seama ei se colportau zvonuri despre bogăţia imensă pe care
ar fi deţinut-o, adevărul era altul. Anna făcea numeroase donaţii, ridicase
şcoala din Staraia Russa care-i purta numele lui Dostoievski.
Anna Grigorievna a
supravieţuit domniei a patru ţari, a trecut pragul unui nou secol , a fost
martora a trei revoluţii, a folosit tramvaiul, lumina electrică, telefonul şi
metroul. Vara anului 1918, în plin război a prins-o la Ialta. Foametea
începuse să bântuie şi, într-una din zile, povesteşte nora ei, Ekaterina
Petrovna, cineva i-a dăruit două funturi de pâine proapătă. Le-a mâncat
toate şi, în urma unei crize de colită, pe 21 iunie 1918 s-a stins din viaţă.
“Am devenit soţia lui
Fiodor Mihailovici când aveam 20 de ani. Astăzi am depăşit 70, dar şi acum îi
aparţin numai lui: prin fiecare faptă, prin fiecare gând al meu aparţin
memoriei lui, activităţii lui, copiilor şi nepoţilor lui”, nota ea în Memorii.
Bibliografie: D.
Dostoievski, Soarele vieţii mele, Caiete critice, 1993
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu