Nu ridica vălul pictat
pe care, trăitorii
Viaţă îl numesc; chiar dacă forme ireale pot fi pe el pictate
Viaţă îl numesc; chiar dacă forme ireale pot fi pe el pictate
Nu fac decât să
mimeze tot ce am crede
În culori întinse la întâmplare – în dosul lui stă
ascunsă Teama
Şi Speranţa, Destine gemene care îşi împletesc
mereu
Umbrele, deasupra haosului orb şi ameninţător.
Ştiam pe cineva care l-a ridicat – căuta,
Pentru că inima-i rătăcită era miloasă, lucruri pe
care să le iubească
Dar nu le-a găsit, vai!, nici măcar nu erau acolo
Ceea ce există în lume, lucruri pe care le-ar fi
aprobat.
Prin multele lucruri fără direcţie, el a mers,
O minune printre umbre, un spot de lumină
Pe scena întunecată, un Duh care se chinuie căutând
Adevărul. Dar nici
el, nici Propovăduitorul nu l-au găsit
(Nu ridica vălul pictat pe care trăitorii viaţă îl
numesc de Percy Bysshe
Shelley, trad. Nick Sava)
William Somerset Maugham s-a născut la Paris pe 25 ianuarie 1874, în familia juristului englez Robert Ormond
Maugham. Bunicul său, Robert Maugham, fusese de asemeni un avocat de renume,
unul dintre fondatorii English Law Society, astfel încât era de aşteptat ca
tânărul William să îmbrăţişeze la rândul lui Cariera juridică. Era al patrulea
fiu pe care Edith Mary( născută Snell) îl adusese pe lume la diferenţă destul
de mare de ceilalţi trei. La vârsta de 8 ani rămâne orfan de mamă şi tânărul
William Somerset Maugham va rămâne marcat pe viaţă de dispariţia ei prematură.
Îi va păstra fotografia în camera sa până la sfârşitul vieţii. Doi ani mai
târziu moare şi tatăl său bolnav de cancer şi este luat sub ocrotirea unchiului
său de pe tată, Henry, MacDonald Maugham, vicar anglican de Whitstable, un mic
port din Kent. Sexagenarul snob, căsătorit cu o aristocrată nemţoaică în cu
care nu avea copii va deveni eroul principal al povestirii Ploaia.
Crescut în inima Parisului, într-o lume “proustiană” de burghezi
cosmopoliţi cunoscuse de mic copil mediul artistic, casa avocatului Maugham
fiind deschisă pentru numeroşi scriitori şi pictori. Prima carte pe care
copilul o citea zi de zi mamei în timpul
ceaiului a fost Fabule de La Fontaine. Îşi face studiile în Anglia şi
apoi la Heidelberg în Germania. Nu va profesa niciodată ca medic, meserie
pentru care se pregătise, în anii 30 devenind cel mai bine plătit scriitor. Supranumit
„Maupassant al Angliei” debutează în
1897 cu Liza din Lambeth, însă
cartea care–i aduce succes este Of Human
Bondage(1915) în care-şi descrie anii
copilăriei. Nuvelist, dramaturg şi romancier de mare succes Somerset Maugham
moare la 16 decembrie 1965
Având ca moto versurile cu care începe sonetul lui Shelley, Lift Not The Painted Veil Which Those Who
Live, romanul lui Somerset Maugham, Vălul
pictat are ca subiect o poveste de dragoste
neîmplinită. La prima vedere, povestea
de dragoste dintre tânărul microbiolog Waltwer Fane şi Kitty Garstin
care avea să-i devină soţie pare a fi o poveste obişnuită. Pătrunzând către
straturile mai profunde ale diegezei constatăm că lucrurile nu sunt chiar atât
de simple şi descoperim o adevărată lecţie de viaţă. Eroina principală,
frumoasa Kitty, aparţine unei familii mic burgheze al cărei ţel principal era accederea
pe o treaptă socială superioară. Mama sa, doamna Garstin era “o
femeie aspră, crudă, dominatoare, ambiţioasă, zgârcită şi proastă” şi nu-i
putuse oferi lui Kitty un alt model de
căsnicie decât cel pe care îl avusese ea alături de sărmanul domn Bernard
Garstin. Cu ambiţia ei fără margini îşi teroriza fără cruţare soţul
împingându-l de la spate cu scopul de-a parveni în înalta societate şi de-a
mări cât mai mult veniturile familiei. Cele două fiice îl priveau cu acelaşi
dispreţ considerându-l doar o sursă de venituri, un străin care avea obligaţia
să muncească până la epuizare pentru a le crea lor tot confortul. Toate eforturile
doamnului Garstin de-a intra în Parlament
sfârşiră într-un eşec lamentabil, ba până şi biroul de avocatură începu să
meargă cât se poate de prost. Doamna Garstin nu cedă, mai ales că, gândul ei
principal era acum la cele două fiice, Kitty şi Doris pentru care dorea să aranjeze mariaje avantajoase .
Doris, cu care natura nu fusese prea darnică, nu-i oferea mari speranţe,
unicul ei ţel fiind s-o mărite cu un tânăr înstărit şi cu o profesie onorabilă.
Kitty, în schimb era o frumuseţe fapt care o făcea pe doamna Garstin să-şi
reverse asupra ei toată dragostea şi toată atenţia precum şi cele mai
ambiţioase speranţe de-a parveni, lucru care tatălui său nu-i reuşise. Aşteptând
să apară pretendentul perfect, ani la rând Kitty îşi refuză admiratorii şi, pe
măsură ce timpul trecea, asupra ei se opreau cu admiraţie doar privirile
bărbaţilor mult mai în vârstă. Astfel, mama sa, care devenea din ce în ce mai
furioasă pe ea pentru ratarea celor mai bune şanse, începu să coboare ştacheta,
mai ales că până şi urâţica Doris reuşise să angajeze un mariaj cât de cât pe
placul ei.
În aceste momente în care Kitty era aproape panicată că va rămâne în
continuarea în preajma exasperantei doamnă Garston, a apărut tânărul biolog
Walter Fane. Timid şi obişnuit mai mult cu
munca de cercetare, decât cu societatea mondenă, tânărul doctor se
îndrăgosteşte profund de Kitty şi-i cere mâna. În urma unor calcule meschine,
vulgara şi superficiala Kitty acceptă căsătoria cu Walter Fane. Era singurul
mod, în acel moment, de-a scăpa de sub tutela unei mame tiranice şi totodată
de-a căpăta un alt statut, chit că sensibilul şi delicatul doctor ocupa doar
măruntul post de bacteriolog al guvernului într-o colonie chinezească.
Fire interiorizată, sensibil,
reţinut şi mare iubitor de lectură, Walter Fane aproape că nu avea nimic în comun cu
frivola Kitty, preocupată doar de dans, flecăreală, modă şi flirturi. Capabil
de o dragoste profundă de drum lung, Walter se lăsase prins în mrejele frumoasei
Kitty, deşi din prima clipă simţise că nimic nu i-ar fi putut lega. Kitty nu
avea nici dragoste, nici respect pentru el. Aproape că-l detesta în momentele
de intimitate.
Nemulţumită de ceea ce înfăptuise, Kitty era cât se poate de
vulnerabilă, capabilă în orice moment
să-şi înşele soţul pe care nu-l putea suferi. Şi iată că-l întâlneşte pe Charlie,
Townsend, secretar al viceguvernatorului coloniei, făcut din acelaşi aluat,
vulgar şi nepăsător, mult mai chipeş şi oricând dispus la o relaţie
clandestină, deşi era căsătorit cu Dorothy Townsend. Kitty şi Charlie au
devenit în scurt timp amanţi fără să le
pese prea mult de eventuala descoperire a relaţiei lor. Într-una din zile
doctorul Walter Fane se întoarce mai devreme acasă şi-i surprinde pe cei doi
făcând amor. Este momentul de cotitură al vieţii cuplului Walter Fane şi Kitty.
Convinsă fiind că amantul o iubeşte într-atât încât să facă nebunia de a-şi
părăsi familia, Kitty merge să-i ceară lui Charlie să-şi lase nevasta şi să se
căsătorească cu ea. Era atât de naivă încât să creadă că un personaj frivol,
lipsit de profunzime aşa cum era Charlie ar fi dat totul pentru a fi împreună
cu ea. Plictisită de statornicia şi adâncimea iubirii lui Walter, Kitty căutase
aventura , senzaţiile puternice, neprevăzutul, în braţele amantului său căruia,
nici măcar nu-i trecea prin cap să-şi pericliteze statutul social. Trezit brusc din adoraţia pe care o nutrea
pentru nevasta sa, rănit de moarte în
adîncul sufletului pentru că-i fusese
necredincioasă, Walter îi cere să-l însoţească în insula Mei Tan Fu, bântuită
de holeră. Şansele de supravieţuire erau egale şi minime pentru amândoi. Este
momentul în care consideră că singur Dumnezeu poate decide asupra relaţiei lor:
O iubise prea mult până-n momentul adulterului, iar acum dragostea se
transformase într-un dispreţ profund pentru incapacitatea femeii de a-şi depăşi
condiţia.
O dată ajunşi în Mei Tan Fu pentru
Walter Fane şi Kitty viaţa capătă cu totul alte dimensiuni, atâta timp cât
graniţa dintre viaţă şi moarte devenise aproape invizibilă: „Când
toate lucrurile durau atât de puţin şi nimic nu conta prea mult, era pur şi
simplu păcat că oamenii, dând o importanţă absurdă unor obiecte neînsemnate, îşi
provocau nefericire şi lor înşile, şi unii altora.”
De fapt adevărata poveste de dragoste abia de aici începe. Doctorul Walter
Fane, superior din punct de vedere spiritual, îşi dă seama că privind-o pe
biata Kitty cu ochi de îndrăgostit o împovărase cu calităţi pe care nu le avea
aşteptând de la ea să se poarte aşa cum nimeni n-o învăţase. Chipul ei frumos
nu-l înşelase, ştia că-i frivolă şi că nu-l iubeşte însă sperase ca timpul s-o
schimbe. Adulterul ei a venit ca un duş rece, vălul pictat cu imaginea frumoasă a unei femei superioare spiritual
a căzut lăsând la vedere hidoşenia unui
chip găunos. Aici află şi el un mare adevăr:
„Există o singură cale de a le cuceri inimile şi anume aceea de a deveni
aidoma celor de care vrei să fii iubită.” De aceea nici nu se gândeşte
să divorţeze de Kitty continuînd s-o
iubească în adâncul fiinţei sale.
Încet-încet, rolurile par să se
inverseze, Kitty descoperă că bărbatul lângă care trăia merita toată dragostea
şi tot respectul din lume. Prin ceea ce face
se străduieşte atât cât poate să se ridice la nivelul lui. Dar Walter
nu-i mai pote arăta iubirea. Focul va arde mocnit în adâncul sufletului său
până la capătul vieţii. Între timp află că Kitty este gravidă, un alt motiv
să-i macine sufletul atâta timp cât nu se ştia sigur al cui este copilul.
Se lasă pur şi simplu acaparat definitiv
de munca de cercetare lăsând pe seama destinului să tranşeze lucrurile. Se
îmbolnăveşte de holeră şi în scurt timp moare.Ultimele cuvinte pe care i le-a
şoptit lui Kitty au fost: „De murit a
murit dulăul( The Dog it was at died)”, ultimul
vers din Elegie la moartea unui câine
turbat de Oliver Goldsmith. S-a dovedit până la urmă că „dulăul cel rău” a
murit, probabil, muşcându-l pe omul fără caracter.
Moartea lui Walter Fane o aduce pe Kitty cu picioarele pe pământ: învăţase
că viaţa trebuie trăită cu toată fiinţa, că nu banii şi statutul social sunt
lucrurile esenţiale pentru care să trăieşti.”...singurul lucru care ne dă
posibilitatea să privim fără dezgust această lume în care trăim este frumuseţea
pe care oamenii o creează când şi când din haos. Tablourile pe care le
pictează, muzica pe care o compun, cărţile pe care le scriu şi vieţile pe care
şi le duc. Dintre toate acestea, cea mai bogată este viaţa frumoasă. Aceasta
este opera de artă desăvârşită, îi spune Waddington, personaj cu rol de
a doua conştiinţă, frumoasei Kitty.”
O nouă întîlnire cu Charlie îi
confirmă că nu-i meritase dragostea nicio clipă şi că niciodată n-a fost omul
care să-i merite încrederea.
Se hotărăşte să se întoarcă în familie şi să-şi crească copilul ce avea să
se nască. Ştia că are pentru ce să trăiască luîndu-şi viaţa de la capăt: „Puternic
este cel care se cucereşte pe sine.”.
Moartea mamei sale vine exact la momentul potrivit pentru nefericitul Bernard Gastrin care toată viaţa nu-i ieşise
din cuvânt, lăsându-se terorizat de ea. Kitty şi tatăl său hotărăsc să meargă în Bahamas să-şi trăiască
viaţa aşa cum n-o mai trăiseră până atunci: ca doi oameni normali. „Singurul
lucru care contează este dragostea pentru datorie. Când dragostea şi datoria
este unul şi acelaşi lucru, atunci ai în tine harul şi te vei bucura de o
fericire care depăşeşte orice înţelegere”, îi spusese, cândva, stareţa
mănăstirii din Mei Tan Fu.
Romanul lui Somerset Maugham a fost transpus pe peliculă în 1934, Kitty Fane
fiind interpretată de Greta Garbo şi în 2006 cu Naomi Watts şi Edward Norton în
rolurile principale. Am văzut ecranizarea din 2006 şi pot spune că, deşi
acţiunea este puţin schimbată în sensul că relaţia dintre Kitty şi Walter Fane este prezentată puţin
diferit în momentul în care ajung pe insula bânduită de holeră, filmul merită
să fie văzut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu