Andrei Codrescu, autorul
romanului Casanova în Boemia s-a născut la Sibiu, în 1946. La vârsta de 20 de ani a
emigrat în Statele Unite ale Americii, în prezent fiind America Distinguished
Professor of English la Louisiana State University
din Baton Rouge.
Poet, romancier şi eseist, Andrei Codrescu reuşeşte dificila performanţă
de a-şi crea propria nişă în spaţiul literaturii americane a secolului XXI.
Câteva din cărţile sale au fost traduse şi în limba română: volumul de
povestiri Domnul Teste în America şi alte momente realiste (1993),volumele
de eseuri Dispariţia lui “Afară”-un manifest al evadării(1995) şi Gaura
din steag (1997), antologia de versuri Candoare străină (1997),
romanele Contesa sângeroasă(1997), Mesi@ (2000) şi Casanova
în Boemia(2005)
Casanova în Boemia
este “un somptuos roman baroc”în care „îşi dau întâlnire erotismul
lui Anne Rice şi metaficţiunea filosofică a lui Umberto Eco”(Kirkus
Reviews) avându-l ca protagonist pe Casanova, Cavaler de Seingalt, aventurierul
veneţian al cărui nume a devenit sinonim cu seducţia. Renumele de “cel mai
mare amant al Europei” a ocultat vreme îndelungată calitatea lui de
mare scriitor remarcată datorită Memoriilor, publicate pentru prima dată
în 1822, la aproape 30 de ani de la moartea sa, în 1960 manuscrisul fiind
publicat integral.
Adevăratul Casanova s-a
născut pe 2 aprilie 1725 la Veneţia, fiu al actriţei Zanetta Farussi şi al
actorului şi dansatorului Gaetano Giuseppe Casanova. La vârsta de 8 ani a rămas
orfan de tată şi a fost crescut o vreme de bunica sa Marzia Baldissera. Tânărul
Casanova a urmat cursuri de matematică, chimie, psihologie, fizică, morală,
filozofie. Spiritul de aventurier înnăscut a contribuit la statutul de
indezirabil la marile curţi europene. Seducător şi libertin, erudit şi filozof,
născut într-o Veneţie în care “mănăstirile erau pline de fete iubitoare,
bine-crescute şi dormice de aventuri,” nu obosea nicioadată să vorbească de
urbea lui natală, deşi îl alungase de trei ori. “Lui Dumnezeu îi era plăcută
dragostea la Veneţia, îşi justifica el tinereţea furtunoasă, şi îngăduia
ca bisericile Sale să laude viaţa iar pictorii Lui să glorifice trupul. Câţiva
senatori zeloşi şi neînduplecaţi, fără îndoială impotenţi, au încercat să
oprească această combinaţie de amor dei şi amor personae dar, în mare parte, au
eşuat lamentabil. Tiepolo picta cu lumina, Vivaldi făcea palazzi să vibreze,
iar Zanetta ţinea în mâini inimile tuturor.” Astfel de vremuri traversase
Cavalerul de Seingolt, vremuri în care bunul-gust şi bunul plac îşi dăduseră
mâna şi creaseră o atmosferă efervescentă, de emulaţie dar şi de trăiri
intense. Odată cu anii senectuţii curajosului Casanova se stingea şi minunatul
secol al XVIII-lea făcând loc altor vremuri marcate de revoluţii, de barbarii,
„fără maniere”, vremuri în care frivolitatea amoroasă, rafinamentele culinare
şi deliciile estetice lăsau loc mitocăniei şi grobianismului. Asemeni lui
Mateiu I. Caragiale care surprindea în Craii de Curtea Veche apusul unui
„secol cristalin precum un cristal de Boemia”, Andrei Codrescu surprinde
în romanul său dizolvarea unei lumi şi instaurarea altei lumi noi, în care
nimic nu mai era cum fusese altădată.
Romanul lui Andrei
Codrescu, antifellinian prin excelenţă ( 1976, Il Casanova, regizat de
Federico Fellini prezenta un Casanova afemeiat) e o carte plină de rafinament
şi de vitalitate în care sunt surprinşi ultimii 13 ani din existenţa lui
Casanova punându-l în valoare ca pe o remarcabilă figură iluministă. După ce
şi-a risipit toată agoniseala, într-o viaţă plină de aventuri, copleşit de
griji şi de nevoi, Casanova acceptă propunerea Contelui de Walstein de-a ocupa
funcţia de bibliotecar la castelul Dux din Boemia. Altădată, oaspete de vază la
cele mai renumite curţi regale, răsfăţat al doamnelor, satisfăcându-şi cele mai
rafinate gusturi alimentare, acum ajunsese bătrân, lipsit de vlagă într-o
regiune friguroasă şi cu o bucătărie mai mult decât barbară. Copleşit de
tristeţe şi de plictiseală, când nu se mai aştepta ca viaţa să-i mai ofere ceva,
o întâlneşte pe Laura Brock, ajunsă şi ea la curtea Contelui Waldstein pe post
de servitoare, după ce murise Baroana Stefania von Helmund, stăpâna care o
introdusese atât în tainele cititului cât şi în ale amorului. Citeau şi apoi
discutau împreună cărţile „în marele pat cu baldachin al Baroanei, din care
bolnavul Baron lipsea de mulţi ani”. Adesea plângeau şi se îmbrăţişau
pentru eroinele a căror iubire se afla în pericol, „sperând că prin imitaţie
pot salva personajele închipuite de soarta lor literară”.
Deşi nu mai era tânără,
Laura Brock „era în plină înflorire a feminităţii şi iradia siguranţa unui
corp încă ferm, care a cunoscut plăcerile”şi, implicit, puterea. Suferea şi
ea de aceeaşi boală de care suferea bătrânul Casanova: îi făcea mare plăcere să
citească, aşa că, intra pe ascuns în biblioteca Contelui Waldstein şi citea. În
momentul în care a apărut noul bibliotecar s-a oferit să-l slujească, tocmai
pentru a nu se lipsi de plăcerea de-a citi. Îşi mărturisesc unul altuia marea
atracţie pentru cărţi iar Casanova, Şeherezadă masculină, erudit şi seducător,
decise că „singura afacere din lume este istorisirea de poveşti” şi
purcese împreună cu Laura Brock la un program de studiu.
Şi, pentru că cea mai
potrivită carte pe care Laura o citise cândva împreună cu Baroana, era Decameronul
lui Boccaccio, Casanova îi propuse Laurei să înceapă şedinţele de lectură cu
aceeaşi carte. Cu acest prilej, inventând un joc numit de ei „lectură
oraculară” îşi ghiciră dorinţele deschizînd cartea la întâmplare şi
transpunând textul în maniera proprie. Aşa au aflat că că cea mai de preţ
calitate a omului era curajul- „curajul sinonim cu triumful sexual şi
cu îndrăzneala minţii. Să posezi o femeie, să înfrângi prostia sau să duci
gândurile până la capăt”, iată adevăratele dovezi de curaj. Aceeaşi
credinţă îi unea pe cei doi, Laura Brock devenind în scurt timp tovarăşa de
aventuri a lui Casanova. Mintea ei ascuţită şi cultivată impunea respect
bătrânului seducător care o trată ca pe egalul său. Şi, pentru a-i insufla mai
mult curaj, Casanova îi dădu exemplu femeia pe care o iubise cel mai
mult, Theresa Bellino, cântăreaţă deghizată în castrato pentru a
se mişca cu mai multă uşurinţă în lumea bărbaţilor şi, implicit, pentru a-şi
duce până la capăt dorinţa de-a îndeplini o slujbă care la acea vreme era
considerată pur masculină- aceea de soprano.
Plin de curaj este însuşi
autorul nostru, care pune în aceeaşi paradigmă Biblia şi Decameronul
lui Boccacio cu scopul de-a pune în lumină natura divină a creaţiei. Curajos
este şi septuagenarului seducător, când pune chipul Laurei, înfrumuseţat de
înţelegere şi compasiune pentru trupul său lipsit de vlagă, alături de
chipul femeii care jelea la piciorul crucii, chip văzut de el într-un
tablou din preaiubita sa Veneţie. Aceeaşi strălucire în priviri, aceeaşi lumină
umbrită de tristeţe venea din interiorul amândorora.
În serile care au urmat,
şedinţele de studiu erau presărate de amintirile bătrânului Casanova care
inventase un joc sofisticat, încărcat de erotism, în care lega plăcerile trecătoare
ale cărnii cu cele de durată ale spiritului descoperind o dată cu
tovarăşa sa latura aproape nebănuită a iubirii de carte- un erotism
intelectualizat. Micromegas al lui Voltaire este explicată în cheie
cosmogonică în amestec cu povestirea biblică a lui Adam şi Eva.
Simbolică în
romanul lui Andrei Codrescu este alăturarea celor doi păcătoşi, Casanova
şi Laura Brock de un grup de monahi găzduiţi într-o altă aripă a castelului.
Printr-un edict împăratul Iosif al II-lea închisese toate mănăstirile lăsând
pe drumuri zeci de călugări şi călugăriţe. Imaginea decrepită a acestor asceţi
îl fac să privească în urmă cu nostalgie să revadă tot acel păinjeniş de
drumuri străbătute cu trăsura de la Paris, la Viena, Dresda, Praga, Moscova,
Neapole, fără să se oprească decât atunci când boala l-a ţintuit la pat. În
acele momente de răgaz, oferite de trupul vlăguit, citise şi studiase mii de
cărţi care făcuseră din el un adevărat erudit. În călătoriile sale îl întâlnise
pe învăţatul evreu Eliphas Emmanuel, fiul lui Mordecai Emmanuel, pe care
îl uimise cu ştiinţa lui despre limbă ebraică. Eliphas, frate cu frumoasa
Leah, de care, altădată, Casanova fusese îndrăgostit era profund implicat în
viaţa comunităţii evreieşti persecutată de Maria Tereza, care în 1744 îi alungase
pe toţi evreii din Praga. Discuţiile dintre Casanova şi Eliphas ajungeau
de fiecare dată să se oprească asupra subiectului pe care numai doi
erudiţi îl pot avea în comun: cărţile. Iar pentru Casanova nimic nu
putea să fie mai frumos şi mai cuceritor pe lumea asta în afară de cărţi şi
femei. A pătrunde în lumea unei cărţi era o aventură echivalentă cu a cuceri şi
a iubi o femeie. Deşi, spune Casanova, ”dacă ar fi femei , le-aş pătrunde pe
toate. Dar vai! Mă tem că dacă mi-aş petrece tot timpul care mi-a mai rămas
citind, nu aş reuşi să pătrund nici a cincizecea parte din ele.”
Eliphas, un peregrin şi
el, asemeni lui Casanova, purta cu sine povestiri încărcate de
mister legate de istoria comunităţii sale. Astfel, îi relată lui Casanova
istoria Golemului din Praga, un hybris al celui mai învăţat rabin din toate
timpurile, Judah Loew ben Bezalel, cunoscut ca Maharal care excelase şi în arta
magiei. Prin creaţia Golemului, fiinţă menită să-i apere pe evreii din Praga de
alte persecuţii, Maharalul se situase pe aceeaşi poziţie cu Dumnezeu fapt
pentru care a fost pedepsit. Din nenorocire, Golemul a primit duh şi simţire
după chipul şi asemănarea omului şi s-a îndrăgostit de Esther, fiica
rabinului.Speriat de propria creaţie şi de patima sa, rabinul a decis să scape
de el şi i-a trimis în dar trandafirul morţii prin însăşi fiica sa. Cu
toate că ştia că primeşte Moartea de la femeia pe care o iubea, Golemul a
mirosit parfumul otrăvitor al trandafirului şi s-a transformat într-un schelet.
Casanova ştia că Praga era esenţială pentru destinul său şi că legenda
Golemului era mult mai profundă decât lăsa să se întrevadă la prima vedere..
Şi seară de seară jocul
dintre bătrânul Casanova, pe post de Şeherezadă şi focoasa Laura Brock ce-şi
ţinea conştiincios şedinţele de lectură devenea tot mai încărcat de erotism.
Era un joc de-a şoarecele cu pisica: cu cât septuagenarul se arăta mai
neputincios şi lipsit de vlagă, cu atît Laura era mai aţîţată şi mai pornită
să-i trezească la viaţă bărbăţia aflată în aşteptare, precum Golemul din Praga.
Se lăsa în voia imaginaţiei înfierbântată şi inventa noi jocuri, lăsându-se
sedusă, tocmai, ea, care părea făcută mai degrabă pentru trupul vânjos al
necioplitului bucătar Gelder, pe care-l vizita după aceste jocuri lipsite de
finalitate.
„-Nu vă amuză, îi
spuse ea lui Casanova, faptul că am fost cucerită, în ciuda rezistenţei
mele, şi acum trebuie să vă seduc eu ca să vă ascult poveştile?” Iar
Casanova, galant din fire, îi răspundea curtenitor:
„- Nici o amintire
de-a mea nu valorează cât vederea sânului tău palpitând.”Bătrâna cutră,
căreia îi căzuseră pradă zeci de perechi de sâni, care de care mai nurlii, ştia
cum să-i aţâţe poftele mai coaptei Laura Brock, povestindu-i toate aventurile
lui. E o tactică sigură pe care orice novice în ale amorului o poate aplica în
asediul cetăţii-femeie. Mai ales, când asediatorul dispune de rafinament,
eleganţă, bun-gust, este un bărbat instruit şi bun prieten cu artele, dispus la
cele mai nebuneşti gesturi erotice. Căci cea mai mare şi mai mare dorinţă
a femeii pe lumea asta este să aibă putere asupra bărbatului, să-l
domine, să-l simtă la picioarele ei, s-o poarte pe culmile extazului.
În cursul zilei
bibliotecarul contelui Waldstein trăia din amintiri, frumoasele şi minunatele
lui amintiri legate de zecile de femei pe care le iubise cu pasiune: îşi scria
memoriile. Şi dintre toate, cele mai obsedante erau figurile ingenuelor trimise
de părinţi între zidurile mănăstirilor, tocmai pentru a le proteja de ispitele
ce se aflau la tot pasul. Cu cât interdicţia era mai mare cu atât dulceaţa
păcatului era mai persistentă, mai acaparatoare.
Apusul vieţii lui
Casanova coincide cu apusul unei lumi. Pacea este tulburată de revoluţii,
de răzbunări, de interdicţii, de intrigi şi vărsări de sânge. Alungat din
natala Veniţie şi retras la curtea Contelui Waldstein, Cavalerul de Seingalt
este urmărit de braţul lung al răzbunării celor care le lezase onoarea în
tinereţe. O încercare de a-l otrăvi se soldează cu moartea lui Cybelle, terrierul
său drag, acărui moarte Casanova decide s-o răzbune. Era
deţinătorul periculos al unor misive de amor trimise de înalţii prelaţi
doamnelor din high-life-ul veneţian. Ştia foarte bine ce impact ar fi
avut acele înscrisuri asupra duşmanilor săi: „Cuvintele sunt cuvinte şi
banii sunt bani, dar cuvintele pot fi bani, în timp ce banii sunt rareori
cuvinte. În chestiuni de credit, banii sunt doar cuvinte. Dacă a devenit
cuvântul trup, ce-l împiedică să devină bani, o operaţiune măruntă în
comparaţie cu cea primară, cosmică? Măruntă da, dar ce dificilă!”
Aşadar, cel mai important
lucru învăţat de Casanova de-a lungul unei vieţi a fost puterea de seducţie a
cuvântului. Nu-i suficient să arunci în dreapta şi în stânga cu cuvinte.
Important şi memorabil este modul în care le spui şi cât de mult suflet pui în
ele. Aride, pedante, fals erudite, cuvintele sunt lipsite de farmec şi
strălucire şi trec în goană pe lângă urechile celor cărora le adresezi.
Casanova a avut iubite
nenumărate, însă a avut inteligenţa de a-şi lua confidentă şi prietenă de
suflet pe una dintre cele mai inteligente femei ale vremii, Henriette, o altă
curajoasă travestită în bărbat de care-l lega o dragoste sinceră şi
profundă. Aflat în momente de răscruce, era singura căreia îi căuta compania şi
sfatul . „Multiubită Henriette îi scria el, printre altele, mi-am
trăit viaţa cu curiozitate şi, sper, destul curaj şi am considerat că fericirea
iubitelor mele este de maximă importanţă. Am trăit fără un plan, deşi am făcut
multe planuri şi am auzit râsul răzbunător al zeilor de mai multe ori decât îmi
amintesc. Am trăit partea cea mai substanţială a aventurii în propria mea
minte, preocupată să mă înţeleagă pe mine şi lumea. Când nu m-am aflat în
căutarea plăcerii, am scris. Acestea a fost activităţile mele cruciale, restul
e format din consecinţe ale dragostei şi literaturii.” Dragostea şi
literatura, în viziunea lui Casanova sunt complementare. Aşa cum spune şi
Ortega Y Gasset în eseul „Studii despre iubire”, în orice poveste de
amor, ingredientul aflat în proporţie covârşitoare este imaginaţia. Proiectăm
asupra celuilalt calităţi şi sentimente care, în realitate, e posibil să nu
existe. Apoi, din cuvinte, brodăm o întreagă poveste. În dragoste şi în actul
diegetic imaginaţia dă toată savoarea şi amplifică plăcerea. Răspunsul
Henriettei îi revelează lui Casanova, adevăratul chip al lumii în care
trăieşte- un chip schimonosit de ură şi dorinţă de răzbunare, lipsită de
rânduială, o lume în care puterea trece din mâinile celor puţini în mâinile
celor mulţi şi imprevizibili, robi ai psihologiei comune, de masă.
La curtea contelui
Waldstein, Casanova continuă să-şi rememoreze tinereţea şi să inventeze noi
jocuri în care s-o atragă pe Laura Brock. De Crăciun îi face cadou o casetă
pentru bijuterii cu oglindă, pe fundul căreia era gravată o miniatură
barocă care închipuia două tinere ce se desfătau cu un satir. Laura privi atât
de mult în oglindă încât, precum Narcis, îşi descoperi frumuseţea tulburată de
dorinţi arzătoare.
Oglinzile erau un
alt secret al Veneţiei. Femeile veneţiene, conştiente de frumuseţea lor, se
amorezau de imaginea bine ticluită în oglindă, ţinând adevăratul chip, secret,
până ce un iubit avea să le scoată la lumină. Atunci cădea vălul şi femeia îşi
arăta frumuseţea care izbucnea din adâncul sufletului tulburat de fiorul
iubirii.
- „M-am născut într-un
oraş al secretelor, spune Casanova, cel mai de preţ secret fiind ştiinţa
manipulării imaginii reflectate. Unele epoci, în care lumina cade bine, sunt
splendid de veneţiene. Peste altele se lasă întunericul.
Tăcerea lui trimitea
din nou la măruntul sfârşit de secol şi la tristeţea unui început nou, pe
care-l vedea deschizându-se întru stridenţă fără limite, lipsă de maniere,
vulgaritate. Subtilitatea, lucrarea stratificată a secolelor, nu mai era
apreciată.”
Însă Laura nu se simţea
bine în acea lumea oglinzilor, o considera respingătoare atâta timp cât oriunde
te-ai fi întors îţi vedeai chipul şi faptele reflectate.
Viaţa la curtea din Dux
căpătă o altă turnură atunci când îşi făcu apariţia figura hieratică a Libussei
Moldau, o Lolită de provienienţă aristocratică care-i trezi dorinţele de
mult adormite. Puse alături, una lângă cealaltă, Laura şi Libusse formau un
cuplu erotic care întruchipa întreg parcursul vieţii amoroase a contelui. Laura
ştia că rolul ei era „să-i urnească poveştile, să-i întreţină amintirile cu
flacăra vie a interessului ei şi să întruchipeze orice dulce iubire din trecut
i s-ar fi perindat pe dinaintea ochilor minţii. Devenise întruchiparea
amintirilor celui mai interesant om pe care-l întâlnise.”
În romanul lui Andrei
Codrescu prezentul, trecutul şi viitorul se împletesc armonios actul
diegetic fiind liantul acestor migraţii temporale. „Timpul e un
„trompe loeil”, susţine cavalerul. Dacă trecutul, încărcat de amintiri, îl
hrăneşte şi-l ţine-n viaţă, viitorul ca o „târfă năbădăioasă scuipă pe toate
cărţile lui”. Având drept slogan liberte, egalite,
fraternite, revoluţia nu făcea decât să propună o lume a
egalitarismului, lumea păpuşilor mecanice, lipsite de personalitate. De aceea
se străduia Casanova să-şi scrie memoriile. Era felul lui de-a da culoare
viitorului, de a-l îmbogăţi cu imaginea unei lumi deja stinsă, de a-l popula cu
figurile personalităţilor cu care se intersectase de-a lungul vieţii: Mozart, Goethe,
Pucini, Hegel, Napoleon –toţi marii bărbaţi ai secolului pe care tocmai
îl traversase.
Bibliografie: Andrei Codrescu, Casanova în Boemia, Polirom, Iaşi 2005
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu