În parabola Din Ţara Măgarilor. Însemnări,
Ştefan Zeletin, filozof, economist şi sociolog descrie cu gravitate şi
sinceritate absolută o lume alterată. După anii de studiu petrecuţi în Apus, în
urma cărora obţinuse titlul de doctor magna
cum laudae în filozofie la Erlangen în
Germania, autorul trăieşte şocul revenirii în ţară.
Astfel, publică în 1916 volumul În Ţara Măgarilor, “carte a prăbuşirii din morală, nu a unei societăţi fără morală”.(C.D.Zeletin)
Citind volumul de faţă, am găsit numeroase similitudini între personalitatea
lui Ştefan Zeletin şi cea a lui Adrian Marino: cărturari de talie europeană, au
reuşit să creeze o opinie contra prin atitudinea critică faţă de tarele
societăţii româneşti. Folosind drept pretext o parabolă, Ştefan Zeletin îşui
poartă cititorul prin năstruşnica Ţară a
Măgarilor, acolo unde toate sunt cu susul în jos, unde moralitatea e pusă la
colţ.
Cândva, printre zei se afla un gânditor pământean ce încerca să pătrundă cu
mintea tainele firii, însă cu cât se adâncea în cercetare, cu atât rosturile
minţii se încâlceau mai tare. Aşa că se
decise să meargă la Zeiţa Înţelepciunii ca să-l primească o vreme în lumea
nemuritorilor spre a-şi potoli setea de ştiinţă. Zeiţei i se făcu milă şi-i
îndeplini dorinţa cu condiţia să se întoarcă la locul naşterii sale să
cerceteze ce lighioane neîmblânzite locuiesc pe acele meleaguri, de-au ajuns să
se sugrume unii pe alţii, fără discernământ- fraţi, părinţi, rude. Bietul
gânditor se supuse şi se întoarse în acele locuri afundându-se în cercetare.
Trecură astfel, unul după altul, opt
ani la sfârşitul cărora gânditorul ajunsese asemeni unei umbre împovărat
de-atâta suferinţă pe care i-o sădise în suflet experienţa acelor ani. S-a
întors în Olimp printre zei spre a le citi însemnările sale de călătorie. Şi
locul care l-a impresionat cel mai tare s-a dovedit a fi Ţara Măgarilor, mai
ales pentru cutremurul social căruia i-a fost martor. Acolo a descoperit nişte
fiinţe care se pot asemui –unele la corp, altele la suflet, cu animalul, numit
măgar. Asemănarea însă nu e deloc o bucurie pentru că măgăria făpturilor
descoperite în acel loc e diferită şi este influenţată de pătura socială căreia
îi aparţin.
Astfel, măgarii de la sate sunt diferiţi de cei de la oraş. Mult mai
apropiaţi de viaţa celor cărora le poartă numele, măgarii de la sat au decis să
facă răzmeriţă cerând şi ei o viaţă mai bună. A fost un bun prilej pentru
măgarii de la oraş să probeze noua artilerie, totul în interesul ştiinţei,
astfel încât arta militară a avut numai de câştigat.
Când călătorul nostru trecu de la sat la oraş îl întîmpină o lume total
diferită- o lume feerică, elegantă, luxuriantă. Prima întrebare care-i veni în
minte a fost din ce surse ascunse le-a picat atâta bogăţie urechiaţilor de la
oraş spre deosebire de mizereia în care trăiesc cei de la sat. Numai că oraşele
măgăreşti apar aşa doar la prima vedere. Cu cât te afunzi în ele cu atât
mizeria începe să se arate, drept pentru care măgarii orăşeni au inventat acele
încălţări gumate spre a-şi ocroti copitele de noroaiele de pe uliţi. De mirare
pentru călătorul nostru, cum de nu-şi curăţă uliţele, ci mai degrabă se chinuie
să meargă cu acei galoşi. Dar nu numai noroiul, în care nu de puţine ori se
tolăneşte câte un porc, colcăie pe străzile oraşului, ci şi gunoaie la tot
pasul. Iar ca să-i cunoşti şi mai bine pe măgarii de la oraş trebuie să cobori
în adâncime: „să le cercetezi cultura şi
caracterul, să vezi cum le sunt justiţia, patriotismul, morala, şi abia atunci
înţelegi că te afli în realitate între adevăraţi măgari. Dar nişte măgari de
alt soi decât cei de la sate. Căci măgăria lor nu mai stă pe dinafară, ci pe
dinăuntru: ei nu sunt măgari la corp, ci la suflet”. Doar trăind mai mult
printre ei constaţi că „în vreme ce
corpul acestor vieţuitoare se răsfaţă în curăţenie omenească, sufletul înoată
într-o cumplită murdărie măgărească.”
Şi iată, că, potrivit cu măsura murdăriei interioare, măgarii de la oraşe
se împart în trei categorii: măgăreii, măgarii şi măgăroii.
Măgăreii sunt pe ultima treaptă şi mai poartă şi
numele simbolic de „luminători ai
neamului” fiind însărcinaţi cu educarea junilor urechiaţi. Oricâte răgete
jalnice de foame au înălţat ei către măgarii superiori pe scara măgăriei, nu
i-a băgat nimeni în seamă aşa că au fost îndemnaţi să se înfrupte din mănoasele
culturi de ceapă şi usturoi de care patria măgărească nu duce lipsă. Sunt buni
paznici şi întreţinători a ceea ce se cheamă izvoare de cultură şi cu cât izvorul se îmbogăţeşte cu atât măgăreii avansează pe scara ierarhică
până ajung măgari propriu-zişi.
Aceştia mai sunt numiţi simbolic şi „stâlpi
ai dreptăţii.”Stratul de măgărie sufletească e mult mai gros ei fiind paznicii justiţiei şi ai
dreptăţii-avocaţi, jurişti, legişti. Au anumite zile când măgăria lor lăuntrică
ajunge la apogeu şi atunci îmbracă o togă neagră cu mâneci largi şi creţe, îşi
pun pe cap o tichie neagră şi solemnă şi se apucă să facă dreptate.
Deasupra măgăreilor şi-a măgarilor se află măgăroii, cei care se consideră trimişii lui Dumnezeu pe pământ,
călăuzitorii spirituali ai tuturor măgarilor.
Când un măgar părăseşte satul şi pleacă la oraş o mare schimbare se petrece
cu el, măgăria de pe corp se adună toată în suflet, ceea ce în limba măgărească
înseamnă că se cultivă. „Cultura însăşi în ţara măgarilor nu e decât procesul de interiorizare a măgăriei: ea e unda
magică ce face ca în tot urecheatul pe care-l stropeşte să treacă măgăria de la
corp la suflet.”Cultura măgărească a avut multe piedici de trecut şi până
la urmă s-au cret două tabere. Prima şi cea mai veche e tabăra străinofilă sau
umanistă, iar cea de-a doua e tabăra măgarofilă sau naţionalistă, mult mai nouă
şi mai însufleţită. Lupta dintre cele două tabere e foarte dură şi nu întotdeuna
cinstită, dar până la urmă tot îi uneşte ceva: spoiala externă de cultură sub
care îşi ascund măgăria internă.
În Ţara Măgarilor se vorbeşte o limbă frumos curgătoare, numai că, măgarii
au ajuns încet-încet să se dezică de ea. Dar dacă de vorbă se dezic uşor, de
fapta măgărească nici nu se pune problema să se dezică. Pentru că urecheatul nu
face nimic doar de dragul de-a face. Există un lucru care-l scoate pe măgar din
cea mai profundă visare şi-l pune cu picioarele pe pământ: bacşişul. „La măgari toţi iau
bacşiş, şi cel ce are şi cel ce n-are nevoie, de la cel mai pârlit măgărel până
la cel mai îmbuibat măgăroi.” Şi,
desigur, cu cât măgarul e mai mare cu atât bacşişul pe care-l primeşte e mai
gras. Fără bacşiş, niciun măgar
nu-ţi face hatâr. Interesant este
faptul că bacşişul nu este doar în monedă ci şi în laude prin presă, în
proslăviri pe la adunări şi „mai pe
dindoasele câte-o măgăriţă ne-ncepută”- bacşişuri la mare cinste cu care se înmoaie inima
oricărui măgăroi.
Dar ce se întâmplă când măgarul nu primeşte bacşiş? Simplu: şi-l ia singur.
Lucru care-i pune în încurcătură pe străinii ce nu cunosc obiceiul locului şi
cred că-n Ţara Măgarilor toată lumea fură. „În
această ţară, zic ei, toţi fură fără deosebire: se pare că cârmuitorii ei s-ar
juca pe întrecute de-a hoţia. Astfel furtul a ajuns aici adevărată virtuozitate
şi cel mai îndemânatec în acest meşteşug se bucură de cea mai mare cinste între
măgari.” Eroare! Măgarii nu fură ci-şi iau singuri ceea ce cred ei că li se
cuvine, după merit, din hambarul obşesc. De la sine înţeles că, cu cât măgarul
e mai mare, meritul este şi el mare şi bacşişul aşijderi. În Ţara Măgarilor
nimic nu mişcă fără bacşiş. De pomină a rămas confruntarea dintre măgari şi
alte vietăţi numite bulgari care au încercat să se sustragă de la datina
bacşişului. Până la urmă urecheaţii au ieşit învingători.
Un alt lucru specific măgarilor este puţina frică în faţa legilor. Deşi
Ţara Măgarilor este ţara în care pe hârtie se află puzderie de legi, orice
măgar dă cu copita în ele şi se poartă mai departe după legile nescrise înrădăcinate
în fiinţa măgărească. Studiind legiuirea nescrisă a măgărimii, savantul a
descoperit două principii călăuzitoare:
Primul: „Orice măgărie, privită în
sine, nu alcătuieşte o ruşine, dacă e bine ascunsă. Ea devine o ruşine din
clipa în care e dată la iveală şi scuturată sub nasul lumii cinstite.”
Din acest principiu teoretic decurg două principii practice: „a) Supus pedepsei nu e cel ce face, ci cel ce
dezveleşte o măgărie; şi b) Pedeapsa ce ia dezvăluitorul măgăriei creşte în
măsura cu murdăria ce are la suflet făptaşul măgăriei.”
Al doilea principiu al justiţiei măgăreşti sună astfel: „Orice măgărie, de orice soi şi orice mărime,
nu alcătuieşte o vinădacă se poate dovedi că pârâtorul e un mare măgar tot atât
de mare ca şi pârâtul.”Aceasta este lumina călăuzitoare ce luminează calea dreptăţii aleşilor ţării.
Cu frică şi cutremur s-a apropiat bietul savant de ceea ce se cheamă morala
măgărească. Sublimă, frumoasă, dar lipseşte cu desăvârşire pentru că ea arată cum ar trebui să fie caracterul urecheaţilor,
nu cum este cu adevărat. Porunca după
care se ghidează orice măgar este: să
vorbeşti ca un om, dar să te porţi ca un măgar.
Nici măgarul de la sat şi nici cel de la oraş nu mai au cunoştinţă de o
veritabilă scară a valorilor. „Două
lucruri sunt pe lume, acum şi de-a pururea nesuferite pentru tot ce e suflet de
măgar; două lucruri, pe care întreaga suflare măgărească le urmăreşte cu ură
până la moarte, le înăbuşă şi le taie din rădăcină oricând se ivesc pe pământul
străbun: talentul şi cinstea.”
De câte ori le zăresc parcă ar vedea roşu înaintea ochilor şi pornesc o luptă
nemiloasă cu cei care încearcă să le strice mediul măgăresc. „Cadavru să fii , şi-ţi izbesc mormântul cu
copita; cenuşă să fii,şi-ţi zdrobesc cinic urna mortuară, de-ţi împrăştie
praful oaselor în cele patru vânturi ale cerului, căci ei n-au linişte în
suflet până nu se conving că sub pretinsul talent s-a ascuns tot un măgar ca
dânşii, şi pentru aceasta nu se sfiesc să tulbure nici liniştea solemnă
amormintelor.”
Ultimul subiect despre care
călătorul savant a luat notiţe spre a le prezenta zeilor a fost patriotismul măgarilor. „Patriotismul măgarilor e floarea cea din
urmă şi cea mai mândră ce a răsărit din năzuinţa obştească a neamului de a-şi
ascunde măgăriile, a le spoi bine pe dinafară şi a ieşi în lume sub piele
omenească.” Aşadar e latura în care măgarii sunt artişti ai disimulării.
Bizară este atitudinea măgărească de-a privi cu neîncredere şi cu dispreţ pe fiii
neamului – ca la noi la nimenea- se
vaită în vreme ce-şi trâmbiţează patriotismul feroce. Măgarii îşi etalează
patriotismul înjurând în primul rând gros şi apăsat tot ce ţine de Ţara
Măgărească pentru ca apoi să înceapă a se jelui ce neam oropsit e neamul
măgăresc.
Toate le-a putut trece bietul cercetător de-a lungul călătoriei sale prin
Ţara Măgarilor, mai puţin această făţărnicie de care-i face răspunzători pe zei
c-au sădit-o în fiinţa măgarilor. Şi nu puţine i-au fost cumpenele. La finalul
călătoriei se întoarce în Olimp maltratat, purtând urme adânci de copite pe
cap:
-Asta e mărturia cinstei !-le grăi el amar, zeilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu