Moto:
„Dar
mai ales vă conjur,
nu puneţi mâna pe poet!
Nu, nu puneţi niciodată mâna pe poet!
...Decât numai atunci când mâna voastră
este subţire ca raza
Şi numai aşa mâna voastră, ar putea
să treacă prin el.”(Nichita Stănescu-Poetul ca şi soldatul)
nu puneţi mâna pe poet!
Nu, nu puneţi niciodată mâna pe poet!
...Decât numai atunci când mâna voastră
este subţire ca raza
Şi numai aşa mâna voastră, ar putea
să treacă prin el.”(Nichita Stănescu-Poetul ca şi soldatul)
Cartea Elenei Dulgheru este
printre puţinele care fac accesibilă opera marelui regizor rus, Andrei
Tarkovski şi singura, aşa cum spune Manuela Cernat, care descifrează această
operă în cheie creştin-ortodoxă. Creatorul şi opera sa nu s-au expus
cititorului în aceeaşi măsură dintotdeauna: dacă poetica clasică punea artistul
între paranteze, cea romantică exacerba importanţa eului creator, critica
postmodernistă, ce-şi trage seva din semiotica literară, postulează
autonomia operei faţă de creator, el putând chiar să lipsească din această
paradigmă. În monografia de faţă, criticul de film,
Elena Dulgheru, alege calea de mijloc atunci când prezintă biografia marelui artist,
considerând că mult mai importantă este pătrunderea tainei operei decât
tainelor vieţii artistului. „Şi dacă arta este plămădită din sânge şi din
duh, înainte de a ne ocupa, la momentul potrivit, de darurile duhului creator,
vom cruţa intimitatea sângelui.”
Andrei Tarkovski s-a născut pe 4 aprilie
1932 în casa bunicilor săi din Zavrajîie, un sat de pe Volga. Părinţii săi,
Arseni Alexandrovici Tarkovski şi Maria Ivanovna Vişniakova, absolvenţi ai
Facultăţii de Litere din Moscova au avut mare influenţă asupra drumului parcurs
de marele cineast. Multe episoade din copilăria lui Andrei vor fi prezentatea
de sora sa, Marina Tarkovskaia, în evocarea Cioburi de oglindă.
În 1937 Arseni şi Maria se
despart, lucru care are un impact puternic asupra sensibilităţii lui Andrei.
Deşi foarte cultivată şi creativă, Maria şi-a distrus toate poeziile
mulţumindu-se cu un post de corector la o tipografie pentru a fi cât mai mult
timp în preajma copiilor. Însă, oricât de săraci au fost, în cursul verilor, Maria
Tarkovskaia îşi trimitea copiii departe de forfota moscovită, la ferma
Gorceakovilor. Astfel, multe din secvenţele din filmele lui Tarkovski sunt
imagini-tablou ale copilăriei petrecute în natură. Întreaga sa poetică stă sub
semnul descoperirii miticului, a ancestralului în gestul spontan, neaşteptat.
Despre tată amintirile sunt doar cele legate de sărbători, atunci când venea în
vizită.
Nici soarta lui Arseni n-a fost
mai blândă: avea doar 15 ani când, publicând un acrostih despre Lenin, a fost
arestat şi trimis către Siberia. Reuşind să evadeze din trenul morţii, după o
scurtă perioadă de activitate ziaristică şi radiofonică, în urma unor acuzaţii
de „misticism”este nevoit să se retragă în anonimat, limitându-se la munca de
traducător. A fost contemporan cu Marina Ţvetaeva, Anna Ahmatova, Osip
Mandelştam şi Boris Pasternak, care, deşi şi-au plătit cuvântul mărturisitor cu
ani grei de prigoană, au putut transmite lumii strigătul lor, îndeplinindu-şi
menirea şi intrând în conştiinţa publicului cititor. Lui Arseni Tarkovski, uşa
literaturii i s-a închis în faţă, aşa cum spune Soloviov. „Viaţa
poetică a lui Arseni Tarkovsi se desfăşură într-o totală izolare, lipsit de
întâlnirea cu cititorul, chiar fără speranţa de a fi citit.” A primit dreptul
la viaţă cu preţul tăcerii, care şi ea „era deficitară, se distribuia pe
cartelă şi nu toată lumea avea parte de ea.”( Soloviov) Singurul care l-a
nemurit a fost însuşi fiul folosindu-i poeziile în filmele sale, mai târziu.
Formaţia lui Andrei
urmează tradiţia educaţiei clasice. În 1939 începe şcoala la Moscova, dar peste
doi ani, în 1941 izbucneşte războiul. Maria Vişniakova e nevoită să-şi ia cei
doi copii şi să se refugieze cu ei la Iurieveţ, unde duc o viaţă grea, plină de
privaţiuni, frig, foame, spaime. Se descurcă aşa cum poate, face troc cu bruma
de lucruri cu care fusese evacuată , pentru a obţine hrană pentru copii.
Marina, îşi aminteşte cum mama sa şi-a dat cerceii cu turcoaze, primiţi de la
bunica de la Ierusalim, pe o dublă de cartofi. Viaţa lor s-a dovedit să nu fi
fost atât de grea,comparativ cu cea a copiilor care au supravieţuit
blocadei Leningradului. Evocarea copiilor leningrădeni , simbol al Golgotei
ruse moderne va apărea cu multă discreţie mai ales în filmul Oglinda.
În 1946, din cauza foametei şi a frigului, Andrei se îmbolnăveşte de
tuberculoză şi stă o iarnă în spital. Studiază şapte ani pianul şi trei ani
pictura, iar în 1951 se înscrie la Institutul de Orientalistică. În urma unei
expediţii din Siberia, în 1953 se decide să se înscrie la Institutul de Stat
pentru Cinematografie din Moscova. Aici îl are ca profesor pe Mihail Romm unul
din clasicii cinematografiei sovietice, căruia aproape toţi regizorii
remarcabili ai noului val i-au fost discipoli. Cinematografia rusă îşi
împrospătase sîngele cu regizori care aduseseră un nou suflu, atunci când
Andrei Tarkovski pătrundea în această lume. În 1960 îşi susţine lucrarea de
diplomă cu scurt-metrajul Compresorul şi vioara cu care
ia premiul întâi la Concursul studenţesc de film de la New
York. Cu acest prilej îi cunoaşte pe viitorii săi colaboratori: operatorul
Vadim Iusov şi compozoitorul Viaceslav Ovcinikov. De la bun început se impune
ca o personalitate puternică, verticală, nediplomatică, care ştie să-şi facă
meseria cu profesionalism. În 1957 se căsătoreşte cu actriţa Irma Raush, care
va juca rolul mamei în Copilăria lui Ivan şi al Blajinei
în Andrei Rubliov.
În 1961 studiourile Mosfilm
îi încredinţează regia filmului Ivan după o nuvelă a
scriitorului Vladimir Bogomolov. Spre deosebire de nuvelă, Tarkovski introduce
în film ca inovaţie a sa, visele lui Ivan, scoţând în evidenţă nu faptele de
vitejie ale copilului, cât maturizarea lui prematură şi tragică, distrugerea
brutală a universului copilăriei: „Ivan este un copil consumat de pasiunea
unui adult, spune Tarkovski. El îşi pierde copilăria în război şi
moare pentru că a trăit ca un adult. Întregul film trebuie clădit în jurul
personajului băiatului, dar trebuie să existe secvenţe care să arate limpede că
el este un copil…Totul în film trebuie să fie profund, teribil şi adevărat. Nu
este aici loc pentru romantism şi pentru aventură. Băiatul nu trebuie să fie
fala şi mândria regimentului, ci suferinţa şi grija lui.”
Deşi critica moscovită nu i-a
fost prea favorabilă, filmul căpătînd interpretări deseori departe de sensurile
date de regizor, în 1962 reprezintă Uniunea Sovietică la Festivalul de la
Veneţia de unde se întoarce cu Leul de aur.
Cristalizarea limbajului
artistic tarkovskian se petrece odată cu Andrei Rubliov.
Filmul a fost acuzat de lungime exagerată, de naturalism, de violenţe inutile
şi de prea mare formalitate ajungându-se până la decizia de-a fi distrus. Până
la urmă în 1966 este prezentat la Cannes unde „a fost indubitabil,
senzaţia festivalului, filmul cel mai impresionant din câte au fost văzute”.(
Michel Ciment). Având interdicţia autorităţilor sovietice de-a participa la
concursul oficial, filmul primeşte doar premiul FIPRESCI. În timpul filmărilor
la Rubliov o întâlneşte pe Larisa Egorkina care-i va deveni
soţie şi o fidelă asistentă de regie.
După ce scandalul din
jurul filmului Andrei Rubliov se mai potoleşte, în 1968
propune un nou proiect: Solaris, adaptare după romanul lui
Stanislaw Lem, considerat o capodoperă a literaturii de anticipaţie. „Decizia
de a filma Solaris-declară Tarkovski-nu
îmi denotă vreo simpatie faţă de genul ştiinţifico-fantastic. Ceea ce contează
pentru mine este că se pune o problemă, în viziunea mea foarte importantă:
problema luptei pentru împlinirea idealului şi a transformării morale, prin
luptă, a omului. În 1972, pelicula primeşte la Cannes Marele Premiu
Special al Juriului. Dar filmul cu cea mai complexă istorie este „Oglinda”.
Iniţial a dorit să fie un documentar dedicat mamei regizorului însă, până la
urmă, devine cel mai poetic din filmele sale. Ca şi celelalte filme este
întâmpinat cu ostilitate atât de critică cât şi de trepăduşii de la putere,
fiind acuzat de inaccesibilitate, de elitism. Surprinzător, publicul spectator
are cu totul altă opinie şi primeşte pelicula cu mare căldură. În 1976 are
prima experienţă de regizor de teatru punând în scenă, alături de Vladimir
Sedov, Hamlet. Dar ideea exprimării pe pânza de celuloid e
mult mai puternică, astfel încât porneşte filmările la Călăuza,
film realizat după nuvela Picnic la marginea drumului a
fraţilor Strugaţki. În povestirea iniţială Călăuza are o alură de aventurier,
ceea ce în film nu se întâmplă. Aşa cum spune şi Tarkovski, acţiunea din filmul
său începe la finalul acţiunii din carte. Trei personaje, Călăuza, Scriitorul
şi Profesorul fac o călătorie în interiorul Zonei ca la final să descopere un
lucru esenţial: lucrul cel mai important care trăieşte în fiecare om şi
singurul necesar este: credinţa.”În Călăuza, spune Tarkovski,
totul trebuie spus până la capăt:iubirea omenească este acea minune capabilă să
reziste oricărei teoretizări seci despre lipsa de speranţă a existenţei. Acest
sentiment este valoarea noastră pozitivă comună şi neîndoielnică. Pe ea se
sprijină omul, este ceea ce îi e dat pentru totdeauna.” De acest film
este legată prima încercare prin care trece Tarkovski. Pelicula de proastă
calitate pe care o primeşte de la administraţia Goskino, aproape că –i distruge
toată munca. Supărat, regizorul suferă un infarct. Pe 5 octombrie 1979, moare
Maria Vişniakova după o lungă suferinţă. Copleşit Andrei notează în jurnalul
său: „Acum mă simt cu totul lipsit de apărare; şi nimeni în lume nu mă va
iubi cum m-a iubit ea…Draga, draga mea mamă!”
În urma unei călătorii în Italia, în 1980 îl cunoaşte pe poetul şi scenaristul Tonino Guerra cu care se
împrieteneşte şi cu care face filmul „Nostalghia”. „Titlul
filmului, Nostalghia, semnifică dorul de ceea
ce este foarte departe de noi, dorul de lumile pe care nu le putem unifica
laolaltă, dar este în acelaşi timp şi dorul de casa natală, de originea noastră
spirituală.”Oleg Ianokovski, actorul care a jucat rolul principal
povesteşte care a fost prima impresie după întîlnirea cu marele regizor: „Tarkovski
era un adevărat artist rus, întruchiparea conştiinţei, a perfecţionismului, a
libertăţii interioare, a tăriei morale. Şi cel mai important, avea o nevoie
lăuntrică, firească pentru el, să ia asupra sa şi să trăiască durerile şi
suferinţele noastre…În asemenea oameni se întrupează conştiinţa unei
generaţii.”Experienţa italiană îl cucereşte pe deplin, mai ales că scapă
şi de cenzura ideologică veşnic aflată în preajma platoului de filmare. Aici
descoperă marele adevăr că între cele două forme de civilizaţie, cea
occidentală şi cea răsăriteană există diferenţe structurale şi că fiecare
spaţiu are propria lui cultură care nu poate fi împrumutată celuilalt. În 1983,
Italia prezină Nostalghia la Cannes, fapt primit cu ostilitate
de oficialităţile sovietice, care la vizionare părăsesc sala de proiecţie.
Numai că dorul de ţară nu-i dă pace artistului care încerca să se adapteze în
spaţiul mediteranian şi-l împinge către depresie. Cu toate acestea pe 10 iulie
1984 anunţă într-o conferinţă de presă decizia de a nu se mai întoarce în
Rusia. În decembrie 1985 află că este bolnav de cancer pulmonar şi obţine
în sfârşit de la autorităţile sovietice, paşaportul pentru Occident al
fiului său Andriuşa. Tot în acest an vede lumina tiparului la editura germană
Ullstein, cartea sa de poetică cinematografică, Timpul pecetluit.
Se stinge din viaţă în noaptea de 28-29 decembrie1986 la Neuilly-sur-
Seine. Funeraliile au loc la biserica Sfântul Alecsandr Nevski şi sunt
celebrate pe fundalul unei suite de Bach, interpretate la violoncel de bunul
său prieten, Mstislav Rostropovici. În urma sa rămâne o operă inegalabilă ce nu
poate fi comparată cu a niciunuia dintre cineaştii contemporani. Numele său
poate sta cu cinste alături de cele ale lui : Jean Vigo( 1905-1934), Robert
Bresson( 1907.1999), Luis Bunuel(1900-1983), Akira Kurosawa( 1910-1998),
Alecsandr Petrovici Dovjenko( 1892-1956), Michelangelo Antonioni 1912-2007),
Ingmar Begmar(1918 – 2007)
2. Universul creaţiei tarkovskiene
Ca orice operă de artă şi filmul oferă universuri imaginare proprii,
lumi spaţio- temporale fictive având posibilitatea de-a proiecta orice zonă a
imaginarului omenesc. Numai că, în zona imaginarului omenesc, profanul
este un spaţiu reprezentabil, în vreme ce sacrul nu e susceptibil
reprezentării, neavînd originea în om. Cum poate fi sacrul reprezentat în artă?
Ca şi în ritul religios arta face uz de simboluri. În definirea limbajului său
estetic Tarkovski respinge orice simbolism înţeles în sens occidental,
traductibil prin cuvinte. Pentru definirea poeticii sale, artistul porneşte de
la modelul poeziei japoneze: „Poezia japoneză îşi plăsmuieşte imaginile
astfel încât ele nu semnifică nimic în afară de ele însele şi, în acelaşi timp,
semnifică atât de mult încât sensul lor final rămâne de necuprins.”
Artistul înţelege contemplaţia ca pe o trecere către transcendent şi doreşte
să-i ofere spectatorului acelaşi tip de contemplaţie. Spre deosebire de
limbajul simbolico-alegoric discursiv al artelor occidentale, specific unei
culturi şi civilizaţii de tip faustic, limbajul artistului oriental se adresează
întregii fiinţe, inclusiv subconştientului, purtând-o către Adevărul pe care
singură-l va descoperi în „Suflul universal”. „Cel ce citeşte un hokku
trebuie să se dizolve în el ca în natură.” La Tarkovski esenţial rămâne
discursul religios, predominant oriental, impregnat cu smerenia duhului,
refuzul materialităţii şi al dorinţei de dominaţie, neagresivitate, dragoste
faţă de creatură.
Ca şi în celelalte arte, spaţiul cinematografiei este unul virtual(
potenţial) şi atunci când capătă o încărcătură spirituală, devine metafizic.
Artă a imaginii în mişcare, este atins de transcendent nu prin ceea ce
surprinde obiectivul de filmat, ci prin modul în care o face. Toate filmele lui
Tarkovski sunt purtătoare ale sacrului prin felul în care dă omului
posibilitatea să se ancoreze, să se deschidă către infinit.Şi lucrul acesta se
înfăpuieşte printr-o serie de arhetipuri ( arche-început, typos -tip,
model) .
Primul şi cel mai important
arhetip este casa- - casa din vis ca în Copilăria
lui Ivan, casa sufletului ca în Călăuza, casa
părintească ca în Solaris, casa copilăriei ca în
Oglinda, casa-obiect al ofrandei ca în Sacrificiu,
casa de împrumut ca în Nostalghia.
În Solaris, toate amintirile
protagonistului, Kris Kelvin sunt legate de casa părintească ea fiind
semn al tradiţiei întregii umanităţi. Pentru psihologul astronaut imaginea
casei devine echivalentul icoanei.
În Oglinda, casa devine
simbol al persoanei. Pornind de la motivul proustian al timpului Tarkovski
scoate în evidenţă faptul că omul e suma tuturor amintirilor sale şi că
trecutul dă sens prezentului, coexistând cu viitorul. Timpul e doar o iluzie.
Înăuntrul casei e taina neschimbării a dăinuirii. În afara ei e spaţiul
devenirii, al metafizicului. Ca în mai toate filmele tarkovskiene starea
paradisiacă a casei este redată color, comparativ cu imaginea sordidă,
alb-negru a oraşului, a zonei industriale. În Sacrificiul,
eroul Alexander, aflat în faţa unei primejdii apocaliptice promite să
jertfească lui Dumnezeu ce are mai scump-copilul, familia, casa-pentru
mântuirea lumii.Jertifirea casei trebuie să capete în ochii lui Dumnezeu, cea
mai înaltă jertfă a omului, preţul plătit de întreaga umanitate căzută pentru
restaurarea ei. Lăcaşul straniu şi neprimitor al exilului apare în Nostalghia.
Aici plouă tot timpul, mai ales în casa lui Domenico, dar nu ploaia
binecuvântată din Solaris, sau Oglinda, ci o
ploaie a deznădejdii, a descompunerii. „Erodat de prelungitul surghiun,
nimerit într-o ţară pe care nu o înţelege şi ale cărei legi nu le pricepe,
decât ca lipsă de lege şi ca toposul din afară, scriitorul rus suferă de
spleen-ul existenţial al fiilor rătăciţi într-o lume aspirituală, deci lipsită
de sens, aruncat în întunericul din afară.”Nostalghia, cuvânt alcătuit din
grecescul „nostos”-întoarcere şi „algos” –durere, înseamnă durerea provocată de
dorul întoarcerii.
În Copilăria lui Ivan,
motivul casei este schimbat cu motivul copilăriei desfăşurate în mijlocul
naturii, în spaţii cu deschidere către infinit. Însă cel mai obiectiv dintre
filmele lui Andrei Tarkovski rămâne Andrei Rubliov. E singurul
film în care nu foloseşte motivul amintirii, istoria fiind văzută aici în
curgerea sa liniară.. Zugravul Andrei nu are casă pe pământ: „vulpile au
vizuini şi păsările cerului cuiburi; Fiul Omului însă nu are unde să-Şi plece
capul.”Fără acoperiş în această lume el va clădi o casă a sufletului
pentru urmaşii săi întru credinţă şi neam.El, Andrei iconarul, va pune piatra
de temelie a casei spirituale a întregii Rusii.
În Călăuza casa se află în
afara casei- omul a reuşit să urâţească lumea astfel încât a devenit de
nelocuit: „Pentru mine, peste tot este o închisoare,” spune Călăuza.
Zona a rămas singurul spaţiu respirabil şi asta doar pentru că omul a fost
împiedicat de frică să pătrundă şi acolo cu toată agresivitatea lui. Aici e spaţiul
epifaniei, spaţiul în care sacrul se manifestă în profan( M. Eliade)
Unicul privilegiat care poate merge cu sufletul deschis la întâlnirea cu
Dumnezeu este aici Călăuza. Doar el mai cunoaşte semnele iraţionale ale Zonei,
el este capabil de tot atâta iubire, câtă umilinţă, de smerenie şi de
nejudecarea aproapelui. Relaţia cu Sacrul, cu Dumnezeu, nu-l primejduieşte
decât pe cel orgolios şi cu gânduri necurate.
Un alt motiv arhetipal
al poeticii tarkovskiene este grădina, prelungire a casei şi
reminescenţă a grădinii edenice. Şi cel mai bine definit apare imaginea
Paradisului pierdut în Nostalghia.
Multă vreme preocupat de alchimia discursului
proustian, Tarkovski a fost supranumit cineast al memoriei. Timpul nu mai
este o categorie arhetipală ci o materie plastică esenţială pentru modelarea
unei idei, a unui mesaj. Pornind de la cele trei profiluri posibile ale
orizontului temporal: timpul-havuz( orientat spre viitor), timpul-cascadă(
către trecut) şi timpul-fluviu( al prezentului permanent), propuse de
Lucian Blaga, Elena Dulgheru arondează filmele lui Tarkovski orizontului
temporal respectiv. Astfel, în Copilăria lui Ivan şi Andrei
Rubliov protagoniştii trăiesc sub impresia unor idealuri,
privind către viitor armonizându-şi conştiinţele cu fluxul marelui timp-havuz
al istoriei. În Solaris, conflictul esenţial se rezumă la
ciocnirea dintre mentalitatea luciferică şi cea paradisiacă, vorbind în
termenii filozofiei blagiene. Timpul –havuz al descoperirilor
ştiinţifice se opune timpului –cascadă al căutării originilor, uitate.
Amăgit de mirajul cunoaşterii fără limite omul n-a făcut decât să urâţească
lumea şi pe sine. Eşuează atât în cucerirea Universului, cât şi în realizarea
kosmosului interior: „strivită între vidul din afară şi cel dinăuntru,
fiinţa umană colapsează în neant.”În Călăuza apare timpul
invers, al pocăinţei. Timpul-cascadă, timpul întoarcerii pe firul memoriei
îl ţine captiv pe protagonistul filmului Oglinda.
Fiind considerat filmul cel mai
profund al lui Tarkovski, motivul arhetipal care-l caracterizează este motivul
christic. Întreaga operă a lui Tarkovski stă sub
semnul religiozităţii, dar nu al unei religiozităţi de paradă, propagandistică
ci una a adâncimilor care iradiază din miezul filmelor sale. Modul său
de-a privi lumea ,felul în care surprinde imaginea cu aparatul de filmat ţin de
poetica unui mare artist. Şi în centrul operei sale se află omul în
drumul său către înţelegerea lumii în care trăieşte. Alături de el mai sunt
încă trei animale: calul-simbol al idealului uman, câinele
-prietenul omului, doar după ce-şi recapătă statutul de Om şi pasărea
care simbolizează sufletul. Alte elemente specifice imageriei operei
tarkovskiene sunt: apa, aerul, focul şi pământul. Şi femeia
are un loc special –înveşmântată în lumină, tăcută, smerită, plină de frumuseţe
lăuntrică este fiinţa intangibilă pe care insul umbrit de păcat n-o poate
atinge. Profilul femeii este configurat pe arhetipul Fecioarei, iar copilul
prezent în toate filmele sale ascunde motivul arhetipal al Pruncului
divin. Dar până aici. Din tot imaginarul poeticii tarkovskiene lipseşte un
singur chip. Cel al Mântuitorului în slavă. Artistul s-a oprit aici. „Atâta
vreme cât omul va exista, el va avea o atracţie instinctivă către creaţie,
spune Tarkovski. Câtă vreme omul se va simţi om, el va tinde să făurească
ceva, căci aceasta îl leagă de creator. Ce este creaţia? La ce serveşte arta?
Răspunsul la aceste întrebărise află în formula : „Arta este o rugăciune.”
Aceasta spune totul. Prin intermediul artei, omul îşi exprimă
speranţa. Tot ce nu exprimă această speranţă, tot ceea ce nu are un fundament
spiritual, nu are nicio legătură cu arta.”
„Cei care dispreţuiesc eticul în artă
sunt victime ale pierderii simţului legăturii organice dintre moral şi
divin, afirmă Elena Dulgheru. Nu moralismul ieftin, propagandistic
caracterizează opera lui Tarkovski ci „ un instinct al verticalităţii
lăuntrice. Fluxul de gânduri şi de trăiri ale artistului cristalizate
în opera de artă, se revarsă firesc peste cetate, influenţându-i viaţa morală
şi spirituală.”În discuţiile purtate cu prietenul său, regizorul polonez
Krzystof Zanussi, ajung la concluzia că cel mai mare păcat al omului
contemporan , care-l va duce către pierzare, este orgoliul ce
rezultă din iluzia independenţei sale şi convingerea că e stăpânul propriului
destin. „În pofida faptului că Dumnezeu trăieşte în fiecare suflet,
că fiecare suflet are capacitatea să acumuleze tot ce este bun şi etern, în
masă, oamenii nu pot face altceva decât să se distrugă. Pentru că oamenii au
ajuns împreună nu în numele unui ideal, ci doar din consideraţii
materiale...Umanitatea s-a grăbit să-şi protejeze trupul şi nu s-a gândit deloc
să-şi protejeze sufletul.”( A. Tarkovski-Timpul pecetluit)
Căci aşa cum spune Călăuza, cel mai greu lucru azi este să-i poţi face pe
oameni să creadă. Şi Tarkovski este un artist şi un gânditor religios care
aduce în prim plan „lumina sfinţeniei chipului originar al
persoanei”.
„Arta este capacitatea de a crea, este reflectarea în oglindă a
gestului Creatorului. Noi, artiştii, nu facem decât să repetăm, să imităm acest
gest. Creaţia este unul dintre momentele de preţ în care ne asemănăm
Creatorului; de aceea n-am crezut niciodată într-o artă independentă de
Ziditorul suprem, nu cred într-o artă fără Dumnezeu. Sensul artei este
rugăciunea, este rugăciunea mea. Dacă această rugăciune, dacă filmele mele pot
aduce oamenii la Dumnezeu, cu atât mai bine. Atunci viaţa mea îşi va recăpăta întregul
sens: acela , esenţial, de a servi. Dar nu îl voi impune niciodată: a servi nu
înseamnă a cuceri.”( Andrei Tarkovski)
Bibliografie: Elena Dulgheru, Tarkovski-filmul ca rugăciune, Editura Arca Învierii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu