„Există o treaptă de experienţă
poetică, de la care versul se dovedeşte a fi rigoare şi fervoare, nu
interjecţie dezvoltată ori celebrare mai mult sau mai puţin armonioasă”. Acesta este crezul
poetic al celui care a fost şi este un
poet destul de inaccesibil pentru marea majoritate a publicului cititor. Şi,
cum să nu fie aşa discursul unui poet care care nu poate fi încadrat în nici
una din formulele poetice cunoscute de istoria literară de la noi. Caz unic, poezia
lui Ion Barbu reprezintă esenţa ultimă a poeticului, transcendere a realului
către un spaţiu de esenţă muzicală ce presupune „puritatea şi răceala
gheţarului”, rigurozitatea geometrică a gestului, detaşarea totală de afect.
Ion
Barbu este pseudonimul literar al matematicianului Dan Barbilian şi numele
purtat de bunicul acestuia, maistru zidar, mahalagiu din „Omul de piatră”. S-a
născut la Câmpulung Muscel, la 19 martie 1895. Studiază matematica în ţară şi
în Germania, profesând până la sfârşitul vieţii, 11 august 1961, la
Universitatea din Bucureşti.
A debutat la „Sburătorul” lui Lovinescu, neavând curaj să-l amestece pe
geometru în poezie, sub pseudonimul Ion Popescu. „Mă stimez mai mult ca practicant al matematicilor şi prea puţin ca poet
şi numai atât cât poezia aminteşte de geometrie,”afirma poetul într-un
interviu. Începutul relaţiei sale cu Euterpe, purtătoarea flautului dublu al
Eladei, stă sub semnul ludicului. Astfel că traducerea unei poezii a lui
Baudelaire i-a deschis apetitul pentru discursul liric pe care în final îl
consideră ca pe o prelungire a geometriei, deşi sunt voci care afirmă că poetul
e de departe deasupra matematicianului. Luând contact cu poezia
suprarealiştilor o consideră „iremediabil ratată”deoarece nu reuşeşte să
depăşească contingentul- „poezia este o
atitudine de vis şi extaz, iar lumina visului e ca o fulguraţie, spune
Barbu. Obsedat fiind de lumină, îl consideră pe Rembrandt primul suprarealist
preocupat de lumina imanentă.
La baza discursului poetic barbian stă oda pindarică, cea care duce
către firele nevăzute ale începuturilor poeziei. Pornind de la explicaţiile
date de însuşi poetul, opera sa lirică are patru stadii: parnasian, balcanic,
expresionist şi cel al poeziei pure. Astfel de la Grecia simplă, plină de
viaţă, trece la una turcită, balcanizată, apoi la Grecia dionisiacă – fază
incipientă a eroticului, ca în final, să ajungă la Grecia apolinică – cea a Cântului
absolut, al eufoniei în zbor, o „încercare mereu reluată” de înălţare la modul intelectual al Lirei.
Hugo Friederich afirma existenţa
unor limite în interpretarea actului poetic, exegetul trebuind să se oprească
mai cu seamă asupra „tehnicii de expresie”. De aceea voi creiona doar câteva
elemente ce deschid calea interpretărilor poeziei lui Ion Barbu.
Prima fază
a poeticii barbiene este reprezentată prin ciclul de versuri publicate în
Sburătorul, versuri de formă parnasiană. Folosind un material de natură
cosmică, poetul înclină mai degrabă către romantism amestecat cu delirul
dionsiac al expresioniştilor.
„Sub
înfloriţii arbori, sub ochiul meu uimit,/Te-ai resorbit în sunet, în linie,
culoare,/ Te-ai revărsat în lucruri, cum în eternul mit/Se revarsă divinul în
luturi pieritoare./”( Umanizare )Poezia
din această fază e o încercare umanizare a scenariului misterelor din Eleusis,
erudiţia şi cultura trecând înaintea invenţiei poetice. Spre deosebire de
Blaga, ale cărui trăiri dionysiace se puneau în slujba realizării eului
individual plenar, Ion Barbu aderă mai degrabă la acea ultimă fază decadentă a misterelor,
corespunzătoare unui Dionysos bahic.
Următoarea treaptă în poezia lui Barbu o reprezintă cea antonpannescă sau balcanică a cărei temă
fundamentală este Moartea şi Somnul. Ciclul Isarlâk conţine poezia unei lumi în declin ce-şi consumă spasmele
într-un timp nedeterminat. Simbolul acestei lumi este Nastratin Hogea „uşuratul
Hoge, mereu soitariu” posesor al iniţierii prin care poate salva o lume în
care „În loc de aur, pieptul acelui trist Argos/ Ducea o lână verde de alge
năclăite”(Nastratin Hogea la Isarlâk)
Domnişoara
Hus e un
poem de un pitoresc exterior: eroina apropiată Penei Corcoduşa a lui Mateiu Caragiale
închipuie idealul feminin al acestei lumi „la mijloc de Rău şi Bun”. Din
Levantul decadent, poetul recrează prin sublimare, ridicând apatia, indolenţa
şi mizeria la rang de valori, o nouă Cetate „Ruptă din coastă cu soare!”
care „Trebuie să înflorească:/
Alba/Dreapta/Isarlâk”
Elementul modern din aceste versuri îl constituie
tonul gros şi buf, ecou al faptei creatoare înregistrat cu un „surâs fonf al
Creatorului”.
Cu Uvenderode de fapt inaugurează hermetismul propriu-zis-
într-o poezie ce se subsumează viziunii ontologice asupra Erosului: un Luceafăr
feminin- în încercarea de iniţiere intelectuală a limitatului, sub dominaţia triumfală a Soarelui.
Increatul este locul fără hotar din care vremea încearcă în zadar să se nască.
Adevărat spectacol magic Riga Crypto şi
lapona Enigel aminteşte de poemul lui Coleridge The Rime of Ancient Mariner.Tema
acestei balade fiind tragicul unei iubiri de neatins rezultată din incompatibilitatea
lumilor celor doi protagonişti-spirituala laponă Enigel şi increatul Rygă
Cripto. „Că-i greu mult soare să îndure/ Ciupearca crudă de pădure,/ Că
sufletul nu e fântână/ Decât la om, fiară bătrână,/ Iar la făptură mai firavă/
Pahar e gândul, cu otravă,/
În Oul dogmatic se cântă
creaţia. Oul ca sumă şi rezumat palpabil,
al lumii, palat de nuntă şi cavou, cel în care sălăşluieşte pacea-ntâie a
lumii, acolo unde moartea germinează în viaţă . În lirica sa Ion Barbu
închipuie existenţa a trei trepte de cunoaştere ce înainteză în spirală către
absolut. Pornind de la eros ajunge la faza intelectuală ca în final să
descopere Poezia. „An al Geei,
închisoare,/ Ocoleşte roatele interioare:/Roata Venerii/ Inimii/ Roata capului/
Mercur/ În topire în azur,/ Roata Soarelui/Marelui./(Ritmuri pentru nunţile necesare)
A patra şi ultima treaptă conţine o poezie a geometriei în zbor.
Simbolurile se ermetizează” Există o
treaptă de experienţă poetică, de la care versul se dovedeşte a fi rigoare şi
fervoare, nu interjecţiile dezvoltate ori celebrare mai mult sau mai puţin
armonioasă.” Este o poezie cu obiect aşa cum însuşi poetul susţine. Să
remarcăm aici limbajul poetic univoc care cere o instruire adâncă cititorului,
diferit de obscuritatea poeticilor moderne de azi ce se lasă interpretate la
infinit. Poarta de intrare în acest ţinut rarefiat al liricii barbiene e
îngustă şi cere iniţiere. Ne aflăm aici pe ultima treaptă a visului precum în
poezia lui Poe în care poetul inspirat „dezvăluie oracular formele arhetipale
ale universului.”În Joc secund,
poetul e tributar poeziei clasice care l-a fascinat. „Jocul secund e reflectarea ideală şi spiritualizată a cosmosului în conştiinţă”, spune Lovinescu. Aşa
cum imaginile se reflectă în oglindă, tot aşa şi lumea se răsfrânge în
conştiinţa poetului. El nu reproduce imaginile întocmai, ci transformate în
spirit. Astfel că în redactarea primelor
ermetizări intervine matematicianul, care folosindu-se de procedeul algebric al
substituţiei, cuvântul e învăluit de mister. Este un ermetism de procedeu, nu
unul de substanţă. Materia lirică
purificată, sublimată are ca rezultat inovarea poeziei prin „înlocuirea
simţurilor şi instaurarea Intelectului.” Astfel încât aşa cum afirmă Marin
Mincu, „Poetul a rămas învingător pe terenul Poeziei” - „Nadir latent! Poetul ridică însumarea/De harfe resfirate ce-n zbor
invers le pierzi/ Şi cântec iztoveşte:ascuns, cum numai marea,/ Meduzele când
plimbă sub clopotele verzi.”/(Joc secund)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu