Marek Halter, pictor, prozator şi eseist s-a născut în Polonia în 1936.
Marcat de o copilărie dificilă în care a
simţit din plin nebunia violenţei antisemite, despre viaţa lui Marek Halter se
poate spune că a întrecut orice imaginaţie. Reuşind să evadeze din ghetto-ul din
Varşovia se refugiază în Ucraina. Prins de miliţia sovietică este dus la
Moscova, apoi în tabăra de refugiaţi din Uzbekistan, la Kokand. Aici, sora lui
mai mică, în vârstă de trei ani, moare de foame, iar părinţii se îmbolnăvesc de
dezinterie. În 1946, familia revine în Polonia, iar în 1950 emigrează în Franţa.
La vârsta de 15 ani intră în compania de pantomimă condusă de Marcel Marceau,
apoi este admis la Ecole Nationale des Beaux-Arts, unde studiază pictura.
În 1954 ia premiul internaţional de pictură de la Deauville precum şi pe
cel al Bienalei de la Ancone. Anul 1955 marchează prima expoziţie personală, la
Buenos Aires.
În
1967 la sfârşitul Războiului de Şase Zile fondează Comitetul Internaţional de
Negociere a Păcii în Orientul Apropiat, jucând un rol semnificativ în
organizarea primelor negocieri dintre palestinieni şi israelieni.
Zece
ani mai târziu se produce debutul său literar cu romanul Nebunul şi regii(1976) devenit best seller şi recompensat cu Prix d’ aujourd’hui. Continuă să scrie
romane pe teme biblice sau evreieşti, însă cel mai cunoascut roman al său,
vândut în cinci milioane de exemplare şi recompensat cu Prix du Livre Inter
este Memoria lui Abraham.(1983)
În tot
acest timp rămâne un cunoscut militant în slujba păcii şi-a umanităţii, în 1984
fondând mişcarea franceză “SOS Racisme”
În
1991 creează două colegii franceze în Rusia, la Moscova şi Sankt-Petersburg, pe
care le conduce, iar în 1992 participă la întâlnirile secrete între israelieni
şi palestinieni. Doi ani mai târziu finalizează lucrul la primul său film, Les Justes, care va deschide în 1995
Festivalul de la Berlin. În limba română i-au fost traduse romanele Maria(2006), Sefora (2006), Sara şi Cabalistul din Praga(2010)
Numele: David Gans, născut la Lippstadt, în Westfalia, 1541. Gans înseamnă
gâscă, pasăre care în Bestiarul medieval simbolizeză pe omul vigilent, iar cele
sălbatice , sugerează omul evlavios retras din lume care poartă cămaşa
penitenţei. Însă gâsca nu-i vultur. Vulturul, regele păsărilor are forţa să
privească la soare fără să clipească. Vulturi sunt Galileo Galilei, Giordano
Brună, Johannes Kepler Isaac Luria şi rabi Loew Iehuda ben Bezalel, Mare rabin
de Poznan şi Praga, cel numit de toată lumea MaHaRaL-ul. David Gans, discipol
al acestor mari spirite, ştie că frumuseţea spiritului nu se împlineşte
niciodată fără să se apropie de voia Celui de Sus, fără să practice neîncetat
lecţia umilinţei.
« Atotputernicul ne-a dăruit
vizibilul. Credem că găsim în el singurul adevăr. Ne-a dat materia. Îi conferim
acesteia putere de început şi de sfârşit. Orbi şi îngâmfaţi, iată ce suntem. » Nu materia este cea care
dăinuie veşnic, ci spiritul. Spiritul întrupat în Cuvânt. « Aşa este de la prima suflare a omului :
cuvântul este parte vie din om. Fireşte, bărbaţi, femei, copii sau bătrâni,
suntem din carne, mişcări de carne, vieţi şi emoţii de carne... Cuvântul însă e nemuritor. El n-a
cedat în faţa niciunei violenţe, n-a fost strivit de nicio gloată. Niciun rug,
chiar în cele mai demente dintre secolele bogate în masacre, nu l-a ars. El a venit
odată cu spiritul omului, nu cu carnea lui. Şi niciodată, niciodată, din prima
zi, n-a tăcut » În afara Cuvântului, nimic nu poate fi creat :
sunt puternici cei care ştiu să-l preţuiască şi să se plece în faţa lui, sunt
slabi cei care îl ignoră.
Se spune în Talmud (Snahedrin
65b) că rav Hanina şi rav Hosaia trăiau retraşi, studiind până la agonie
sulurile din Sefer Ieţira. Nici
măcar în zilele de Sabat nu făceau pauză. Citeau, studiau, repetau până la
epuizare, până ce povara cărnii dispărea din conştiinţa lor. N-a lipsit mult să-şi dea duhul de foame. La
un moment dat rav Hosaia grăit-a :
« - Atotputernicul a zis :
Am pus cuvintele în gura ta » Cuvintele care se ivesc pe buze curate dau
naştere la Viaţă ». Aşa că pentru a se convinge de forţa cuvintelor ,
dar şi de curăţenia buzelor care le rostesc, au pronunţat într-un glas
cuvintele necesare şi un viţel dolofan a apărut dinaintea lor. O parabolă care
dovedeşte forţa cuvântului. Cuvântul care poartă tot atâta greutate cât o
imagine. « Căci aparenţa cuvintelor
nu conţine decât umbra lor »
Dar iată că eroul, David Gans, avea să afle despre puterea Cuvântului nu
doar din parabole, ci fiind el însuşi martor la desăvârşirea unei minuni. În
ianuarie 1600, Ma-Ha-RaL-ul aşa cum era numit de toţi evreii din Praga, rabi
LoewIehuda ben Bezalel, Mare Rabin de Poznan şi de Praga, a reuşit să înalţe
scara lui Iacov la cer.
Povestea începe o dată cu promisiunea pe care şi-o fac doi buni prieteni,
Isaac Cohen şi Iacob Horowitz, aceea ca nevestele lor să nască o dată, una fată
şi alta băiat care prin căsătorie, mai târziu să le unească neamurile. Un
moment care nu părea să fie atât de important. Însă : « Am învăţat , spune Gans , că tulburările
cele mai mari, fie ele măreţe sau cumplite, îşi au izvorul într-o
întâmplare neînsemnată, obişnuită,
repede uitată. ». Îndoiala, neîncrederea, că ceea ce-şi propuseseră
cei doi prieteni-să unească două suflete nenăscute încă – puse stăpânire pe
eroul nostru.
Într-una din zile Maestrul său, Rabi
Rema se duse la ceruri, aşa că David Gans cu scrisoarea de recomandare de la
el a decis să meargă la Rabi Loew,
MaHaRaL-ul, pentru a-şi continua ucenicia. Dar iată că dorinţa celor doi
prieteni, Iacov şi Isaia, s-a împlinit şi nevasta unuia a născut fată, care a primit
numele Eva, iar a celuilalt, băiat numit după numele profetului profeţilor- Isaia.
Începutul realizării promisiunii lor era pe drumul cel bun. Numai MaHaRaL-ul nu
s-a arătat încântat de înţelegerea celor doi, mai ales că, Iacov îi era ginere.
Praga, minunatul oraş în care se petreceau aceste lucruri era în plină
ascensiune, un oraş înfloritor în care viaţa se desfăşura în pace şi
înţelegere. Viaţa celor două familii intrase în normalitate, MaHaRaL-ul
îndemnându-i la cât mai multă discreţie. Cei doi copii creşteau şi deveneau tot
mai nesupuşi, mai cu seamă Eva care părea să fie făcută din acelaşi aluat din
care era făcut şi bunicul ei, însuşi Marele MaHaRaL.
În luna Adar, anul 1584, asupra Pragăi se abătu o mare nenorocire :
ciuma începu să secere vieţile praghezilor cu sutele. În cartierul evreiesc,
măsurile de igienă luate de burgmaistrul Mordehai Maisel împreună cu MaHaRaL-ul
s-au dovedit eficiente lucru care a
provocat mânia creştinilor. Aşa cum se mai întâmplase în decursul istoriei,
evreii, cu siguranţă, ar fi fost găsiţi vinovaţi şi trebuia să fie pedepsiţi.
În aceste condiţii MaHaRaL ul a decis ca nepoata sa, Eva, să părăsească Praga
împreună cu David Gans pentru a se pune la adăpost de furia mulţimii. Destinaţia
lor fu oraşul Bochnia, din Cracovia, unde prietenii se arătară bucuroşi să-i
găzduiască. Eva devine discipol al lui
David care începe s-o introducă în
tainele Kabbalei şi ale Torei. Kabbalah, KBLH, în ebraică
înseamnă ideea şi adevărul fizic al Primirii, învăţăturile primite de Moise pe
Muntele Sinai de la Cel Veşnic, împreună cu Tablele Legii. Tora, în schimb, este învăţătura din „gură în gură” transmisă
prin uriaşa înţelepciune a tăcerii, a rugăciunii şi a ascultării. „Căci Dumnezeu spune la fel de multe în cele
scrise şi în cele nescrise, în cuvântul care iese pe buze şi în cel care nu se
aude. Spaţiul dintre litere e un suflu care nu este un vid. Iar tăcerea
aceasta, care este, ca să zicem aşa inversul cuvântului, este cea care trăieşte
învăţătura Cabalei.”
Astfel îi explica David, Evei, despre puterea de semnificare a Cuvântului,
pentru că niciun cuvânt nu se aseamănă cu celălalt. Cabala este o veritabilă
grădină, o grădină pe care evreii o numesc Pardes, PRDS. Şi PRDS se traduce
astfel: P, „Pşat”, „Semnificaţie”; R, „Remez”, „Ceea ce pare”; D „Draş”, „Comentariu”
şi S, „Sod”, „Secret”. „Aceştia sunt cei
patru stâlpi care susţin cuvântul lui Dumnezeu, în vorbele Lui şi în tăcerea
Lui.”
Între timp epidemia de ciumă s-a diminuat în intensitate, în urmă rămânând
morţi, atât dintre creştinii seceraţi de ciumă, cât şi dintre evreii masacraţi
de creştini, căzuţi pradă furiei acestora. MaHaRaL-ul a fost primit de
Împăratul Rudolf al II-lea care i-a promis că-i va ajuta poporul, însă
promisiunea lui se arătă precum frunza pe apă-cei mari nu-şi ţin aproape
niciodată promisiunile. Pentru a-i ocroti poporul, împăratul a cerut să-i fie
destăinuite tainele Kabbalei. Lucru cu neputinţă. MaHaRaL-ul i-a promis să-l
ţină la curent cu cele mai noi cuceriri ale ştiinţei. Drept urmare, David Gans
a fost trimis într-o îndelungă călătorie
la toate marile Universităţi- Leipzig, Regensburg, Woems, Koln,
Basel...de unde să trimită rapoarte legate de toate noile descoperiri şi să-i
atragă la curte pe toţi marii învăţaţi. A fost o călătorie nu atât de
documentare, cât de iniţiere. În apropierea lacului Gardone, trăsura lui a
fost atacată de bandiţi. David s-a ales
c-o lovitură în cap în urma căreia a intrat în comă. În cele din urmă a pornit
din nou la drum. La Veneţia a ajuns când Inchiziţia tocmai îl întemniţa pe
Giordano Bruno, manipulând mulţimea şi susţinând un val de furie. Apoi, la
Padova, l-a cunoscut pe Galileo Galilei, omul pe care dorise să-l cunoască cel
mai mult, aflatşi el sub supravegherea Inchiziţiei. L-a îndemnat să-l caute pe
Tycho Brahe, descendent dintr-o nobilă familie daneză, astronom renumit care
voia să revizuiască totul în ştiinţa mişcării astrelor, „atât calculele, cât şi modalităţile de-a le realiza.” Cu mare
greutate pătrunde David Gans în palatul în care locuia Brahe şi rămâne la fel
de surprins ca şi în prezenţa lui Galilei de figura comună, bonomă, a marelui
astronom. După şase luni de discuţii îndelungi, reuşi să-l convingă să meargă
la Praga, la curtea regelui Rudolf al II-lea şi astfel îşi duse la capăt
misiunea avută.
După 6 ani de peregrinări, rabinul David Gans se întoarce la Praga. Eva,
copila lui Isaac, pe care altădată o salvase, pornind în pribegie cu ea în
afara Pragăi, devenise o frumoasă domnişoară. Isaia, fiul lui Iacob, cel care-i
fusese promis de soţ, crescuse la rândul său, însă nici pe departe nu părea a fi
soţul potrivit pentru frumoasa şi delicata Eva.
În urma acelei călătorii, în sufletul Evei înmugurise iubirea pentru David
care, deşi îi împărtăşea sentimentele, nu îndrăznea s-o încurajeze, să-i fie
părtaş la ruperea unui legământ. Îndărătnica şi nesupusa nepoată a MaHaRaL-lui a
fugit în lume cu un negustor evreu bogat şi mult mai în vârstă. Întreaga
comunitate fu bulversată de fapta ei, mai cu seamă Isaia, care o iubea în felul
său şi s-a simţit trădat atât de Eva, cât şi de părinţii care nu şi-au putut
respecta promisiunea. Într-un acces de furie Isaia îl acuză până şi pe MaHa raL
de ipocrizie atunci când era vorba de nepoata lui iubită.
Însă această faptă a fost curând uitată; asupra evreilor din Praga plana o
altă nenorocire: Războaiele dintre luterani şi catolici cuprinseseră nordul
Europei şi se ştia bine că de fiecare dată evreii deveneau ţapi ispăşitori în
urma unor astfel de conflicte. O scrisoare de la soţul Evei i-a convins pe Isac
şi pe Vogele( părinţii Evei) să-l trimită pe David Gans să le aducă acasă fiica
rătăcitoare. Se stabiliseră la Worms, oraş aflat în nordul Germaniei împreună
cu soţul său. De când plecase de acasă Eva începuse să fie stăpânită de demoni.
Fuga de Isaia nu-i astâmpărase focul iubirii pentru David. Nici măcar căsătoria
cu mai vârstnicul Bachrach. Pentru scurtă vreme s-au întors la Praga pe care au
fost nevoiţi s-o părăsească în grabă spre a nu cădea pradă în conflictul
religios ce se iscase din nou. Dibukul,
spiritul cel rău, ce pusese stăpânire pe Eva o încolţi într-atât de mult încât
au decis săse întoarcă din drum şi să nu mai plece din Praga .
Ajunşi în partea de nord a oraşului, trăsura lor a fost atacată de
creştinii furioşi. Soţul Evei, Bachrach, a fost linşat de gloata înnebunită de
ură, iar David împreună cu Eva au scăpat ca prin urechile acului şi, în cele
din urmă, au ajuns în oraşul evreiesc. Pe Bachrach l-au recuperat mai târziu,
măcelărit şi aruncat într-o baltă. O linişte aparentă s-a aşternut asupra
oraşului, şi, în ciuda faptului, că împăratul Rudolf al II-lea îi promisese
MaHaRaL-ului că-i va ocroti comunitatea, în jur lumea începuse să fiarbă. Din
nefericire o parte din membrii comunităţii îşi pierduse încrederea până şi în bătrânul MaHaRaL.
După multă chibzuinţă Marele Învăţat
a luat decizia pe care întreaga comunitate o aştepta: aceea de-a crea un
paznic, un ocrotitor, cu puteri supranaturale, Golemul, care, în curând, avea
să-şi arate forţa. Vestea a mers foarte repede şi curioşi din toate colţurile oraşului
au venit să-l vadă. Faima Golemului a trecut dincolo de zidurile oraşului
evreiesc atunci când o gloată de creştini a pătruns pe poarta mare fiind făcută
praf din câteva mişcări. Uriaşul din lut aflat sub forţa magică a MaHaRaL-ului
purta pe frunte cuvântul EMET- „Viaţă”.
Eva, fascinată de puterea lui l-a îngenunchiat cu gesturi tandre. Iubirea
cu neputinţă dintre frumoasa Eva şi creatura din lut i-a determinat Golemului
un atac de furie. Uriaşul din lut îşi întorsese forţa împotriva propriului
creator, lucru inacceptabil. O stihie scăpată de sub control putea să aducă
nenumărate necazuri, deşi îşi împlinise cu prisosinţă menirea pentru care
fusese creată. Îşi depăşise condiţia. MaHaRaL-ul a luat o literă din fruntea
lui şi a rămas cuvântul MET-„Moarte”. Aşa s-a sfârşit povestea Golemului,
uriaşul din lut creat să apere un popor aflat în primejdie. Cuvântul a rămas.
Şi Povestitorul a dăinuit pentru a-i transmite peste veacuri legenda. Iar frumoasa
Eva a continuat să-l iubească dincolo de moarte plecând din Praga cu un convoi
de negoţ. În podul vechii Sinagogi din Praga, un morman de lut a rămas umed
părând că respiră, până-ntr-o bună zi când s-a uscat ca piatra. Atunci rabi David
Gans a ştiut că nepoata MaHaRaL-ului pierise şi o dată cu ea pierise Iubirea.
Peste ani, rabinul Adin Steinsaltz a
scos la lumină un manuscris care aparţinuse Maestrului său, David Gans.
„Mâlul Golemului devenit granit dăinuie
în timp, şi eu la fel, scria David Gans. Eu, care nu-s granit, ci numai o suflare care vine şi se duce. Trec pe
ici, trec pe colo.Lumea mă aude sau nu mă aude. Povestesc. Sunt memoria care povesteşte...”
„...Vorbele Maestrului meu, MaHaraL-ul,
pe patul pe care şi-a dat ultima suflare: Golem! Golem! Cel rău primit...Ţine
minte cuvintele din Exod, David Gans: „Pe străin să nu-l strâmtorezi, nici să-l
apeşi, căci şi voi aţi fost străini în pământul Egiptului.”
„...Vorbele Maestrului meu
MaHaRaLul: „Întindeţi palmele şi alegeţi-vă destinul, dar nu vă aşteptaţi ca
Dumnezeu să vă cruţe de datoria de a-l împlini”
„...Iată ce mi s-a întâmplat. Totul,
în inima şi-n dorinţa mea, mă împingea spre Eva, fata lui Isaac Cohen. Dar nu
m-am apropiat de ea când ar fi trebuit. N-am susţinut-o când era mai singură
decât un om rătăcit în pustiul Negev.
Am fost orb. N-am înţeles că
Eva n-avea să însoţească destinul unui bărbat după tradiţie. Ea era liberă şi
căuta un bărbat care să-i sporească libertatea. Eu am făcut alegerea geloziei,
alegerea stelelor, alegerea cuvintelor. N-am făcut niciodată alegerea de-a o
iubi pe Eva, fata lui Isaac Cohen, aşa cum un bărbat trebuie să iubească o
femeie atunci când ea îşi ia zborul spre destinul său...”
Aşa se termină şi trista poveste de iubire a învăţatului David Gans, cel
care n-a ştiut şi n-a avut ochi să meargă pe calea iubirii. Şi marea lecţie a primit-o
de la creatura de humă care a continuat să rămână vie atâta timp cât fiinţa
iubită era în viaţă.
„Zoharul,
Cartea Splendorii spune: Când un
om se culcă să doarmă, sufletul lui îl părăseşte şi se înalţă spre Tării.
Dumnezeu i se arată după destinul pe care şi l-a ales şi-i acordă graţia Lui după
înţelepciune. Pentru prima treaptă, visul . Pentru cea de-a doua, viziunea.
Pentru cea de-a treia, profeţia.
Mie, care nu dorm, Preasfântul mi-a dat numai cuvintele, cuvintele care
povestesc.”
În încheiere, asigur pe cititor că, într-adevăr, nu va fi mai cu folos
zăbavă decât aceea de-a citi cartea lui Marek Halter. O frumoasă poveste despre
Iubire şi despre vehicolul ce-o poate purta în veac, -Cuvântul. Alegând calea
Cuvântului, David Gans a ales calea Vieţii însăşi. Căci a fi martor al unor
măreţe fapte şi a le povesti, înseamnă a supravieţui peste secole şi a lăsa
urmaşilor carte de învăţătură.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu