Avangarda literară îşi trage seva din nihilismele filosofice de la
începutul secolului trecut şi defineşte un moment de ruptură la toate
nivelurile, renegarea şi reconsiderarea tradiţiei, a gusturilor estetice anterioare,
instituirea unor noi raporturi între creator şi consumatorul de literatură. De
remarcat că receptorul cultural de la noi abia acum a început să capete
apetenţă pentru elementele înnoitoare introduse de avangarda literară. Umberto
Eco( La Biennale , 1962) stabileşte
două direcţii diferite ale modernismului : avangardismul şi experimentalismul,
considerând că între cele două direcţii există oarecari diferenţe. Avangardismul este considerat
distructiv, prin excelenţă, demolator, în vreme ce experimentalismul are un caracter constructiv, integrativ, este
« stilul culturii actuale. ».
Istoria literaturii române n-a reuşit încă să definească cu exactitate
momentul avangardismului şi nici studierea autorilor de marcă ai momentului,
ceea ce a dus la permanente « descoperiri » ale reprezentanţilor
avangardismului. Ba, din lipsa unei culturi aprofundate mulţi din creatorii
momentului consideră elementele de frondă ale creaţiilor lor drept inedite.
Cert este că tendinţa avangardistă de la începutul sec.al XX-lea se prelungeşte
până azi într-un postavangardism continuu
« Cât de fecundă a fost
, în plan artistic ruptura produsă de avangardă (prin dislocarea structurilor
tradiţionale, ameninţate de academismul ucigător) o dovedeşte cu prisosinţă dezvoltarea
literaturii europene în ultima jumătate de secol...pe lângă precursorii notorii
precum Macedonski şi Urmuz, noi am oferit avangardei europene promotori activi precum
Tristan Tzara, Ilarie Voronca, B. Fondane, Eugen Ionesco, Claude Sernet,
Isidore Isou şi în plastică Marcel Iancu, Victor Brauner s.a. Lor trebuie să îi
alăturăm pe Ion Vinea, prea puţin cunoscut în afara frontierelotr noastre, deşi
mulţi din cei citaţi îi datorează enorm. După cum îi datorează, direct sau
indirect, lui Macedonski, iniţiatorul căutărilor înnoitoare. Germenii româneşti
ai avangardismului european merită întreaga atenţie căci, să nu uităm şampania
care va exploda cu atâta zgomot la Zurich, în 1916, era făcută din mustul care
fierbea la noi, în toamna lui 1922, când Ion Vinea, Tristan Tzara şi Marcel
Iancu editau revista Simbolul. »(Mircea Scarlat, Invitaţie la dialog, Amfiteatru, nr.2, februarie, 1984)
Deşi întârziată faţă de modelele europene, literatura română de la
începutul veacului trecut trece prin efervescenţa sincronizării în spiritul teoriei lovinesciene. Manifestul Futurismului publicat de
F.T. Marinetti în 20 februarie 1909 în revista Le Figaro era deja cunoscut în cercurile literare româneşti,
revista Ramuri din Craiova publicând
în acelaşi an o traducere. Şi pentru exemplificarea fenomenului de sincronizare
la marea cultură europeană semnificativă este prezenţa lui Constantin Brâncuşi
la Paris, alături de marii sculptori ai vremii- Henry Moore, Giacometti etc.
Din nefericire, scrierile suprarealist- absurde ale lui Urmuz au rămas
necunoscute. Prin Brâncuşi şi Urmuz se dovedeşte că avangarda
literară românească are origini autohtone. »(Mircea Scarlat, Invitaţie la dialog)
Germenii primelor manifestări novatoare din literatura română se află în
grupul format din adolescenţii : Samuel Rosenstock (Tristan
Tzara)-inventatorul dadaismului, Ion Iovanaki (Ion Vinea)-adevăratul promotor
al avangardismului autohton, Marcel Iancu care împreună cu Tzara au scos
revista « Simbolul », unde
militează pentru transformările profunde de la nivelul artei. În 1915 Ion Vinea
scoate revista Chemarea în care
publică S. Samyro folosind pseudonimul Trsitan Tzara autor prin care
avangardismul românesc, trece în fruntea celui european sub geniul tutelar
urmuzian.
A doua etapă a avangardismului se manifestă începând cu deceniul al treilea
al secolului trecut, negativismul ca
formă de manifestare fiind contracarat şi înlocuit cu noul curent, constructivismul, care se ivise în
Germania în urma congresului de la Dusseldorf. Tot din spaţiul teuton difuzează
în lumea literară europeană expresionismul,
al cărui reprezentant de seamă în literatura română este Lucian Blaga. În acest
climat de efervescenţă în care ismele apar
în valuri, afirmând, ori negând ceva, ia amploare mişcarea suprarealistă condusă de Andre Breton. Unicul scop al Congresului suprarealiştilor din
februarie 1922, de la Paris, era acela
de-a demonstra că mişcarea dada era
deja depăşită şi nu mai corespundea realităţii momentului. Tocmai în acest
moment revistele de avangardă româneşti
apar în număr mare şi diversificat acoperind întreaga gamă de atitudini.
Astfel apăreau : Contimporanul (1922-1932) ;
75H.P. (1924) ; Punct(1924-1925) ; unu(1928-1932) ; Urmuz (1928) ; Meridian (1934-1936) (1941-1945) .
Deşi cu tendinţe diferite, toate aceste
manifestări pun avangarda românească sub semnul unităţii de spirit,
denumit şi integralism.
O primă direcţie a avangardismului românesc a fost inaugurată de revista Contimporanul care apare la 3 iunie
1922 sub îndrumarea lui Ion Vinea şi are ca program declarat constructivismul. « Constructivismul, spune Marcel Iancu, este
arta abstractă, care crescută dintr-un simţ optimist al vieţii, purifică arta
de orice urmă de romantism, fiind expresia dorului de construcţii al zilelor
noastre. » În Manifestul
activist către tinerime din 1924, Ion Vinea trasează direcţia integralistă a întregului avangardism
românesc. Aşa se explică prezenţa lui Brâncuşi la expoziţia internaţională
organizată de Contimporanul.
Un alt nume de rezonanţă în istoria literaturii române care va publica la Contimporanul este cel al lui Ion Barbu
– aproape întregul ciclu Isarlâk
apare în paginile revistei. Alţi autori avangardişti prezenţi în paginile Contimporanului au fost :Urmuz (După furtună),Tristan Tzara, B.
Fundoianu, Ilarie Voronca, Stephan Roll. În artele plastice alături de Brâncuşi
îi găsim pe Miliţa Pătraşcu, Mattis Teuch, Marcel Iancu, Victor Brauner.Fiind o
revistă eclectică de avangardă, revista Contimporanul
organizează spectacole în care teatrul, muzica, poezia, şi artele plastice sunt
promovate laolaltă întru educarea gustului publicului şi acomodarea lui cu
noile direcţii moderniste din cultură.
În urma unei priviri de ansamblu se
poate constata spectrul larg al manifestărilor sub egida Contimporanului, lucru care va marca puternic următoarele valuri
ale avangardismului românesc. La 7 martie 1925, revista Punct fuzionează cu Contimporanul.
Într-unul din articole, Ilarie Voronca inventează termenul de sintetism prin care încearcă să
definească cât mai cuprinzător simbioza dintre arte şi noile cuceriri ale
tehnologiei. Alături de poeţii deja menţionaţi în această perioadă apar două
nume noi : Scarlat Calimachi şi Ernest Cosma (Claude Sernet), iar pe plan
european se remarcă nume precum : Alice Baill, Marcel Laval, Paul Eluard,
Lous Emie, Liubomir Mitzich, Juliette Roche etc.
Ceea ce diferenţiază avangardismul românesc de cel european este larga lui deschidere, eliminarea nihilismului absolutizat, sintetizarea tuturor formelor artistice
moderne după o dialectică proprie. S-a vorbit de un avangardism « prudent »(Marin Mincu) în care
nimic nu se neagă în toatalitate, dimpotrivă, se promovează asimilarea tuturor
tendinţelor într-o sinteză desăvârşită. Aşa se explică prezenţa unor modele
creative precum Ion Barbu, Tudor Arghezi, Constantin Brâncuşi.Sincretismul
artelor promovat de integralişti este considerat un model al viitorului culturii europene.
În evoluţia avangardismului european, avangardismul românesc a avut o
contribuţie foarte importantă, în vreme ce influenţele externe precum cea a lui
Breton sau Marinetti au fost mai degrabă asimilate. Sunt relevante nume
precum : Tristan Tzara în poezie, Victor Brauner în pictură, Eugen Ionesco
în teatru, Brâncuşi în sculptură. Un alt element de luat în seamă în ceea ce
priveşte avangardismul românesc este buna convieţuire cu toţi marii poeţi
interbelici –Blaga, Barbu, Arghezi, Bacovia. Deşi fiecare dintre ei s-au
manifestat pe alte paliere au fost consideraţi modele culturale, « spirite
moderniste tutelare », colaborând şi publicând în spaţiul aceleiaşi
reviste.
« Anticonvenţionalismul programatic al avangardei a dat, de altfel, roade
a căror valoare este deja omologată de istoria noastră literară. De la
generaţia războiului, din anii 40, până la experienţele unora dintre cei mai
tineri poeţi de azi, spiritul său nonconformist şi-a dovedit durabilitatea. Nu
ca epigonism-cum prea rapid şi superficial se crede uneori-ci ca un factor de catalizare, Căci, oricâtr s-ar afirma
contrariul, avangarda nu se repetă. În realitate avem de-a face cu reacţii de
tip avangardist, faţă de trecutul sau prezentul literaturii, reacţii perfect
definite şi motivate în interiorul contextului socio-lingvistic alunui anumit
moment cultural. »(Ion Pop, Spiritul
polemic, Flacăra, nr16, 1984)
În spaţiul literaturii române de avangardă un prim autor care este
conştient de necesitatea transformărilor din interiorul discursului literar a fost
Urmuz. Este cu atât mai fascinantă contribuţia lui la reforma radicală din
cadrul avangardismului, cu cât pe plan naţional erau în plină ascensiune
sămănătorismul şi poporanismul. În acest climat este demn de amintit numele lui
Al. Macedonski, care prin publicarea a două sonete în revista condusă de
Marinetti, tocmai în numerele închinate futurismului dă un semnal că poetul
român adera, chiar şi formal, la noul mers al literaturii europene. Prin proza
lui bizară Urmuz deschide drumul către literatura absurdului. Mizând pe
absurdul limbajului Urmuz devine promotorul noii retorici în literatura
absurdului, care prin Eugen Ionesco se va impune pe plan internaţional.
Scriitura lui este una de tip experimental, în care absurdul este creat prin
desacralizarea vechii retorici şi răsturnarea logicii textului. Lecţia lui
Urmuz va fi un model pentru toţi avangardiştii români. Iată cum arată un portret în viziunea lui :
“Ismaïl
este compus din ochi, favoriți și rochie și se găsește
astăzi cu foarte mare greutate.
Înainte
vreme creștea și în Grădina Botanică, iar mai târziu, grație
progresului științei moderne, s-a reușit să se fabrice unul pe cale
chimică, prin syntheză.
Ismaïl nu
umblă niciodată singur. Poate fi găsit însă pe la ora 5 ½ dimineața,
rătăcind în zig-zag pe strada Arionoaiei, însoțit fiind de un viezure de care
se află strâns legat cu un odgon de vapor și pe care în timpul nopții
îl mănâncă crud și viu, după ce mai întâi i-a rupt urechile și a
stors pe el puțină lămâie… Alți viezuri mai cultivă Ismaïl în o pepinieră
situată în fundul unei gropi din Dobrogea, unde îi întreține
până au împlinit vârsta de 16 ani și au căpătat forme mai pline, când, la
adăpost de orice răspundere penală, îi necinstește rând pe rând și
fără pic de mustrare de cuget.
Cea mai mare
parte din an, Ismaïl nu se știe unde locuiește. Se crede că stă conservat
într-un borcan situat în podul locuinței iubitului său tată, un bătrân simpatic cu
nasul tras la presă și împrejmuit cu un mic gard de nuiele.
Acesta, din prea multă dragoste părintească, se zice că îl ține
astfel sechestrat pentru a-l feri de pișcăturile albinelor și de corupția
moravurilor noastre electorale. Totuși, Ismaïl reușește să scape de acolo câte trei
luni pe an, în timpul iernii, când cea mai mare plăcere a lui este să se
îmbrace cu o rochie de gală, făcută din stofă de macat de pat cu flori mari
cărămizii și apoi să se agațe de grinzi pe la diferite binale, în ziua
când se serbează tencuitul, cu scopul unic de a fi oferit de proprietar ca
recompensă și împărțit la lucrători… În acest mod speră el că va
contribui într-o însemnată măsură la rezolvarea chestiunii muncitorești…
Ismaïl primește și audiențe, însă numai în vârful
dealului de lângă pepiniera cu viezuri. Sute de solicitatori de posturi,
ajutoare bănești și lemne sunt mai întâi introduși
sub un abat-jour enorm, unde sunt obligați să clocească fiecare câte 4 ouă. Sunt apoi
suiți
în câte un vagonet de gunoi de-al primăriei și cărați cu o iuțeală
vertiginoasă până sus la Ismaïl, de către un prieten al acestuia, care îi servă
și
de salam, numit Turnavitu, personaj ciudat, care, în timpul ascensiunii, are
urâtul obicei de a cere solicitatorilor să i se promită corespondență
amoroasă, contrar amenință cu răsturnarea.( Ismail şi Turnavitu, Cugetul românesc, an 1 nr.3 1922)
Citind vechile poeme semnate de Tristan Tzara ( Les premiers Poemes de Tzara, publicată de Claude Sernet la Paris)
nici pe departe nu poate fi făcută o legătură cu creaţiile promotorului Dada din 1916. Marea
lui contribuţie se găseşte la nivelul discursului poetic, acolo unde
înregistrează mai întîi o deconvenţionalizare a limbajului, a vechilor clişee
şi artificii. Primele poezii publicate între 1912-1915 în revista Chemarea sunt scrise în registru
simbolist. Aşa cum Urmuz a distrus vechile convenţii la nivelul prozei, Tristan
Tzara renunţă la imaginile liricii tradiţionale, trecând semnificatul şi
semnificantul într-o nouă paradigmă. Vechile convenţii literare sunt
înlăturate, astfel pentru prima dată Tzara descoperă prin dadaism că sensul are
o natură relativă, este un produs al spiritului uman, în faţa lui subiectul
creator având deplină liberatate.
“Vântul
plânge în hornuri cu toată deznădejdea unui orfelinat
Vino
lângă mine ca o luntre în tufiş
Aşterne-ţi
vorbele ca paturile albe în infirmerie
Că acolo
poţi plânge nesupărat, că miroase a gutui şi a brad.
Spune-mi
de ţări depărtate
De
oameni curioşi
De
insula cu papagali
Sufletul
meu e vesel şi mirat
Ca
un prieten ce s-a întors de la spital.
În
glasul tău sunt femei bătrâne şi bune
Braţul
tău mi-aleargă în sân ca un pârâu
Îmi
plac animalele domestice
În
menajeria sufletului tău.
Pe
pod un om e aplecat, fluieră în apă fără gânduri
La
noi e cald şi bucurie ca şi când se nasc la stână mieii
Povestea
ta adoarme ca un copil legănând un elefant de lână
La
noi e linişte ca şi când se-adapă caii la fântână.
Trec
în şiruri lungi pe stradă fete de pensionat
Şi
în fiece privire-i câte-o casă părintească
Cu
mese bune cu surori mai mici
Cu
ghiveciuri de flori la fereastră.
Trece
frigul pe coridoare când înserează
Ca
un şarpe foarte lung târâdu-şi coada pe lespezi
Lacul
e cusut cu aţă
Înecaţii
ies la suprafaţă - raţele se depărtează.
La
vecini, părintele-şi sărută fata, indiferent.
Îi
face morală de despărţire
Balta
s-a închis ca în urma unei fete porţile la mănăstire
Gâlgâitul
sinucisei a speriat – broaştele au încetat un moment.
Mă
duc să mă întâlnesc cu un poet trist şi fără talent.
(Tristan Tzara-Duminecă –Contimporanul,
an III, nr50-51, dec.1924)
Un alt reprezentant al literaturii avangardiste a fost Benjamin Fondane. Scrie
o poezie originală în care apar privelişti fals bucolice „caligrafiind în realitate diagrama interioară a unor câmpuri tensionale
specifice sensibilităţii expresioniste; expresionismul ca stare de spirit a
amplificat parametrii vizioanri ai percepţiei poetice, transgresând realul
într-o topografie explozivă.”(Marin Mincu)
“În târg miroase-a ploaie, a toamnă şi a fân.
Vântul nisip aduce, fierbinte, în plămân,
şi fetele aşteaptă în uliţa murdară
tăcerea care cade în fiecare seară,
şi factorul, cu gluga pe cap, greoi şi surd.
Căruţe fugărite de ploaie au trecut,
şi liniştea în lucruri de mult mucegăieşte.
În case oameni simpli vorbesc pe ovreieşte.
Gâşte, cu pantofi galbeni, vin lent după-un zaplaz;
auzi cum ploaia stinge fanarele cu gaz,
cum învecheşte frunza în clopote de-aramă,
auzi tăcerea lungă şi gri care e toamnă
şi diligenţa care vine din Dorohoi.
Pustiu, din şes, se urcă cirezile de boi,
şi cum mugesc, cu capul întors, de parc-ar suge -
cu ochii roşii, târgul, cuprins de spaimă, muge.”
Vântul nisip aduce, fierbinte, în plămân,
şi fetele aşteaptă în uliţa murdară
tăcerea care cade în fiecare seară,
şi factorul, cu gluga pe cap, greoi şi surd.
Căruţe fugărite de ploaie au trecut,
şi liniştea în lucruri de mult mucegăieşte.
În case oameni simpli vorbesc pe ovreieşte.
Gâşte, cu pantofi galbeni, vin lent după-un zaplaz;
auzi cum ploaia stinge fanarele cu gaz,
cum învecheşte frunza în clopote de-aramă,
auzi tăcerea lungă şi gri care e toamnă
şi diligenţa care vine din Dorohoi.
Pustiu, din şes, se urcă cirezile de boi,
şi cum mugesc, cu capul întors, de parc-ar suge -
cu ochii roşii, târgul, cuprins de spaimă, muge.”
(Benjamin Fondane, Herţa I, Privelişti 1930)
Stephan Roll este poetul care intervine asupra discursului poetica în
spiritul teoretizărilor făcute de Ilarie Voronca, accentul căzând pe materialul
verbal (semnificatul) fără să dea importanţă aspectului comunicativ al
limbii(semnificantul).
”Între orele vechi flăcările întunericului foşnesc.
(Opriţi acum prăbuşirea cuvintelor în mătase!)
ţi-aminteşti fulgerele împleticindu-se grotesc,
păsări crescute peste bălţi, viori planând peste case?
Parcă se speriaseră, albi, în rădăcinile lor pomii scunzi,
printre cârtiţi vezi cum păşeşte logodnicul postum
cu pupilele arse de aşteptări, cu umerii de oboseli rotunzi,
primăvară ce treci amăruie prin oraşul de bitum.
Pot să retrăiesc, dacă vrei, viaţa ta încă netrăită,
cu punţile somnului pe care treci cu mine acum,
clipele întotdeauna în mersul vremii se rup,
mâna de suspine aburită e aici lângă mine,
scormonind neştiută în scrum. “(Stephan Roll- Primăvară Chagalliană)
Ilarie Voronca a fost promotorul principal al manifestelor avangardiste de
la 75HP. La Punct inventează împreună cu Victor Brauner pictopoezia, iar la Integral
inventează termenul de sintetism .
Reforma poetică a lui Ilarie Voronca se situează în primul rând la nivelul
semnului lingvistic. În polemica sa cu George Călinescu este acuzat că
promovează o poezie lipsită de
sens liric. « Cuvântul, îi
răspunde Voronca, trăieşte indiferent de
sens precum fierul, piatra, sau plumbul, rezidă deplin, înaintea formelor îmbrăcate
în comerţ »Dovadă că poetul făcea diferenţa dintre funcţia de
comunicare a materialului lingvistic şi funcţia lui poetică. Pentru el orice
cuvânt se pretează poetizării. « Fiecare
cuvânt în sine înseamnă, mai preţios decât înţelesul lui, sensibilitatea şi
sonoritatea epocei. De aceea spuneam că sunt intraductibile cuvintele şi
de aceea o poezie în care versul întâi ar fi ; « fumatul e
interzis » şi al doilea « rauchen verboten » nu înseamnă o
repetire, ci două versuri perfect distincte. »
Ca o concluzie : avangarda românească a însemnat o etapă importantă în
evoluţia literaturii române prin contribuţia adusă atât pe plan naţional cât şi
european. A fost un moment în care, cu adevărat, a existat o sincronizare la
manifestările literare din marile culturi europene. A fost şi rămâne fundamentul
pentru marea poezie postbelică.
Bibliografie : Marin Mincu,
Avangarda literară românească(De la Urmuz la Paul Celan), Editura Pontica,
2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu