Aud, tot mai
des, în ultima vreme, expresia „a trăi decent”, expresie în numele
căreia se clamează câte şi mai câte drepturi. „A trăi decent” a devenit unicul scop al vieţii, ultima treaptă a
Paradisului pământesc pentru care merită să sacrifici orice alte porniriri,
venite din cine ştie ce rătăciri ale gândului rău strunit. „A trăi decent” echivalează cu „o îndestulare liniştită”, în care „fericirea” de altădată a fost înlocuită
cu „bunăstarea”, iar „nobleţea spiritului” cu „decenţa”.
Toată această
zbatere de „a trăi decent” mi-a
amintit fără să vreau de personajul lui Gogol, Cicikov, a cărui unică dorinţă
în viaţă era „de a călca sigur pe o
temelie sănătoasă”, lucru care nu se putea întâmpla decât acumulând cu
religiozitate, copeică lângă copeică, pentru ca mai târziu să cumpere ceea ce
l-ar fi pus în rând cu toată lumea şi i-ar fi dat siguranţa şi statutul de „om cu bunăstare”, sau cum am spune în
zilele noastre, „să trăiască decent”.
Cicikov nu iubea banul în sine: „nu ţinea la bani pentru bani, spune
Gogol, nu era un om chiar zgârcit, un cărpănos. Nu, nu era mânat de acest
îndemn; visa o viaţă de plăceri, îmbelşugată, trăsuri, o casă minunat
orânduită, mese bune... Banul, refuzat cu zgârcenie deocamdată, atât sieşi cât
şi altuia, era strâns pentru mai târziu, ca odată şi odată să guste negreşit
din toate. Când vreun bogătaş trecea într-o trăsură frumoasă, trasă de cai
trăpaşi cu hamuri scumpe, Cicikov sta locului încremenit apoi, parcă trezit
dintr-un somn lung, zicea: „Şi când te gândeşti că era un conţopist , care se
tundea muscăleşte!”.
Oare câţi dintre
cicikovii dâmboviţeni nu vor fi trăit această revoltă, la vederea ciobanului cu
ditamai „maibacul”, ce-şi duce zilele într-un palat, ajuns graţie admiraţiei
mioritice, drept reprezentant de frunte al naţiei, taman în forurile europene?
Şi, care, de la înălţimea statutului de Cicikov îndestulat, se adresează celor
mulţi cu condescendenţă: „Aşa m-a făcut
mama, sunt constructiv, iar cei care sunt complexaţi să n-aibă duşmănie pe
mine. Mie nu-mi place să citesc că îmi lăcrimează ochii şi mă dor, dar uite că
am realizat ceva în viaţa asta şi fac imagine ţării peste tot unde merg.” (Adevărul)
Ei, dar câţi
dintre cei care-l privesc cu admiraţie nu şi-ar dori „un trai decent” ca al lui? Şi câţi nu şi-au sacrificat orice alte
porniri, inclusiv moralitatea, subordonându-le acestui scop: „a trăi decent”? Căci, aşa cum spune şi
Cicikov: „dacă ţi-ai ales un scop, trebuie să mergi spre el de-a dreptul...
Să trăieşti ca un prost, asta poate oricine. Dar să poţi trăi cu dibăcie, cu
artă, ca să înşeli pe toată lumea şi tu să nu fii înşelat, iată adevărata problemă,
adevăratul scop al vieţii!”
Gândind astfel, „binele”
şi „răul” devin atât de relative în capul multora dintre cei care visează la un
„trai decent”, încât instinctul de
agonisire e bine scuturat şi aerisit de orice alte piedici ce ţin de
moralitate. Şi cum să nu afirm aceste lucruri, când citesc despre o tânără
plecată în Italia „la furat” cu ştirea mamei, care mamă, probabil, s-ar fi
supărat aflând că fata „face trotuarul” pentru a strânge mai repede acei bani
necesari la terminarea vilei dintr-un sat de pe undeva din judeţul Timiş?
Deşi, mai
degrabă conservatori şi tradiţionalişti, imediat după 90, când s-a câştigat
lucrul cel mai de preţ-libertatea de mişcare- cicikovii dâmboviţeni au
descoperit "traiul de huzur" al celor pe care vreme de 50 de ani
partidul unic i-a înfierat. Şi unica lor dorinţă a devenit cea de a-şi face „un trai decent”, culegând doar „florile
plăcerii”, caimacul raiului occidental, ceea ce se vedea doar la suprafaţă,
nimic ce ţinea de profunzimea culturii
universale. Mulţi dintre ei, gândind „creştineşte” precum Cicikov, au pornit cu
inima deschisă şi cu ochii plini de lacrimi către lumina orbitoare a marilor metropole
europene, spunându-şi precum confratele lor rus: „Inima lui miloasă (a occidentalului) nu-l rabdă să nu-şi puie pitacul de aramă în palma unui sărac.” Numai că, odată ajuns „să trăiască decent” în sătucul lui, creştinul sfârşeşte în păgânul narcisist prin idolatrizarea propriei deveniri.
universale. Mulţi dintre ei, gândind „creştineşte” precum Cicikov, au pornit cu
inima deschisă şi cu ochii plini de lacrimi către lumina orbitoare a marilor metropole
europene, spunându-şi precum confratele lor rus: „Inima lui miloasă (a occidentalului) nu-l rabdă să nu-şi puie pitacul de aramă în palma unui sărac.” Numai că, odată ajuns „să trăiască decent” în sătucul lui, creştinul sfârşeşte în păgânul narcisist prin idolatrizarea propriei deveniri.
Ajuns în acest
punct al acumulării, este supus, precum oricare muritor de la Confucius
încoace, ideeii pozitiviste de perpetuare veşnică. Pentru Cicikov nu există un
sfârşit, dimpotrivă, o continuitate infinită a propriei seminţii - ne este nouă
bine, copiilor noştri trebuie să le fie şi mai bine, nepoţilor, strănepoţilor,
şi mai şi. Unicul sens dat vieţii este cel de acumulare, de agonisire pentru
cei ce vor veni „a capitalului mort, a
tezaurului de suflete moarte”, care nu se va risipi niciodată. Un adevărat
„cult al urmaşilor” a devenit obsesia lui Cicikov, soţia şi copiii fiind eterna
justificare a tuturor nelegiuirilor, a tuturor absurdităţilor monstruoase
pe care le avem zilnic în faţa ochilor. Iar „temelia sănătoasă” a acestor
agoniseli alungă orice himeră idealistă: „Să pot lăsa o moştenire soţiei,
copiilor, pe care am vrut să-i am pentru binele patriei, ca s-o slujesc. Iată
pentru ce am vrut să fac avere! spune Cicikov. Dumnezeu mi-e martor, că
întotdeauna mi-am dorit o soţie, că am dorit să-mi fac datoria de om şi
cetăţean, ca să câştig într-adevăr stima cetăţenilor, mai-marilor mei.” „Aş
fi pierit, se gândeşte el într-un moment de primejdie, ca o băşică pe apă. Fără
urmă, fără urmaşi.” Nu vi se pare cunoscută această invocare?
Iată spaima cea
mare: să nu ai urmaşi cărora să le laşi agoniseala de-o viaţă, banul pe ban
adunat, indiferent cum. Chiar dacă „sufletele moarte” negociate de eroul
gogolian au fost înlocuite azi de „sufletele vii” scoase la mezat de cei ce-şi
spun politicieni, îmbogăţiţi peste noapte, dar şi de cicikovii care le invidiază
statutul, fiind oricând gata să-i spulbere. Cine mai poate fi atât de naiv să
creadă în vorbele lui Iisus: „Adunaţi-vă comori în cer. Ce răscumpărare dă
omul pe sufletul lui sau ce folos va avea, dacă va cumpăra întreaga lume, iar
sufletul şi-l va pierde?”
Trăim în plin
materialism, iar atunci când toate aceste fapte duc într-o fundătură, se aud
scuze demne de acelaşi personaj gogolian: „Ce să fac? M-a nenorocit
blestemata de lipsă de măsură, Satana m-a ispitit, m-a scos din marginile
judecăţii şi înţelepciunii omeneşti.” Nu c-ar avea cineva vreo urmă de
regrete pentru ceea ce face. Asta e lumea în care trăim, lume în care totul e
precis formulat, geometrizat, planificat, şi în care idealismele nu-şi au
rostul. Şi-atunci noi de ce-am fi altfel, dacă ăsta e cursul omenirii? Uneori
ne mai supărăm pe acei „pictori” care îndrăznesc să ne surprindă chipul cel
adevărat. În rest, nu ne dorim decât „să
trăim decent”. „Decentul” nostru,
nu cel al locuitorului Saharei care doreşte doar un strop de apă să-i umezească
buzele arse, nici „decentul” celui prins la întretăierea gloanţelor, nici „decentul”
celui care scormoneşte în gunoaiele altora pentru o coajă de pâine.
La final, nu pot
să spun decât, parafrazându-l pe Puşkin, care sub impresia lecturii „Sufletelor moarte”, îşi exprima
tristeţea -o tristeţe dominată de spaima monstruozităţii lumii în care trăia: „Doamne, cât e de tristă, România noastră!”
Să ne ferească Dumnezeu de vremuri grele cu adevărat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu