Motto: „De unde ştiţi că Pământul nu e iadul altui
Univers?”
Gogol pleca din această lume
lăsând un ultim îndemn contemporanilor: „nu fiţi suflete moarte, ci vii!” Şi
mulţi s-au întrebat după aceea: cum să împaci trăirea întru Hristos fără să te
dezici de viaţă? În romanul său Frunze uscate, Aldous Huxley
abordează pe un ton plin de ironie tocmai încercarea individului de-a rezolva
această dramă: „A fi sfâşiat între imperative diferite este soarta dureroasă a
aproape oricărei fiinţe umane. Între înger şi demon, între materie şi spirit,
între raţiune şi venerata judecată. Conflictul în diferitele sale forme este
tema oricărei drame.” Spre deosebire de Gogol, Huxley reuşeşte doar să dea
viaţă unor personaje mai degrabă de natură livrescă ce se mişcă într-un spaţiu
rarefiat ce caracterizează o linie narativă la fel de livrescă. La un moment
dat unul din personajele sale, domnişoara Threpow, care de multe ori se face
purtătoarea de cuvânt a însuşi autorului, îşi exprimă regretul că nu se poate
înălţa la nivelul trăirilor autorilor ruşi: „Când îl citea pe Dostoievski sau pe Cehov, nu se putea împiedica să nu
se suspecteze că era altfel alcătuită decât aceşti ruşi.”
În romanul său, Huxley surprinde lumea
artistică şi pseudoartistică din prima jumătate a secolului XIX. Indiferent de
temperamentul pe care-l are individul, există un al doilea nivel al formării
umane: cel al perfecţiunii spirituale către care tinde fiecare. Omul e
deopotrivă supus pasiunilor, impulsurilor biologice, dar, totodată, şi
raţionalului.
Drama personajelor lui
Huxley se declanşează atunci când încep să trăiască experienţa rupturii
echilibrului, când toate tipurile de laşităţi, minciuni, amabilităţi şi
sincerităţi inutile încep să le copleşească. Puţine dintre personajele sale se
pot sustrage existenţei fără scop, găsindu-şi echilibrul şi liniştea pentru
refacerea ordinii iniţiale. Din punctul de vedere al autorului, nivelul de
realizare a Omului este condiţionat de şapte elemente care ar da unitatea
acestuia cu Universul: Dumnezeu, Frumuseţea, Dragostea, Pacea, Sănătatea,
Graţia, Bucuria. Absenţa unuia sau a mai multor elemente explică ruperea
echilibrului.
Particularitatea prozei lui
Huxley e dată de ironia generată de dubla funcţionare a ideilor prin oameni:
una sunt şi alta şi-ar dori să fie: dihotomia dintre etre si paraitre. Deşi există
o compatibilitate între fiinţă şi ideea atribuită ei, distanţa dintre ceea ce
sunt şi ceea ce-şi doresc să fie e, uneori, imensă. Unde mai pui că şi ideile
mari pot fi puse în legătură cu situaţii derizorii, cu un comportament nesincer,
aşa cum şi sinceritatea neadecvată poate trece drept prostie, afectare,
cochetărie.
Alienarea personajelor
transpare şi în relaţiile interpersonale: oamenii lui Huxley nu sunt singuri,
dar trăiesc într-un fel de infern comun prin necomunicare. Fiecare îşi doreşte o poziţie cât mai privilegiată în
societate, din egoism şi din comoditate. Aproape toate personajele sale suferă
de bovarism: sunt ceva, dar vor să
pară altceva - de aici şi rolul decisiv al disimulării,
al conduitei duale.
Irene e o fată simplă, căreia îi place să
coasă lenjerie, dar pentru că mătuşa sa vede în ea o mare artistă, nu ştie ce
să aleagă: „ce să facă? Să picteze şi să scrie sau să se apuce să-şi coasă
lenjeria?” În final, se angajează în faţa mătuşii să fie o artistă desăvârşită,
chit că ei îi lipseşte talentul şi tragerea de inimă către lumea artei.La
rândul său, domnul Chellifer, deşi sufera de mal de siecle, continuă să facă ceea ce nu-i place, adică să scrie
într-o revistă despre creşterea iepurilor de casă. Mary, alter-ego-ul autorului,
îşi compune o mască pentru Calamy, apărând drept autoarea inteligentă plină de
cinism, în raport cu platitudinea celorlalţi. „Fiind o fire mult mai
pătrunzătoare şi autoanalitică decât majoritatea bărbaţilor şi femeilor care
condamnă cu indignare la alţii propriile păcate înveterate, domnişoara Thriplow
îşi dădea seama , criticându-i pe alţii, de existenţa unor defecte similare la
ea.”
Personajele lui Huxley sunt
actori ce joacă roluri diferite pe scena propriei vieţi. Maeştri în arta
disimulării, bolnave de snobism, în sensul bun al cuvântului, toate acţiunile
lor sunt dominate de verbul a părea,
întrucât noblesse oblige. Doamna Aldwincle
suferă de prostie incurabilă, chiar dacă, devenind proprietara unui vechi palat
Italian (Palatul Cybo Malaspina) încearcă să devină o adevărată amfitrioană
pentru lumea artei. E într-adevăr o imbecilă şi o mărginită, fapt care i se
trece cu vederea datorită averii pe care o deţine şi a încercărilor sale de
mecenat. Până şi ticălosul de Elver îşi justifică intenţiile criminale printr-o
reminescenţă din Dante, ce plutea în mintea-i înceţoşată de alcool: „În Dante,
tata ne-a crescut în versuri din Dante; eu le uram… Dar câte ceva mi-a mai
rămas totuşi în minte. Vă mai amintiţi de femeia care povesteşte cum a murit: „Siena mi fe, disfecemi Maremma”? Soţul a
închis-o într-un castel din Maremma şi ea a murit de friguri.”
Aproape toate personajele lui Huxley îşi caută salvarea prin Dragoste, dar fiecare o înţelege în
felul său:
doamna Aldwincle aspiră la o iubire absolută, pasională, care să-i acorde
un statut de Laura sau de Beatrice.
Domnişoara Thripow la rândul ei, deşi, fire rece şi calculată, visează la o
iubire magică, aşa cum doar în marile
romane mai poţi întîlni. Asemeni Emei Bovary, ea nu-şi trăieşte nici pe
departe propria viaţa, ci se confundă cu
unul din personajele romanului pe
care tocmai îl scrie.
Francis Chelifer, cuprins de
mal de siecle, citeşte Wittgenstein,
ascultă Bach, dar aspiraţiile sale nu coincid deloc cu slăbiciunile care-l trag
înapoi. Speră ca timpul şi înaintarea în vârstă să ucidă Adamul din el, să se
poată instala într-o existenţă umană naturală şi să-şi găsească Pacea.
Cardan încearcă la rândul
său să-şi depăşească statutul de slugă prea plecată a doamnei Aldwincle şi
printr-o ticăloşie - căsătoria cu retardata Grace, pe care o răpeşte de la
fratele său -, speră să intre în rândul celor bogaţi prin averea pe care
aceasta o deţinea. Din păcate, Grace moare stupid intoxicându-se cu peşte
stricat, tocmai într-o localitate de pe malul mării unde peştele se găsea din
abundenţă.
E o continuă simetrie între
realitate şi aspiraţie încât, uneori, masca pe care o poartă personajul, chiar aduce
o schimbare a identităţii. Astfel, lordul Hovenden, din pietonul imbecil, se
transformă într-un adevărat supraom la volanul automobilului şi reuşeşte să
spună ceea ce gândeşte, pierzându-şi timiditatea în faţa Irenei.
Singurul personaj care chiar
face ceva pentru a ieşi din caruselul dualităţii şi al minciunii ajunsă ca mod
de viaţă, este Calamy, care, în final, se retrage în sihăstria montană, spaţiu
de concentrare şi iluminare, dar asta numai după ce a trăit experienţa înălţării
de la existenţa fără scop. Pacea pe
care personajul şi-o regăseşte e creatoare, înălţătoare.
Oprindu-mă la acest personaj am ajuns la dilema lui Gogol: adevăratul creator îşi poate îndeplini propria
misiune, propria ardere, aici pe pământ, rămânând în bune relaţii cu Dumnezeu
sau trebuie să trăiască agonia marelui creator rus?
În viziunea lui Huxley, doar
ascetizarea artistului îi poate aduce liniştea creatoare, împăcarea cu sine şi
cu marele Creator. Gogol a trăit drama mortificării propriului suflet, fiind
obsedat de această dilemă, ca, în final, să lase cu limbă de moarte acel îndemn
celebru: „fiţi vii!”Dar, a fi viu
înseamnă până la urmă rezolvarea dihotomiei dintre a fi şi a părea în
favoarea lui a fi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu