Motto : „Într-un cămin predomină
totdeauna climatul pe care-l aduce şi-l reprezintă femeia”(Jose Ortega Y
Gasset)
Publicată iniţial în 1939 la Buenos Aires, cartea Studii despre iubire este o colecţie de eseuri pe tema iubirii .
Ideea centrală a cărţii „constă în
considerarea vieţii umane ca realitate radicală; umanul apare însă condiţionat
de împrejurarea de a fi , la origine, dual, masculin şi feminin.” „Am credinţa, spune Gasset, că epoca noastră se va ocupa de iubire cu
ceva mai multă seriozitate decât se obişnuia..Eroticul a fost dintotdeauna supus
unui regim de ocultare. Spectatorul refuză să accepte că în spectacolul vieţii
ar exista sectoare prohibite.”
Câteva cuvinte despre autor. S-a născut în 1883 la Madrid, studiile liceale
le-a făcut la Malaga şi la Bilbao. În 1902 îşi ia licenţa în filosofie şi
publică primele eseuri. După doctoratul din 1904 în filosofie, studiază la
Universităţile din Leipzig, Berlin, Marburg cu iluştri profesori neokantieni,
publicând articole liberale în care susţine ideea europenizării Spaniei. În 1916 este ales membru al Academiei de
Ştiinţe Morale şi Politice. În 1923 fondează cea mai importantă revistă
spaniolă de cultură, de prestigiu european-Revista de Occidente. Se remarcă
printr-o susţinută activitatea parlamentară, publicistică şi academică. În 1951
este distins cu titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii din Glasgow.
Marile frământări politice din Spania îi
duc paşii în exil, unde moare în anul 1955. Spania nevertebrată este cea mai
coerentă şi cea mai de succes lucrare fiind dedicată temei „decadenţei Spaniei”. În limba română au
apărut la Humanitas: „Studii despre iubire”, „Revolta maselor”, „Europa şi
ideea de naţiune”, „Omul şi mulţimea”, „Câteva
lecţii de metafizică” , „Ce este filosofia? Ce este cunoaşterea?”,” Tema vremii
noastre”, „Spania nevertebrată”,”Dezumanizarea artei şi alte eseuri de estetică”.
De două secole încoace, spune autorul, se tot vorbeşte despre iubiri, despre
acele istorii mai mult sau mai puţin efervescente care apar între femei şi
bărbaţi, dar nu se spune nimic despre iubire.
Reducând iubirea doar la ceea ce simt bărbaţii şi femeile unii faţă de alţii se
minimalizează subiectul. Iubirea nu se rezumă doar la relaţia femeie bărbat:
iubim artele, ştiinţa, viaţa, copiii, iubim pe mama, îl iubim pe Dumnezeu. Dacă
în lumea antică a dominat teoria platoniciană, urmată de cea stoică, în Evul
Mediu reperul a fost Sfântul Toma şi filosofia arabă, veacul al XVII-lea a fost
dominat de teoriile lui Descartes şi ale lui Spinoza. Toată această înşiruire
de modele dovedeşte că în fiecare epocă au existat filozofi care s-au aplecat
asupra fenomenului iubirii emiţând propria teorie.
Sf. Augustin sintetizează definiţia
iubirii ca fiind gravitaţie în jurul obiectului iubit, pentru el
dragostea şi ura fiind forme diferite ale dorinţei, iubirea, dorinţă de ceva
bun în măsura în care acel lucru e bun. Spinoză elimină ideea de apetit în
teoriile sale înlocuind-o cu aceea de cunoaştere. A iubi înseamnă bucuria
întâlnirii cu obiectul iubit, teorie care pe Ortega Y Gasset nu-l mulţumeşte
deloc. A iubi înseamnă suferinţă, uneori martiraj. Pentru el iubirea seamănă cu
o dorinţă în faza incipientă, însă odată declanşat actul iubirii se porneşte
într-o mişcare centripetă de la îndrăgostit către obiectul iubit. A-l iubi pe
Dumnezeu înseamnă să mergi continuu către el. Iubirea este un fluid, un şuvoi
de materie psihică care curge continuu.
Şi iubirea şi ura au în comun această continuă mişcare virtuală deosebirea
constând în faptul că în ură se acţionează împotriva obiectului iubit, măcinând
la temelia lui disociindu-se de obiectul iubit; în dragoste acest torent lucrează în
beneficiul obiectului iubit învăluindu-l într-o atmosferă caldă,
păstrând o continuă uniune cu acesta- inimă lângă inimă. Şi nu este vorba
despre o unire fizică: “Poate că
prietenul nostru- să nu uităm prietenia când vorbim în mod generic de iubire-
trăieşte departe şi nu ştim ce face. Cu toate acestea ne aflăm cu el într-o
convieţuire simbolică-sufletul nostru pare a se dilata în chip fabulos, pare a birui
distanţele şi, indiferent unde ne aflăm, ne simţim într-o reunire esenţială cu
el. E ceea ce exprimăm oarecum când, într-o situaţie dificilă, îi spunem cuiva:
contează pe mine-sunt alături de dumneata-;cu alte cuvinte, cauza lui este şi a
mea, sunt de partea persoanei şi a fiinţei lui.”(pg. 16)
Până la urmă, a iubi înseamnă a nu-ţi concepe existenţa fără obiectul iubit,
a-i da viaţă continuu, a-l conserva în spaţiul tău vital.
Unul din autorii romantici pe care i-a preocupat iubirea şi i-a dedicat o
carte cu titlul Despre iubire (De l’amour)
a fost Stendhal. Era, într-adevăr, una dintre cele mai citite cărţi, în veacul al XIX-lea pentru că oferea o
lectură relaxantă, plăcută care venea în întâmpinarea multor cititori. Stendhal
avea o întreagă teorie asupra iubirii considerând că ne îndrăgostim atunci când
proiectăm asupra celuilalt perfecţiuni inexistente. În clipa în care cunoşti
persoana mult mai bine, imaginaţia lasă loc realităţii şi iubirea moare.
Zice-se că întru perpetuarea speciei, bărbatul iubeşte numai ce trebuie iubit.
Cum în natură nu există perfecţiune, omul şi-o creează în mintea lui,
proiectând asupra persoanei de care se îndrăgosteşte, calităţi pe care nu le
are. Intervine aici un inconvenient. Afirmaţia că lucrurile perfecte nu există,
nu are temelie. Dacă în femeia
reală nu există calităţi care să provoace îndrăgostirea de unde ar putea veni
acest standard? Chiar dacă femeia ar simula că are calităţi inexistente, ce
model ar putea avea la bază?
Împărţind iubirea pe categorii: amour
–gout, amour- vanite, amour-passion, Stendhal
trasează o linie de demarcaţie între iubirea falsă, bazată pe o proiecţie a unor
false calităţi şi iubirea adevărată, iubirea
–pasiune. Analizând teoria stendhaliană a iubirii, Gasset consideră că
Stendhal n-a iubit şi n-a fost iubit ca bărbat niciodată, atâta timp cât în teoria
sa consideră că dragostea moare.
Conform teoriei lui, numită „teoria cristalizării”, dacă se aruncă o
crenguţă în minele din Salzburg, a doua zi poate fi recuperată transfigurată
într-o broderie de cristale irizate. În sufletul apt de iubire are loc un
proces asemănător. Imaginea reală a unei femei ce se oglindeşte în sufletul
unui bărbat capătă acele suprapuneri dantelate imaginare ce se acumulează pe
crenguţa introdusă în mină.
Gasset trage concluzia că Stendhal nu face altceva prin această filosofie asupra iubirii decât să se sustragă vieţii şi să evadeze în virtual.
Dar pe cât a fost Stendhal privat de iubire adevărată, pe atât a fost
Chateaubriand un veritabil îndrăgostit fiind iubit, venerat, chiar, de femei.
Pentru că Don Juan nu este bărbatul care face curte femeilor, ci acela care
este curtat. Există în realitate bărbaţi de care femeile se îndrăgostesc cu o
intensitate şi cu o frecvenţă la superlativ. Unul ca Stendhal ticluieşte vreme de 40 de ani o adevărată strategie de
asalt asupra zidurilor femeii, şi bietul de el nu izbuteşte să fie iubit de
vreuna.
Ca o paranteză, acest lucru se poate întâmpla şi în domeniul esteticului: oricât s-ar strădui unii, nu sunt capabili să aibă în viaţa lor o adevărată şi răscolitoare emoţie artistică.
Ca o paranteză, acest lucru se poate întâmpla şi în domeniul esteticului: oricât s-ar strădui unii, nu sunt capabili să aibă în viaţa lor o adevărată şi răscolitoare emoţie artistică.
Atâta timp cât Stendhal crede că iubirea se face (proiectând false calităţi) şi că iubirea, astfel născută, moare, este clar că e vorba despre o pseudoiubire. Chateaubriand nu face cel mai mic efort-el întâlneşte iubirea gata făcută: trece pe lângă femeie şi aceasta se simte încărcată de o electricitate magică. I se dă cu totul păstrându-l în suflet toată viaţa. Şi să nu vă-nchipuiţi că Chateaubriand a fost vreun Adonis,- era scund, adus de spate, cu un chip nu prea atrăgător. În plus, pentru el ataşamentul faţă de o femeie nu dura mai mult de opt zile, însă femeia rămânea fascinată de „geniu” pentru tot restul vieţii. Marchiza de Custine este una dintre femeile care nu l-a uitat până la sfârşitul vieţii după numai câteva zile petrecute împreună la castelul ei din Fervaque. Avea aproape 70 de ani când un vizitator al castelului evocă figura lui Chateaubriand:
„Ajungând în încăperea cu marele
şemineu, acesta spuse:
Aşadar aici e locul unde
Chateaubriand stătea la picioarele dumneavoastră? Şi ea promptă, surprinsă şi
parcă ofensată: „A, nu, domnule dragă, nu; eu
la picioarele lui Chateaubriand.”
Adevărata iubire rămâne aceea care dăinuie în timp, oricât de departe ar fi
pesoana iubită. Femeia care-l iubeşte pe tâlhar e cu simţirea alături de el în
închisoare.
Din toată teoria despre iubire, Ortega Y Gasset reţine ca esenţială
năzuinţa omului către perfecţiune. A te îndrăgosti înseamnă a te lăsa fermecat
de ceva ce pare a fi perfecţiune. În orizontul omenesc, perfecţiunea înseamnă
nu ceea ce este mai bun decât restul, ci ceea ce se remarcă prin excelare. Acea
calitate te îndeamnă, te cheamă către a te uni cu ea. Atracţia emoţională este
însoţită de atracţia sexuală, care nu trebuie confundată cu instinctul sexual.
Instinctul nu este un impuls către perfecţiune. Concluzia: dragostea este
atracţia către frumuseţe.
Dar, Ortega Y Gasset nu respinge în totalitate teoria „cristalizării”
avansată de Stendhal în cartea sa. Numai că proiecţia unor calităţi inexistente asupra unei persoane este un
fenomen care poate fi extins în multe alte domenii: în politică, în artă, în
comerţ. Şi îndrăgostirea nici pe
departe nu înseamnă o acumulare, ci o sărăcire, o stare de mizerie mentală,
viaţa conştiinţei noastre îngustându-se enorm aproape de paralizie. Îndrăgostirea nu înseamnă şi iubire. Iubirea este o pură activitate
emoţională îndreptată către un obiect-lucru, persoană. Ca activitate
„sentimentală”, îndrăgostirea nu prea are
legătură cu funcţiile intelectuale-percepţia, atenţia, gândirea memoria,
imaginaţia şi nici cu dorinţa. Iubirea înseamnă viaţă, vioiciune, mişcare către
acel ceva care a devenit obiectul iubirii noastre, indiferent în ce loc s-ar
afla. Aşadar, Stendhal nu despre iubire a vorbit în cartea sa , ci despre „îndrăgostire”, un fenomen care ţine mai
degrabă de atenţie. Deoarece numărul
de obiecte ce alcătuiesc lumea unui individ este foarte mare şi câmpul
conştiinţei este limitat apare un soi de luptă pentru a ne cuceri atenţia.
Atunci când atenţia se fixează vreme îndelungată şi cu o frecvenţă mai mare
asupra unui obiect vorbim despre „manie”. Gasset consideră îndrăgostirea un
fenomen al atenţiei, o stare anormală a acestuia într-un om normal. Are loc o
eliminare a tuturor lucrurilor care ne ocupau atenţia, conştiinţa se îngustează
şi conţine în final un singur obiect. Deşi îndrăgostitul consideră că viaţa
conştiinţei sale e mult mai bogată, fenomenul este invers: toate forţele sale
psihice se focalizează asupra unui singur punct. Aproape că putem asocia
îndrăgostirea cu entuziasmul mistic.
O vorbă din popor chiar spune despre îndrăgostit că „i-a sorbit minţile” şi adevărul este că iubirile(nu iubirea) se
limitează la acest joc al ocupării atenţiei celuilalt. Ieşirea din starea de îndrăgostire
echivalează cu o trezire, atenţia îşi măreşte câmpul, e ceva aproape mecanic.
De aceea fenomenul îndrăgostirii nu diferă-şi prostul şi deşteptul şi burghezul
şi săracul trec prin aceeleaşi stări, diferă doar începutul. „Căci la urma urmelor, deosebirea dintre
inteligent şi prost constă în faptul că primul trăieşte cu garda ridicată împotriva
propriilor prostii, le recunoaşte de îndată ce-şi fac apariţia şi se
străduieşte să le elimine, în timp ce prostul li se abndonează încântat şi fără
rezerve.”pg 168
Ca şi mecanism psihologic, îndrăgostirea se aseamănă cu un proces mistic,
mai ales prin monotonia parcursului- şi misticul şi îndrăgostitul ating acea stare de graţie prin care se situează în
afara lumii.„Nu există extaz mistic fără
o prealabilă golire a minţii”.
Misticul consideră că simplul şi unicul
gând la Dumnezeu înseamnă că-l are în faţă, că viaţa lui e plină de
Dumnezeu. Total eronat. Vidul din suflet nu înseamnă bogăţie, magistrul Eckhart
numeşte aceasta „pustia tăcută a lui
Dumnezeu”. „Adevăratul chip de a-l
avea pe Dumnezeu, spune Eckhart, este
în suflet, nu în gândirea uniformă şi continuă la Dumnezeu. Omul nu trebuie să
aibă doar un Dumnezeu gândit, deoarece când încetează gândirea, încetează şi
Dumnezeu.”
Psihiatrul Paul Schilder admite o strânsă legătură între îndrăgostire şi
hipnotism, femeia fiind considerată un subiect hipnotic mai bun decât bărbatul,
ea fiind mult mai docilă. Atât misticismul, cât şi hipnotismul au în comun cu
îndrăgostirea acel fenomen de ocupare toatală a atenţiei. Femeia îndrăgostită
se frământă tot timpul când n-are în faţa ochilor bărbatul în toată
integritatea sa. Tot i se pare că nu-i acordă suficientă atenţie, că e cam
distrat, prea dispersat în alte spaţii. Bărbatul mai sensibil „se simte deseori ruşinat că nu este capabil
de radicalism în dăruirea de sine, de totalitatea prezenţei adusă în dragostea
către femeie.”
Ca o primă concluzie: ceea ce trăiesc oamenii, acel proces amoros nu este
iubire, ci îndrăgostirea. Iubirea
este un proces mult mai amplu şi mai profund, mai serios uman şi mai puţin
violentă. Nu tuturor îndrăgostirilor le urmează şi iubirea. Unii măsoară
calitatea iubirii după violenţa ei, atribut al îndrăgostirii.
Omul în profunzimea sa este un sistem înnăscut de preferinţe şi aversiuni.
Rămâne un mare mister pentru om tocmai acel nucleu al inimii la care cu greu se
ajunge- nimeni nu ştie ce valori slujesc vorbele şi faptele aproapelui, fiind
imposibil să treci dincolo de ele. Actori ai propriei noastre fiinţe, jucăm
fiecare rolul vieţii noastre mânaţi de superficiale înrâuriri- mare parte din
sentimentele şi opiniile fiecărui individ nu au crescut spontan în fondul
personal, ci sunt copiate din preajma socială. Deci nu vorbele şi faptele pot
surprinde secretul inimii aproapelui, ci lucruri care par lipsite de relevanţă:
gestica şi mimica. Acesta este şi motivul
pentru care ne supără felul în care suntem judecaţi de cei din jur, atâta timp
cât ne străduim să simulăm o altă faţă pe care o oferim celuilalt. În alegerea
amoroasă prevalează tocmai acest fond ţinut în umbră. Iubirea în esenţa sa este
o alegere în care preferinţele merg către amănuntele devoalate de gestică şi de mimică până ajung
la miezul sulfletului. Aşa se explică situaţii în care bărbaţii se pot
îndrăgosti de femei care în ochii celorlalţi nu sunt deloc frumoase. Iubirea presupune o aderare intimă la un
anumit tip de viaţă umană care pare a fi cel mai performant.
Cel mai adesea omul iubeşte de mai multe ori succesiv, nefiind adeptul unei
unice iubiri.
Interesant ar fi de citit un roman al cărui protagonist să fie un bărbat
văzut prin prisma iubirilor sale, de văzut ce scoate fiecare femeie în parte
din adâncurile sufletului său şi cum îi modeloază caracterul. Adevărul este că
pe omul îndrăgostit îl poţi cunoaşte după felul în care iubeşte şi nu după
obiectul iubit. Dacă omul nu ar avea o imaginaţie atât de generoasă nu ar fi
capabil să iubească „sexual” cu atâta
fantezie nu s-ar deosebi de animal.
În iubire există cu siguranţă alegere, hazardul neavând vreo relevanţă aşa
cum se încearcă a se evidenţia, mai ales atunci când apare o îndrăgostire „nepotrivită”.
O idee cât se poate de falsă este aceea că
omul se îndrăgosteşte de proporţionalitatea fizică a celuilalt. Şi acest lucru
se vede cel mai bine la femeie, entuziasmul său erotic vis-a-vis de bărbatul
frumos fizic putând fi pus la îndoială. Sufletul feminin e mult mai unitar
decât al bărbatului, la ea neexistând această disociere între afect şi plăcerea
sexuală. Imagianaţia femeii este destul de săracă, la ea prevalând
senzualitatea.
Un alt lucru asupra căruia se poate discuta este faptul că fiecare
generaţie a avut propriile sale modele în selecţia erotică, selecţie călăuzită
de idealuri profunde „ dospite în spaţiul
cel mai adânc al fiinţei”. Iată un exemplu grăitor: de-a lungul istoriei,
pe femeie n-au interesat-o niciodată geniile, decât accidental. Din contră,
geniul o oripilează pe femeie, o îndepărtează şi ca atare iată unul din
motivele singurătăţii oamenilor mari. Atracţia femeii este de foarte multe ori
îndreptată către bărbatul mediocru şi, se pare că natura este cea care o ţine
departe de excelenţă- specia trebuie ţinută între nişte limite mediocre , „să evite selecţia în sensul optim, să caute
ca bărbatul să nu devină niciodată semizeu sau arhanghel.”
Nimic nu poate fi mai măgulitor pentru un bărbat decât atunci când apare
drept o figură interesantă în ochii femeilor. Dar ce este bărbatul interesant?
Este acel bărbat de care se îndrăgostesc femeile. Iubirile în esenţa lor
constituie o viaţă tainică şi de aceea o iubire nu poate fi povestită. Odată
terminată ea îşi pierde din strălucire. Un paradox e faptul că despre iubire
vorbesc mai mult cei care nu sunt capabili s-o trăiască: scriu versuri,
eseuri...lucru ingrat , ca şi cum iubirea ar fi ceva ce poate fi teoretizat. În
dragoste ca şi în politică toată lumea e pricepută. Se scapă din vedere o
evidenţă: pentru a privi către un lucru
trebuie să te îndepărtezi de el.
Dragostea adevărată, în viziunea lui Gasset, este ceea ce urmează
îndrăgostirii, momentul de abandon total împletit cu senzaţia că eşti absorbit
până în străfundul fiinţei tale, dar nu în sensul coexistenţei celor două ci în
sensul că se nutresc reciproc, abandonul fiind produs de „fermecare”. Dacă în
iubire mama se abandonează copilului dintr-un instinct radical străin de
spiritualitate, în prietenie, prietenul se abandonează printr-o decizie lucidă
şi clară a voinţei lui, în iubire, sufletul scapă pur şi simplu din mâini şi se
lasă absorbit de celălalt, astfel încât îndrăgostitul vede lumea prin ochii
celuilalt. Însă nu oricine se poate îndrăgosti şi nu de oricine. „Les
poetes n’ont pas raison de nous depeindre l’amour comme un aveugle: il faut lui
oter son bandeau et lui rendre desormais la jouissance de ses yeux”(Pascal-
Sur les Passion de l’amour”)
Se pune întrebarea, (cât se poate de trivială) dacă în lumea sentimentelor
există o modă.Setimentul amoros are la fel cu tot ceea ce ţine de viaţa omului,
istoria şi evoluţia sa. Fiecare epocă îşi are stilul său de-a iubi, fiecare
generaţie modifică permanent gradul regimului erotic antecedent. De aceea
bărbatul matur se îndrăgosteşte în mod normal de o femeie din generaţia sa
alături de care regăseşte un stil erotic compatibil, elemente comune de
cultură. Oprindu-ne puţin la evoluţia iubirii constatăm că fiecare epocă a avut
modelul său. Astfel, „dragostea romantică” a fost şi rămâne apanajul iubirii
curteneşti, descoperită şi cultivată încă din secolul al XII-lea, iubire care
reprezintă o formă extremă de erotism spiritualizat. Să ne gândim la Dante care
se îndrăgosteşte de surâsul femeii exemplare, ori la Petrarca care doreşte de
la Beatrice numai gestul care exprimă sufletul. Iubirea aceasta nobilă, aproape
clorotică, a fost partea luminoasă din cea mai întunecată etapă a Evului Mediu.
O aflăm din toată poezia trubadurească care a cântat iubirea pură, lipsită de
materialitate.
Ultimul eseu din Studii despre
iubire are ca temă centrală un anume tip de femeie – creola, prototipul fundamental al tuturor femeilor, în viziunea
autorului. Este un imn închinat femeii iubite. Creola reprezintă superlativul
feminităţii ale cărei atribute ar fi vehemenţa, spontaneitatea, graţia şi
moliciunea. Este femeia care s-a distilat vreme de patru secole de efort vital,
de fervori, de încercări, de dureri, în ale cărei vene curge sângele regilor
incaşi în amestec cu cel al conchistadorilor spanioli, acei hidalgo implacabili
plecaţi să cucerească lumea. Creola nu e nici dură, nici eterică însă atributul
său cel mai valoros este că se pricepe la bărbaţi, că în preajma ei bărbatul
ajunge cu greu dar când ajunge se simte în toată plenitudinea sa.
Tema iubirii ca sentiment
universal, nu a iubirilor, l-a
urmărit toată viaţa pe Ortega Y Gasset şi i-a dedicat un număr important de
pagini în eseurile sale:
Jose Ortega Y Gasset- Studii despre iubire, Humanitas, 1991
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu