Valoarea omului este titlul conferinţei susţinută în Aula
Universităţii din Iaşi, de filosoful Ioan Petrovici, la 28 octombrie 1923, în
folosul Societăţii de profilaxie a
tuberculozei.
Autorul porneşte în demersul său socio-filosofic de la ideea că orice
fiinţă umană posedă, în primul rând, o valoare prin însăşi calitatea sa de
fiinţă umană; că orice fiinţă omenească, oricât ar fi ea de “dărăpănată”, nu
trebuie aruncată la periferia societăţii , ci trebuie să fie sprijinită să
trăiască.
Pornind de la ideea că omul e buricul Universului indiferent că-i viu,
ori plecat în lumea umbrelor, autorul ajunge cu istoricul faptelor la momentul
apariţei creştinismului când, spune el, omul a căpătat noi valenţe valorice.
Iară, “pentru omul care se ridică peste
furtuna simţurilor, creştinismul deschide cele mai frumoase făgăduinţi. El
osândeşte acele cazuri-evident cele mai frecvente- în care animalitatea
copleşeşte umanitatea. Iar trăsătura de căpetenie cu care religia creştină ridică
şi mai mult valoarea omului decât fusese înainte, este rostogolirea tuturor
acelor bariere pe care poparele antichităţii le păzea cu străşnicie: dintre
caste, dintre clase sociale, dintre naţiuni. Creştinismul vine cu ideea de
egalitate şi fraternitate universală, nu admite clase inferioare –toţi sunt fii
aceluiaşi părinte, valoarea unui om nu i-o dă calitatea de a fi membrul cutărei
clase sau al cutărei naţii,ci calitatea sa de “om”indisolubil legată de anumite
virtuţi care constituie umanitatea ca atare.”
Petrovici consideră ca fiind răspunzătoare pentru năruirea vechiului eşafodaj
pe care s-ar fi clădit umanitatea, trei lucruri :
1. teoria lui Copernic, noua
concepţie astronomică prin care este combătut geocentrismul, astfel încât
pământul îşi pierde aureola de centru al Universului, devenind o planetă ca
oricare în imensitatea de galaxii. Totodată nici locuitorii săi nu mai rămân unicele
fiinţe superioare .
2. înlăturarea ideii de nemurire a sufletului a fost o altă cauză a
regresiei fiinţei umane din punct de vedere spiritual.
3. iar ultima lovitură dată “ifoselor omeneşti” a fost celebra teorie darwinistă conform căreia omul
încetează să mai fie o fiinţă de origine divină, el fiind doar o altă etapă în
evoluţia vieţii pe pământ.
Autorul consideră că nu-i nimic deosebit în schimbarea ideeii despre
strămoşi, nu genitorii sunt atât de importanţi, pe cât de important este ce-a
devenit, de fapt, omul.
Ba, filosoful francez Lachelier afirmă că natura a dat dovadă de mult mai
multă imaginaţie atunci când a creat celelalte specii, decât atunci, când a creat
omul.” Ai zice că dând naştere omului,
natura i-a trecut mâna , i-a dat lui sarcina creatoare, dânsa rămânând să se
odihnească, şi-n adevăr că atunci toate schimbările făcute pe scoarţa globului sunt
opera fanteziei şi creaţiei omeneşti.”
Iată că omul, de fapt şi de drept, a rămas un privilegiat, desemnat de
Creator să creeze la rândul său. Astfel, pe bună dreptate hegelienii afirmă că
natura s-a depăşit pe sine prin creaţia omului. Conştientizarea de către om a statutului
său a făcut posibilă interiorizarea sa, o întoarcere către lumea dinlăuntru, şi
o dată cu această posibilitate de introspecţie a apărut un cult al egoismului
şi al forţei.
Toate-s bune şi frumoase până când conferenţiarul găseşte şi ţapul
ispăşitor pentru răsturnările petrecute la nivelul fiinţei umane, începând cu
secolul al XIX-lea. Mai straşnică decât cele amintite mai sus pare a fi doctrina lui Nietzsche, conform căreia
filosoful german ar face apologia bestiei umane. Este şi motivul pentru care a
avut atâta succes, susţine Petrovici : exaltarea laturii stihiale din individ.
Concluzia: “Un vânt pustietor a venit să
sufle peste flacăra luminoasă a altruismului şi iubirii de aproape pe care
creştinismul, cu mari silinţe, o aprinsese ca un far al conduitei superioare.”
Şi mă opresc aici pentru că în finalul conferinţei autorul face o paralelă
între binecuvântata societate
antebelică şi ticăloşia celei postbelice.
De laudă că această conferinţă a fost susţinută pe considerente filantropice.
Că un filosof de talia lui Ioan Petrovici invocă aceleaşi motive pe care şi
Biserica le invocă legat de decăderea
morală a individului poate fi trecut cu vederea. Dar să acuzi o aşa–zisă
doctrină a lui Nietzsche în favoarea sălbăticirii omenirii mi s-a părut cel
puţin curios.
Nu-i găsesc vină autorului pentru că opera lui Nietzsche a fost receptată
în mod greşit în întreaga Europă. Abia în 1950 Walter Kaufman, professor de
filosofie emigrant la Universitatea Priceton
a început munca de retraducere a lui Nietzsche şi prezentarea lui în
faţa lumii drept gânditor tradiţionalist şi nu de inspirator al anarhiştilor şi
de ideolog al naziştilor, de predecesor al tuturor mişcărilor iraţionaliste.
Drumul a fost lung şi greu. Cărţile sale scrise după Naşterea tragediei(1872) şi Consideraţiile
inactuale(1873-1876)sunt alcătuite din reflexii în care este sintetizată natura experienţei
umane, având aspectul unor scrieri aforistice, radicale în conţinut. Viziunea
lui Nietzsche poate fi sintetizată într-o frază: de vreme ce trăim în epava acestei lumi de
două mii de ani, având drept fundament o serie de minciuni cu privire la
lucrurile esenţiale, singura salvare ar fi un început nou în totalitate. Însă această
perspectivă asupra lumii a oferit o “carte
albă” tuturor celor care susţin ideea unei rupture radicale de putreda
moştenire culturală.
Obsedat de ideeea că cei ce vor veni nu-i vor înţelege scrierile mai vechi (
fapt care s-a şi întâmplat) Nietzsche le-a tot reluat dând impresia că au fost
scrise simultan.
Începând cu 1872 Nietzsche şi-a petrecut mare parte din timp, scriind. Numărul
cărţilor publicate fiind impresionant. Cercetătorii operei sale au comis
greşeala de-a amesteca materiale publicate cu cele găsite în manuscrise. Aşa,
două din conceptele majore avansate de Nietzsche: Voinaţa de putere şi Eterna
Reîntoarcere au rămas nedezvoltate.
Un mare deserviciu i l-a făcut Heidegger care şi-a prezentat opera ca derivând
din cea a lui Nietzsche căreia îi aducea
multiple critici.
Nietzsche a fost un stilist înnăscut
şi de aceea a trudit mult asupra frazelor până să le aducă la nivelul dorit.
Iată de aici o mare diferenţă între
materialul găsit în ciorne şi cel publicat, lucru de care nu s-a prea ţinut
cont. .
Prima lui carte, Naşterea tragediei
din spiritual muzicii a fost publicată când avea vârsta de 27 de ani.
Faptul că retorica se substituie rigorii în paginile cărţii, Nietzsche fiind
profesor de limbi clasice la Basel încă de la vârsta de 24 de ani, i-a atras
oprobriul lumii academice. Stilul exaltat prin care argumentează decăderea
tragediei greceşti, printr-un artificiu istoric, l-a speriat până şi pe Wagner
cu care discutase deseori aceste speculaţii şi a cărui artă o considera ca pe o
revigorare a tragediei greceşti. Ideea esenţială a cărţii este că evoluţia
artei este legată de dualitatea apolinic/dionisiac.Cele
două tipuri de experienţe estetice, apolinic şi dionisiac sunt datele cu care
investighează lumea în care trăim. Arta apolinică este comparată cu visul, cea dionisiacă cu beţia, cele două forme nutrindu-se
reciproc.
Astfel tragedia greacă ajunge la apogeu prin Eschil şi Sofocle pentru a
decade apoi prin Euripide care manifestă interes pentru psihologia
personajului, pentru individ, în concluzie, pentru raţiune, fiind puternic
influenţat de Socrate. Este momentul în care corul este înlocuit cu individul,
comunitatea, cu insul. Astfel filosoful grec devine o figură radical
anti-tragică. Practic cartea tratează unul dintre subiectele care l-au urmărit
pe Nietzsche întotdeauna: relaţia dintre
instinct şi raţiune. În viziunea sa lumea este un loc în care se petrec
lucruri atât de grave încât orice încercare de a-i da un sens în limitele
moralei este sortită eşecului. Chiar dacă Naşterea
tragediei a fost mană cerească pentru criticii din toate vremurile, pentru
negativismul său, chiar dacă însuşi Nietzsche şi-a blamat propria operă, ea a fost
sursă de inspiraţie pentru mulţi scriitori, antropologi, esteticieni.Un exemplu
în acest sens este cartea lui G. Călinescu: Între apolinic şi dionisiac.
Perioada în care a scris Naşterea
tragediei a fost cea mai luminoasă din viaţa lui. În 1872 familia Wagner
pleacă la Byreuth. Rămas singur, fără bunul său prieten, dar şi cu sănătatea
care începe să se şubrezească, Nietzsche începe să pună la îndoială
superioritatea culturii germane şi începe să scrie tratatul: Consideraţii inactuale. Problema e că
demersul său a pornit printr-un atac la adresa bătrânului David Strauss,
autorul Vieţii lui Iisus. Consideraţii
inactuale este în primul rând o adevărată meditaţie asupra culturii
greceşti considerată în opoziţie cu cea
latină. Singura inadvertenţă fiind manifestarea unei false admiraţii faţă de
Wagner pe care, de fapt, începuse să-l reconsidere, mai ales după ce
participase la Festivalul de la Bayreuth. Astfel scrie Omenesc, mult prea omenesc o carte stufoasă în care Nietzsche îşi
acordă o mare libertate atât în ceea ce priveşte concepţia cât şi conţinutul şi
prin care demonstrează că cele mai chinuitoare experienţe pot fi transformate
în scopuri pozitive.
Întreaga operă a lui Nietzsche se focalizează asupra unui subiect care
abordează relaţia dintre suferinţă şi
cultură. Preocupat de felul în care omul se raportează la suferinţă Nietzsche
a fost mai interesat de partea eroică,
de măreţia acestei dualităţi, decât
de bunătate. În cartea sa Aurora, nu neagă valorile moralei aşa
cum s-a afirmat. Nietzsche nu este un apărător al nihilismului, el proroceşte
declinul societăţii constatând sfârşitul iminent. În practică, moralitatea
derivă din tradiţia iudeo-creştină, originile ei aflându-se în poruncile zeului
unui trib din Orientul Mijlociu, care au fost instituite tocmai pentru
continuitatea tribului. E clar că atitudinea lui Nietzsche faţă de creştinism
manifestă în Aurora este unul din
motivele Conferinţei lui Ioan
Petrovici. Dar, deşi detesta nimicnicia omului parte a creştinismului cu tot cu
virtuţile sale, era conştient de valorile spirituale ivite din spiritualitatea
creştină, precum o mănăstire gotică sau Misa în Si minor. Era de asemenea
conştient de precaritatea spiritualităţii în era post –creştină. Nietzsche aduce acuzaţii şi i-ar dori
înlăturaţi pe capii creştinismului târziu şi pe cei ai postcreştinismului.
Faptul că începe să suţină un individualism extrem este legat de sugestia lui
ca fiecare individ să-şi ajusteze cu scrupulozitate caracterul. Sugerând că
fiecare o poate fi artizanul propriei vieţi, Nietzsche avansează ideea unei moralităţi care pretinde ca fiecare să-şi urmeze propriile
ţeluri. Problema este că trebuie să şi aibă acel ţel.
În toată opera sa, Nietzsche este pe
atât de strălucitor, pe cât de paradoxal este. Însă nici pe departe nu poate fi
acuzat a fi sursa declinului umanităţii prin scrierile sale. A fost şi a rămas
în continuare victima unor traducători nepricepuţi, a unor cititori grăbiţi şi
de ce nu, a modei. În anumite epoci s-au impus anumite idei care au fost
speculate până la epuizare. De cele mai multe ori, s-a pierdut din vedere
întregul în favoarea anumitor pasaje, anumitor idei , anumitor conjuncturi ca
şi cea de la care am pornit discursul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu