În literature modernă de expresie germană de la
graniţa dintre sec. XIX-XX, austriecii au un rol covârşitor. Nume precum:
Rainer Maria Rilke, Robert Musil, Ştefan Zweig, Georg Trakl, Franz Werfel, Hugo
von Hofmannstthal, Karl Krau, Hermann Broch, Rudolf Kassner, Josef Kafka sunt doar o parte ageneraţiei de aur ai literaturii austriece.
Hermann Broch, alături de Kafka şi de Musil
formează un trio care a revoluţionat arta narativă universală. Despre Hermann
Broch nu se ştiu prea multe lucruri…”Am
trăit şi am scris, asta-i tot,” răspundea el solicitărilor unei studente care-i ceruse date
autobiografice.
Aşadar, s-a născut în 1886, într-o fanilie care se
ocupa cu negoţul textilelor. Conform dorinţei tatălui, tânărul Broch se
specializează şi devine consilier administrativ -şef al uneia din fabricile
tatălui său, funcţie pe care o deţine până-n 1927. Din 1928, vreme de 10 ani
studiază matematicile şi filozofia la Universitatea din Viena.
După anexarea Austriei de către Germania hitleristă,
Hermann a fost arestat. Pus în libertate după câteva săptămâni cu ajutorul
prietenilor, printre care şi J. Joyce, emigrează în America, ajungând la New York. După 3 ani se
stabileşte în New Haven, Connecticut. În 1950 se căsătoreşte cu văduva istoricului
Julius, Meier-Graefe. În 1951, Pen-Clubul austriac şi cercurile literare din
SUA îl propun pentru Premiul Nobel, dar la 30 mai 1951 moare în urma unui
infarct.
În 1912 debutează cu un prim eseu: Notiţe pentru o estetică sistematică.
Debutul literar îl face cu poemul în proză şi versuri, Mister matematic. În 1918 îi apare prima naraţiune: Nuvela metodologică. Anul 1931 marchează
debutul în proză de mare întindere cu trilogia Somnambulii.
Romanul Moartea lui Virgiliu apare în 1945 atât
în germană, cât şi în engleză.Viaţa în exil a fost deosebit de grea, scriitorul
trebuind să sacrifice mare parte din timp luptei pentru existenţă în
detrimentul scrisului.
Folosirea unor procedee retorice specifice
romanului modern, dar şi natura prozei sale marcată de simbioza dintre poezie
şi filozofie contribuie la necunoaşterea dar şi la inaccesibilitatea romanelor
lui Broch. Spirit analitic, gânditor de mare fineţe, atras de matematici, în
primul rând, Hermann Broch recreează Universul, din perspectivă filozofică în romanele sale. Realizează rarisima
performanţă de a face filozofie poetizând şi poezie filozofând. „Un poet fără voie”, cum îl numeşte
Hanna Arendt în studiul introductiv la volumele de eseuri din seria Opere complete.
Asemeni lui Musil şi Kafka, Broch explorează în
naraţiunile sale universul unor epoci aflate în amurg. Deşi matematician şi
filozof, Hermann Broch a găsit în literatură un mijloc de expresie care să-i
poată satisface cunoaşterea extraştiinţifică a lumii. Concepţia lui că arta
este act de cunoaştere îşi trage seva din filozofia lui Platon. Etica sa legată
de rolul artei este mult asemănătoare cu cea a lui Goethe, concepţie conform
căreia artistul creează pentru delectarea şi instruirea publicului, dar, în
primul rând pentru formarea propriei existenţe. La Goethe, termenul de
„Bildung” are semnificaţia de „formare” a colectivităţii în care se manifestă
artistul. Cunoaşterea prin artă are scopuri nobile, cultivarea frumosului de
dragul frumosului fiind considerat un exerciţiu steril şi imoral, totodată. Aşa
–zisa artă pentru artă, în concepţia sa, neagă de fapt, arta . În viziunea lui
Broch, poezia contribuie la redresarea omenirii propunând o atitudine activă în
faţa vieţii.
Un prim pas ar fi eliberare omului de teama de
moarte, moartea fiind considerată „o nonvaloare în sine.”
Romanul Moartea
lui Virgiliu are ca punct de plecare o solicitare a postului de radio Viena,
adresată autorului, de a –şi citi fragmente din operele sale, în preajma
Rusaliilor, în 1935. Din principiu, fiind împotriva unei astfel de lecturi, Broch
propune o expunere de istorie afilozofiei cu tema: Literatura la sfârşitul unei culturi.
Astfel, pe această temă s-a suprapus o alta care-l
obseda pe creator, cea legată de legenda ultimilor ani ai poetului Virgiliu.
Copleşit de incertitudini în ceea ce priveşte perceperea operei sale de către
urmaşi, poetul a intenţionat să ardă Eneida. Ce l-a determinat către un astfel
de gest? Nu se ştiu prea multe. Găsind similitudini acelei epoci cu cea pe care
o trăia, când nazismul escaladase şi o lume întreagă se afla în pragul
dezastrului, Hermann Broch propune un răspuns: „Nu mai era moartea lui Virgiliu. A devenit imagine propriei morţi. Anii
aceştia(inclusiv perioada detenţiunii mele) au fost o concentrare constantă, de
o intensitate extremă asupra trăirii morţii. Faptul că totodată acriam o
„carte” a devenit secundar. „Scrisul” nu slujea decât c vehicul al consemnării
, ca mijloc de clarificre, era aşdar, un act absolut particular, care nu mai
avea nimic aface cu convingerea unei „opere de artă” sau chiar cu publicarea
ei, abstarcţie făcând faptul că până şi din motive exterioare(Hitler) nu mai
vedeam nici o posibilitate de publicare.”(Hermannn Broch).
Luând în calcul procedeul narativ folosit, Broch
îşi denumeşte opera „poem” considerând că noul tip retoric de „roman
gnoseologic” pierde din calităţile atribuite genului. Poemul acoperă intervalul
de 18 ore , ultimile din viaţa lui Virgiliu, de la sosirea pe apă în portul
Brundisium( Brindisi) până la moartea sa.
În ceea ce priveşte compoziţia romanului- numărul redus de personaje(poetul, cei doi
prieteni ai săi, Lysanis, un sclav medicul şi Octavin Augustus) spaţiul
restrâns(puntea corabiei, uliţele oraşului ce duc la palat şi odaia
bolnavului), acţiunea limitată(ancorarea în port, transportul bolnavului cu
lectica şi instlarea lui în casa de oaspeţi,toaleta de dimineaţă,tratamentul,
vizita celor doi prieteni şi a lui Octavian Agustus şi, în final, dictarea
testamentului) pledează pentru scoaterea operei din cadrul ce defineşte aria
romanului.
Însuşi Broch afirmă că Moartea lui Virgiliu este opera al cărei nivel îl depăşeşte pe cel
al romanului „literar” şi „atinge, cel
puţin asta am încercat şi sper că am reuşit în această carte într-o anumită
măsură-filozofia pură.”
Poemul este structurat în patru părţi după schema
compoziţională a unei simfonii, însă ţine cont totodată de cele patru elemente
care în viziunea anticilor alcătuiau Universul.
În incipit, capitolul intitulat „Apă - sosirea” se deschide cu intrarea în
port a convoiului de corăbii. Cele şapte
vase care alcătuiesc escadra imperială se îndreaptă către portul
Brundisium având în frunte vasul pe care se afla însuşi August, împăratul. În
cea de-a doua corabie se afla Virgiliu, autorul Eneidei plecat către Atena lui
Homer să desăvârşească scrierea Eneidei. Zăcea cuprins de un puternic rău de
mare, lipsit de vlagă şi copleşit de ruşine, pribeag rătăcitor prin lume.
Fugise către singurătate, dar nu se ştie din ce motive se alăturase alaiului
care-l însoţea pe Cezarul Augustus. Ochiul critic al poetului zugrăveşte
imaginea grotescă oferită de această
lume pe al cărei chip se citea lăcomia, insaţietatea, voracitatea, o lume
alcătuită din burdihanuri nesătule.
Şi aceştia trebuiau să fie publicul versurilor
sale! Către urechile lor trebuia să se îndrepte versurile Eneidei!
Deşi în viaţa de toate zilele nu erau nişte
paraziţi, îndelunga călătorie lipsită de griji şi de activitate săpase pe
chipurile lor o expresie tâmpă. Alături de însoţitorii Cezarului pe vas se
aflau şi cei care trudeau la bunul mers al corabiei. Două lumi diferit: una
ipocrită, de gurmanzi aciuaţi pe lângă împărat care-i laudă opera din interes,
alta abrutizată de muncă căreia nici nu-i pasă nici de opera şi nici de
existenţa sa.
Ajunseră în amurg în portul Brundisium şi în faţa
lor se desfăşură un peisaj scăldat în toate nuanţele de roşu.
“Mai mare
decât pământul este lumina, mai mare decât omul este pământul, şi omul nu poate
să existe câtă vreme nu respiră năzuind spre patrie, întorcându-se acasă spre
pământ, pământeşte întorcându-se spre lumină, primindpământeşte pe pământ
lumina, primit de lumină numai prin el, pământul ce devine lumină. Şi niciodată
nu e pământul mai intim apropiat de lumină şi luminamai familiar apropiată de
pământdecât la începutul de amurgal celor două hotare ale nopşii”
Tablouri de
o stranie frumuseţe aduc în prim plan un peisaj de vis în care lumina şi
culoarea se nutresc reciproc pentru a da naştere unor imagini aproape ireale: “Deschisă şi lunecândă era lumina amurgului, era ceea ce prindea
respiraţia, lunecândă ca material curgătoare, în care se scufundau chilele
corăbiilor, baie fluidă a universului lăuntric şi a celui exterior, baie fluidă
a sufletului, ceea ce prindea respiraţia curgând din lumea de aici în lumea de
dincolo, dezvăluind porţi ale ştiinţei, nicicând ştiinţa însăşi, totuşi o
presimţire a ştiinţei, o presimţire a intrării, o presimţire a drumului,
presimţire crepusculară a unei călătorii crepusculare.”
Aceste tablouri care mişcă sufletul poetului sunt
întunecate de imaginea însoţitorilor Cezarului, un popor în miniatură cel
căruia poetul îi închinase versurie Eneidei.
Masa amorfă a supuşilor împăratului semăna mai degrabă cu un burdihan imens,
insaţiabil, pentru care cunoaşterea nu avea nicio valoare şi pentru care cântul aedului semăna doar cu un
zgomot de fond al pantagruelicelor festinuri la care se dedau. Oameni ai
simţurilor, cu conştiinţa adormită, pe jumătate morţi, din moment ce viaţa lor
se limita doar la cele mai ieftine plăceri. Iar el, poetul, „niciodată nu intuise într-un chip atât de
nemijlocit neizbăvirea masei”. Ajungând pe uscat poetul, slăbit de boală,
este dus pe o lectică până la curtea împăratului din Brundisium. Aici îl
întâmpină o altă lume, o masă la fel de amorfă, de astă dată, sărăcia şi
mizeria fiindu-i marca vizibilă. Contactul cu realitatea îi trezesc poetului
amintiri despre o altă lume, o lume care trăia pe cu totul alte coordonate
decât această gloată pestriţă, lumea în care-şi
avea rădăcinile. „Oh, nimic nu se
poate coace pentru a deveni realitate, dacă nu are rădăcini în amintire, oh,
nimic nu poate înţelege omul, dacă nu i-a fost dat de la început, în umbra
chipurilor din copilăria sa. Căci sufletuul stă întotdeauna la începutul său,
păstrează dimensiunea trezirii începutului, până şi sfârşitul are demnitatea începutului;
nici un cântec care atinge vreodată coardele lirei sale nu se pierde şi,
deschis într-o receptivitate veşnic reînnoită, păstrează în sine toate sunetele
de care a răsunat vreodată”
Uliţa mizeriei pe care poetul o străbate până la
palat este un fel Purgatoriu anticipat.
În capitolul al doilea intitulat „Foc-coborârea” acţiunea stând sub
semnul focului şi semnifică coborârea în sine, în propriul eu. „Oh, fiecare om e înconjurat de un desiş de
voci, fiecare om drumeţeşte toată viaţa
prin el, drumeţeşte şi drumeţeşte şi totuşi e ţintuit locului de acea desime
impenetrabilă a pădurii de voci, e prins în vegetaţia nopţii, prins în
rădăcinile pădurii, care cresc dincolo de orice timp şi de orice spaţiu, oh,
fiecare om e ameninţat de vocile indoptabile şi de tentaculele lor, de ramurile
vocilor, de vocile ramurilor, care-l încolăcesc încolăcindu-se... Poetul
înţelege că şi-a irosit viaţa, că Eneida
nu-i vrednică de a-i supravieţui şi merită să fie dată focului purificator.
Trecerea în transcendent îi prilejuieşte poetului o adevărată criză
existenţială: el socotise arta poetică adevărata cale către cunoaştere însă
realităţile privite din perspectivă istorică îl conving de prevalenţa
filozofiei faţă de poezie.
„Pământ-aşteptarea” este o revenire asupra deciziilor în prezenţa
prietenilor şi a lui Octavianus.
Ultima parte, „Eter-Întoarcerea”, este un poem de o
tulburătoare frumuseţe. „Ceea ce adevenit
mai târziu ultim parte, spune autorul,
a fost un vis dintr-o noapte, aproape o viziune, total neorânduită, abia de
cuprins cu privirea, totuşi o ştiinţă. Şi, în mod ciudat, vechile simboluri ale
morţii, luntrea, făclia, calul etc. S-au înfăţişat cu totul automat.”
În solilocviul său, viziunile onirice ale poetului
Virgiliu sunt mai degrabă ale evocatorului său, cartea fiind o sinteză a
filozofiei, esteticii şi eticii lui Hermann Broch. Astfel, abstracţiunea se
sublimează în poezie, în vreme ce imaginea poetului Virgiliu capătă consistenţă
ca personaj literar veridic. Cine izbuteşte să prindă fugara volatilitate
achipului morţii”, devine invulnerabil în faţa neantului morţii. Cunoaşterea şi
acceptarea morţii ca pe un dat asigură „libertatea sufletului.
”Când omul
nu se mai teme de moarte, ultima frontieră dintre două lumi atât de diferite,
atunci pote să se integrezeîn comunitate căreia îi parţine prin iubire şi prin
faptăziditoare. Doar în această zonă atranscendenţei cugetarea poetului
Virgiliu/ Broch capătă o încredere care ştie că până şi acolo unde cumpăna se
înclină spre dezastru câştigul cunoaşterii este pe măsura celor trăite, adaosul
de cunoaştere dăinuind în lume...” Oh, încredere plină de încredere, nu
iradiatăîn jos din cer, ci născută pământeşteîn sufletul omenescc urmare
aimpusei datorii de cunoaşte-aşadar, împlinirea încrederii, în măsura în care poate
fi împlinită, nu trebuie să se facă oare tot pământeşte?”
„...cine
vrea să trăiască, stând în picioare pentru viaţă, acela ţine ochii deschişi
spre cer, spre seninul deschis al cerului, de unde se naşte orice dorinţă de
atrăi, orice voinţă de atrăi: oh! Să poţi revedea albastrul cerului, mâine,
pomâine, mulţi ani de-a rândul, şi să nu trebuiască să zaci, cu ochii
stinşi-închişi, pe năsăslie, cu faţa rigidă cafenie ca lutul, în vreme ce afară
se întinde , imposibil să-l mai priveşti, albastrul senin al cerului, plin de
uguitul porumbeilor, pe care nu-l mai auzi...Oh, să-ţi fie îngăduit să
trăieşti!”
Această întoarcere a poeziei cu faţa spre pământ
într-un elan de pătimaşă îmbrăţişare a tot ceea ce este viu, atitudine aflată
la antipodul celei mistice, o regăsim şi în îndemnul lui Nietzsche din Aşa grăit-a Zarathustra, de-a iubi
Supraomul. Supraomul fiind Pământul însuşi.
Omul lui Broch nu caută mântuirea, iertarea
păcatelor, „fericirea veşnică”, ci trezirea, integrarea lui în Univers prin
Cunoaştere.
Alături de personajele individualizate, un
personaj surprins cu măiestrie de Broch este mulţimea, reprezentată prin plebea metropolei , dar şi prin
însoţitorii împăratului. Masa îşi ogoieşte teama de moarte prin acele festinuri
pantagruelice, prin sângeroase spectacole de circ, prin râvnirea la bunuri
mărunte cărora le dedică viaţa în întregime. Pentru Broch, turma adâncită în
somnul necunoaşterii este un subiect de amărăciune şi compasiune, nu de
dispreţ. Primul contact cu gloata îl ia pe puntea corăbiei, acolo unde descoperă
sclavii. Apoi, uliţa mizeriei, loc unde se năşteau dureri şi se murea crunt,
animalic.
„...aici,
unde casă de casă exhala pe botul uşii deschise o duhoare bestială de fecale,
aici, în acest canal de locuinţe deteriorate prin care era purtat în lectica
înalţată, astfel că putea, trebuia să
privească în odăile sărăcăcioase, atins de blestemul pe care, cu furie şi
absurd, i le aruncau în obraz femeile, atins de scâncetul sugacilor bolnăvicios,
care nu lipseau nicăieri; culcaţi pe zdrenţe şi petice, atins de fumul gros al
torţelorde răşină fixate în pereţii crăpaţi, cu cratiţelelor de fier uzate şi
soioase, atin de imaginea îngrozitoare a bătrânilor cu înfăţişare de stafii
care şedeau ghemuiţi pretutundeni, aproape goi, în aceste vizuini negre, aici
începu să-l năpădească deznădejdea...” Tabloului opulenţei şi
desfrâului de pe corabie, Broch îi opune acest tblou al deznădejdii. Chiar şi
aristocraţia este cufundată într-un somn al neputinţei, fiinţa fiind golită de
toate atributele umane, prăbuşită în animalitate prin acele orgii la cre
participă.
Iată, aceste realităţi îl determină pe poet să-şi
considere opera sterilă, desprinsă de mizeria mundană. Poetul nu trebuia să fie
un simplu „făcător de cuvinte”, fără a se implica în viaţa cetăţii. Creaţia sa
e lipsită de valoare dacă nu-şi dovedeşte rolul formator. Acesta era motivul
pentru care Virgiliu dorea să-şi dea opera pradă focului. Zbuciumul său e
nutrit de convingerea că Eneida nu
are calităţile unei creaţii artistice veritabile, în definirea căreia
reîntîlnim teze ale esteticii lui Broch.
Romanul lui
Hermann Broch este asemeni unui triunghi în care accentul cade asupra uneia din
laturi: poezie cunoaştere-acţiune.
Atunci când împăratul stăruie asupra obligaţiei
poetului de a sluji statul prin arta sa, Virgiliu îi atrage atenţia
ineficacităţii constrângerii. Atunci când poezia nu-şi mai poate îndeplini
misiunea de artă în slujba cunoaşterii devine ne-artă şi este necesară trecerea
la acţiune. În final, Virgiliu îi lasă manuscrisul Eneidei împăratului cu condiţia să-i elibereze pe sclavi.
Aparent obscură, cartea lui Broch este de o
profunzime descurajantă pentru cititorul neiniţiat. Acest procedeu retoric în
care modul de expunere este monologul interior i-a determinat pe exegeţi să
considere Moartea lui Virgiliu mai degrabă
a fi un poem decât roman. Tocmai în această împletire a liricului cu
muzica interioară rezidă noutatea şi modernismul operei lui Hermannn Broch.
Lirismul şi muzicalitatea derivă din conţinut, din registrul lingvistic utilizat,
din topica frazei din cuvinte şi expresii reluate, repetate .
Perspectiva din interior printr-o multitudine de
imagini simultane oferă o viziune totală asupra lumii. Timpul fragmentat este
anulat şi înlocuit cu timpul fluviu care curge fără încetare. Epicul îmbracă
hainele liricului. Iată câteva elemente care pledează pentru noutatea absolută
a retoricii romanului lui Broch. Raportându-ne la clasificarea romanului după
criteriile avansate de N. Manolescu în Arca
lui Noe, Moartea lui Virgiliu
este romanul cotrintic prin excelenţă. La graniţa dintre viaţă şi moarte,
dintre vis şi realitate abundă o mulţime de simboluri. Iniţial, poem al morţii
unui om, încet –încet Moartea lui Virgiliu
se transformă într-un imn de slavă închinat vieţii. Remarcabilă rămâne încastrarea
unor versuri din Eneida continuate
de autor în hexametri de o sublimă frumuseţe.
Bibliografie: Hermann Broch, Moartea lui Virgiliu, Editura Paralela 45,2003
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu