Magdalena Carmen Frida
Kahlo Calderon a văzut lumina zilei în data de 6 iulie 1907 în Coyocan, o
suburbia a oraşului Mexico. Tatăl său Karl Wilhelm Kahlo, fotograf
profesionist, era originar din Pforzheim, în Baden-Wurttemberg, Germania, membru
al unei familii de giuvaiergii renumiţi.
Încă din tinereţe s-a
autoexilat în Mexic unde şi-a schimbat numele şi s-a căsătorit cu tânăra
mexicană Maria Cardena, care moare la naşterea primului copil. Se recăsătoreşte
cu Matilde Calderon y Gonzales, fiica unui general spaniol cu ascendenţă
indiană. Din această căsătorie se vor naşte încă patru fete: Matilde, Adriana,
Frida şi Cristina. Dintre toate, Frida, cea mai băieţoasă, va găsi afecţiune şi
rigurozitate în tot ceea ce făcea, la tatăl său pe care-l iubea enorm demult şi
căruia îi spunea „Herr Kahlo”. Venită pe lume imediat după moartea unicului
fiu, Frida îi va ţine oarecum locul în inima tatălui care decide s-o trimită la
şcoala germană din Mexico.
La vârsta de 6 ani un
atac de poliomelită o obligă pe fetiţa
cea zvăpăiată să stea la pat vreme de 9 luni, în urma cărora se alege cu un
picior atrofiat. Copiii din cartier încep s-o poreclească „Frida, pata de palo”(
Frida Picior de Lemn). Îngrijorat de starea fiicei lui preferate, tatăl îi pune
la punct un program sportiv de recuperare care o ajută foarte mult. Experienţa
bolii o maturizează de copil. Pentru a-i ocupa timpul Guillermo ( tatăl) învaţă
împreună cu ea să facă fotografii, să le developeze, să le retuşeze. Frida
aduce pentru prima dată în pictură tehnica fotografică şi suportul folosind pentru retuşuri mişcări
mici de penel foarte precise pe un suport rigid. Îşi însoţeşte tatăl la
locurile unde fotografiază atât pentru a învăţa, dar şi pentru a-l ajuta, fiind
bolnav de epilepsie. Mâna de care se ţine, care deseori se desprinde brusc în timp ce Guillermo se prăbuşeşte, va face din Frida
femeia care se teme întotdeauna că va fi părăsită.
Este o elevă
sclipitoare şi la paisprezece ani alege să urmeze un curs de medicină.Încă din
adolescentă se afirmă ca o nonconformistă printre colegii ei şi împreună cu 7
băieţi şi încă o fată formează grupul Cachuchas, grup care se distingea de
ceilalţi elevi prin vestimentaţie, comportament şi limbaj. Ei sunt copiii
revoluţiei care avusese loc în Mexic în 1910.
Pe 17 octombrie 1925 de
Ziua Independenţei Mexicului, Frida era într-un autobuz cu prietenul ei
Alejandro. Autobuzul se izbeşte violent de un tramvai şi Frida este grav
rănită: triplă fractură de coloană, fractură de claviculă, dislocarea
piciorului drept, dislocarea gambei drepte, fractura a două coaste, triplă
fractură de bazin şi o bară îi străpunge abdomenul ieşind prin vagin. În urma
accidentului Frida rămăsese complet goală într-o baie de sânge. Unul din
călători( un pictor ,probabil) avusese un pachet cu praf aurit care s-a
desfăcut şi s-a împrăştiat pe trupul însângerat al Frideirămasă goală complet
în urma şocului. Având o forţă vitală excepţională Frida rezistă şi după o lună
părăseşte spitalul. Acasă, mama îi instalează un pat cu coloane, de baldachinul
căruia atârnă o oglinjoară. Cere să i se facă un şevalet special şi închisă
într-un soi de cabinet cu oglinzi începe să picteze. La 18 ani singurul lucru
pe care trebuia să-l înveţe de-acum înainte era să se obişnuiască cu noul ei
organism atât de chinuit şi de peticit. Prietenii o părăsesc şi rămâne singură
cu ea în faţa oglinjoarei de mărimea unui portret fixată de Matilde pe pat.
Doar ea şi cu sine . Începe un lung proces de autocunoştere, de confruntare cu
propria identitate din care iau naştere problematicile artei sale: cea a dedublării,
a iluziei, a raportului cu viaţa şi cu moartea. Toate portretele sale vor fi imaginea
interiorului unei femei într-o continuă dilemă existenţială, a unei conştiinţe
în devenire.
Ieşită din corsajul de
ghips, Frida abandonează ideea studiilor-n-ar fi putut face meseria de medic ,
însă trebuie să-şi caute de lucru, întrucât tatăl său, bolnav şi el, cu greu
mai făcea faţă greutăţilor familiei. Prin prietenul ei, German Campo, lider al studenţilor,
angajat în lupta comunistă, pătrunde în mediul artistic unde îl cunoaşte
pe muralistul Diego Rivera. Căsătorit şi
cu doi copii însă mare Don Juan, Rivero încearcă un sentiment de uimire şi
admiraţie în faţa acestei firave provinciale atât de încercată de viaţă.
Divorţează de soţia sa şi la 21 august 1929 se căsătoreşte cu Frida. „Elefantul cu porumbiţa”, spun
cunoscuţii. Cu douăzeci de centimetri mai înalt şi cu 100 de kg mai mult Diego
devine zeul Fridei pentru care îmbracă costumul femeilor tehuana. În 1930
pleacă la San Francisco unde Diego este foarte bine primit şi i se oferă de
lucru. În 1931 Diego este somat de preşedintele Ortiz Rubio să revină în ţară
pentru termina fresca de la Palatul Naţional. Cu banii câştigaţi în America
începe să construiască două case. În 1932 Frida rămâne însărcinată, deşi nu
avea voie să nască. Nu-i spune lui Diego dar la trei luni trupul însuşi se
revoltă şi pierde sarcina. Iar spitalizare, iar suferinţă, iar lupta cu viaţa.
Diego era tot mai ocupat cu frescele sale aşa că-i rămâne mult timp pe care-l
valorifică pictând la îndemnul prietenilor. Începe să lucreze la o serie de
capodopere, picturi care exaltă feminitatea, puterea de îndurare a femeii,
cruzimea suferinţei care n-o ocoleşte.
Din această perioadă datează:
Spitalul Henry –Ford, Frida şi avortul,
Vitrina din Detroit, Statele Unite. Inventase un sistem de tuburi de la sol
până-n tavan în care avea un loc de sprijin ce şi-l putea regla cum dorea în
timp ce picta. Pictează pe mici plăci metalice pregătite în prealabil ca
pigmenţii să adere, pe care le pictează de la stânga la dreapta şi diagonal finisând
bucăţică cu bucăţică. Este prima care descoperă ex-voto-urile.
La 15 septembrie 1932
se stinge din viaţă Matilda Calderon de Kahlo. Tot în acest timp aventura
americană a lui Diego se termină destul de urât.
În 1934 nicio pictură, dar trei spitalizări din cauza
unei apendicite acute şi a unui avort . Sora sa, Cristina, rămâne singură cu
doi copii fiind părăsită de soţ şi începe o legătură cu Diego. O adevărată
furtună se dezlănţuie în cuplul Diego Rigera- Frida Kahlo. În viaţa lor apare
Leon Troţki de care Frida se îndrăgosteşte. Legătura cu marele lider
revoluţionar îi confirmă forţa şi
frumuseţea pe care le surprinde într-o serie de autoportete.
Frida începe să aibă
succes, este chemată să deschidă expoziţii în America, dar şi în Europa.
„Nu
fi proastă, îi spune Diego înlăturându-i orice reticenţă în
faţa călătoriilor. Nu vreau pentru mine
să-ţi ratezi şansa de-a merge la Paris. Ia tot ceea ce viaţa îţi oferă, orice
ar fi, din moment ce este interesant şi îţi face plăcere.”
La Paris îi cunoaşte pe
Andre Breton, Paul Eluard, Max Ernst, Yves Tanguy, Juan Miro, Kandinsky,
Derain. Pictura sa , deşi catalogată de Breton ca fiind suprarealistă, respiră
un imaginar trăit la nivelul cotidianului în Mexicul său natal şi nu se poate
plia nici pe departe pe vreuna din liniile trasate de oricare „– isme”, atât de în vogă la acea
vreme. „Niciodată nu mi-am pictat visele. Mi-am pictat realitatea”
, mărturiseşte Frida. Mult prea
lucidă şi mult prea încercată de viaţă nu cade pradă luminilor orbitoare ale
Parisului, deşi e cât se poate de îndrăgostită de frumuseţile sale. Se întoarce
în Mexico într-o stare de dezamăgire totală- Troţki, plecat, Cristina, în viaţa
lui Diego şi Nickolas Muray, frumosul ei
iubit ungur, împreună cu altă femeie. Decide să-şi taie părul , abandonează
hainele tehuana şi se îmbracă într-un costum bărbătesc în care-şi face Autoportet cu părul tăiat( 1940). Diego
deschide divorţul, motivând mai târziu în confesiunile sale că dorea să fie
liber spre amerge către toate femeile care-l atrăgeau.
În singurătate, Frida
este bântuită de ideea morţii pe care o reprezintă în Visul (1940). În multe din tablourile sale întâlnim tema dublului
prin care sugerează dubla sa ascendenţă germanică şi mexicană.Ca de fiecare
dată îşi găseşte noi resurse şi începe să picteze o serie de naturi moarte.
Troţki scapă dintr-o tentativă de asasinat la 24 mai 1940. Este bănuit Diego,
care scapă datorită maşinaţiunilor Irenei
Bohus, asistenta sa, şi ale actriţei Paulette Godard.
Trei luni mai târziu, Ramon Mercador îl ucide
pe Troţki cu lovituri de piolet şi pentru că Frida îl cunoscuse la Paris este
arestată şi supusă unui lung interogatoriu. Disculpată în final, dar cu
sănătatea zdruncinată, ia avionul către San Francisco unde se afla Diego şi se recăsătoresc.pe data de 8 decembrie
1940. Se întorc în Mexic şi-şi reiau viaţa în Casa Azul reamenajată de Diego.
Pe 14 aprilie 1941
moare tatăl său la aproape 69 de ani, lucru care o afectează profund. Începe să
fie tot mai prezentă în expoziţii fiindu-i talentul recunoscut şi în propria
ţară. Tot mai mult se distanţează de mişcarea suprarealistă unde era încadrată
de o serie de critici, declarându-se pur şi simplu o artistă pusă în slujba
propriului popor. „Sper să fiu demnă , cu
picturile mele, de poporul căruia îi aparţin şi de ideile care îmi dau
putere...Doresc ca opera mea să fie o contribuţie la lupta poporului pentru
pace şi libertate.”
Încă din 1943 preda la
şcoala de pictură Esmeralda, fiind
una dintre cele mai iubite şi respectate profesoare prin nonconformismul său
pedagogic. Pictoriţa Fanny Rebel
afirma:
„Ea
nu ne influenţa prin felul ei de-a picta, ci prin modul ei de-a trăi, de a
privi lumea, oamenii şi arta. Ne făcea să pătrundem şi să înţelegem o anumită
frumuseţe a Mexicului de care nu ne-am fi dat seama singuri.”
Anul 1944 o găseşte
îngenunchiată iar de boală. Nu mai poate sta nici aşezată, nici în picioare.
Chirugul ortoped dr. Zimbron îi prescrie să poarte un corset de oţel şi să stea
în repaos total. Instrumentul de tortură e reprezentat în Coloana frântă(1944).
Pentru a evita
amputarea piciorului drept, ros de cangrenă, i se injectează morfină care o va
lăsa intoxicată pe toată viaţa.
În 1945 în urma unui
dejun cu unul din protectorii său,
inginerul Jose Domingo Lavin care-i face cunoscută lucrarea lui Freud, Moise şi monoteismul, Frida realizează capodopera
sa: Moise sau Naşterea eroului.
Tot mai singură în timp
ce Diego era în căutarea altor aventuri, Frida se pictează din interior ca de
fiecare dată avându-l în minte continuu pe Diego. La începutul lui 1950 ajunge
iar la New York, operaţia de protezare a piciorului dovedindu-se un eşec. De
fapt doctorii ştiau de inutilitatea tuturor intervenţiilor însă cedau la
insitenţele ei, justificate de psihiatrul Claude Wiart prin dorinţa ei continuă
de-a primi atenţia lui Diego.
În aprilie 1953 are
prima expoziţie personală din Mexic şi, pentru că nu se poate deplasa , Diego o
duce cu tot cu pat în seara vernisajului. După o spectaculoasă intrarea în
sirenă de ambulanţă, dopată bine pentru a nu simţi durerea şi frumos împodobită
este aşezată cu patul cu coloane în mijlocul sălii cu tablorile expuse pe
pereţi. Iată ce scrie într-un articol de mai târziu, galerista Lola Alvarez,
cea care îi organizase expoziţia, evenimentul: „Tocmai i se făcuse o grefă osoasă, dar din păcate osul era în stare
proastăşi a trebuit să i se scoată. Mi-am dat seama că moartea Fridei era
foarte aproape. Cred că trebuie să-i onorăm pe oameni cât sunt în viaţă, cât
încă mai pot profita , şi nu atunci când sunt morţi.”
La căpătâiul Fridei,
printre atâţia prieteni, s-a aflat şi marele pictor al revoluţiei mexicane, dr.
Atl, venit în cârje pentru că tocmai i se amputase un picior.
După expoziţie
verdictul medicilor e unul singur: amputarea piciorului. Frida scrie în jurnalul său „Yo Soy la Desintegracion” şi începe să picteze statui sfărîmate.
Iar în continuare notează: „De ce aş dori
picioare dacă am aripi?”
Devine apatică, cade în
muţenie, rănită în fibra ei interioară de artistă şi de femeie iubitoare de
frumos şi de perfecţiune. Îşi sărbătoreşte ultima aniversare , la 47 de ani şi
în noaptea de 13 iulie 1954 se stinge în Casa de Azul după ce, în ajun, îi
dăruise lui Diego un inel de argint pentru cea de-a 25-a aniversare a căsătoriei
care trebuia să aibă loc peste 17 zile. Ştia că nu va apuca acea zi.
În încheiere unul
dintre cele „Trei sonete pentru Frida Kahlo” dedicat de către prietenul său
Carlos Pellicier :
„Asemeni
celei care , cu flori în mână,
Adastă
să privească un întreg popor
Spre
a-i inimasa, te iubesc.
(Nu
am putut nicicând să fiu bunul tău samaritean)
Nimic
din durerea noastră n-a fost în van;
Să
se-aducă penelurile; primul
Atins
de sânge îţi va povesti ca un ciulin
Gălăgia
lui hai-hui pe câmp.
Eşti
toată străpunsă de garoafe,
Penelurile
dau foc la sânge
Un
copil însângerat se urcă la cer.
Eu
îmi aleg sălaş într-un hău de tandreţe.
Uscat
de sete. Iar inima ta a redus,
În
plin zbor, puţin din înălţime” (Carlos Pellicier, Trei
sontete pentru Frida Kahlo”)
Bibliografie: Christina
Burrus, Frida Kahlo, Editura
Univers, 2007
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu